تاریخ انتشار۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : 293849
اندیشمند و محقق میانماری:

تضعیف وحدت شیعه و سنی؛ شناسه مهم جریان "شیعه انگلیسی"/فاجعه میانمار یک فاجعه انسانی است

تنا - استان قم
یکی از مهمترین شناسه های جریان شیعه انگلیسی اینست که این جریان به دنبال تضعیف وحدت بین شیعه و اهل سنت و در حال ایجاد تفرقه است.
تضعیف وحدت شیعه و سنی؛ شناسه مهم جریان "شیعه انگلیسی"/فاجعه میانمار یک فاجعه انسانی است
«فاجعه انسانی» بهترین واژه ای است که می توان برای حوادث تلخ در کشور میانمار بکار برد. گرچه در سال های 2001 و 2012 هم شاهد کشتار مسلمانان در میانمار بودیم اما این کشتار در چندماه اخیر به اوج خود رسیده است . اما چگونه می توان به توقف این فاجعه کمک کرد؟ برای پاسخ به این سوال گفتگو کردیم با  "میوگاینگ سو" اندیشمند ، مترجم و محقق میانماری که امروز با نام حجت الاسلام والمسلمین جمال حسین مشغول فعالیت های پژوهشی است.
 
چند ماه از فاجعه میانمار می گذرد اما همچنان مسلمانان در کشور شما مورد آزار و هجمه شدید قرار دارند؛ ابتدا کمی در مورد وضعیت مسلمانان در کشور میانمار بفرمایید.

وضعیت مسلمانان میانمار بسیار بد است و تحت فشار بوداییان قرار دارند . و کشتار می شوند. مسلمانان از حقوق اولیه هم محروم هستند آنها را از نسل هندی و افغانی می دانند و می گویند شما اصیل میانماری نیستید.گرچه این فشار ها سالهاست که ادامه دارد اما امسال با این کشتار وسیع که دولت میانمار به راه انداخته انسانیت زیر سوال رفته است.
 
راهکار شما برای پایان دادن به این فاجعه چیست ؟

در ابتدا بگویم سفارت امریکا در فریب مردم میانمار بسیار فعال است و همیشه در حال فعالیت درپشت پرده هستند . اوباما دوبار به میانمار سفر کرد و دولت امریکا هم هزینه های بسیاری در کشور ما می کنند تا افکار عمومی را از اسلام واقعی منحرف کنند . امیدوارم کتابهای مفید اسلامی به زبان میانماری ترجمه و به دست مسلمانان میانمار برسد تا مردم با معارف اسلام ناب محمدی آشنا شوند .

اما در مورد فاجعه کشتار مسلمانان بگویم که در واقع این فاجعه فقط مربوط به اسلام نیست بلکه فاجعه میانمار یک فاجعه انسانی است و علاوه بر علمای جهان اسلام باید تمام آزاداندیشان جهان این حادثه محکوم کنند تا با فشار های بین المللی شاهد توقف این حادثه باشیم .

راهکار بنده اینست که دولت های اسلامی با مقامات میانماری گفتگو کنند مخصوصا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری ذی نفود در منطقه می تواند هیاتی برای این موضوع به کشور میانمار بفرستد و باب مذاکره و گفتگو را با مقامات میانماری باز کند.تا مقامات میانمار ببینند که در کشور ایران تمام ادیان و مذاهب به رسمیت شناخته می شوند و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند در صورتی که این موضوع در کشور میانمار نادیده گرفته می شود و مسلمانان از اولین حقوق شهروندی هم محروم هستند .
 
علمای جهان اسلام چه وظیفه ای در قبال این نسل کشی بر عهده دارند ؟ و چگونه می توانند به توقف این فاجعه کمک کنند ؟
 
تمام علما در جهان اسلام هم شاهد این وقایع هستند ، به نظر من  در وهله اول وظیفه علمای جهان اسلام است که به این فاجعه پایان دهند.
علمای جهان اسلام باید با زبان محبت و دوستی که همانا زبان گویای اسلام ناب محمدی است و به دور از هر گونه تهدید (زیرا زبان تهدید جواب نخواهد داد و شرایط را بدتر خواهد کرد) با مقامات کشور میانمار و حتی با تندروهای مسلمان کشور میانمار صحبت کنند و به عبارت دیگر علما می توانند مقامات میانمار و تندروها را مجاب به صلح کنند و این بهترین راه برای پایان دادن به این فاجعه است.
 
در طی سالهای اخیر به کرات هشدارهایی از طرف مقام معظم رهبری و بعضی از علما در مورد تشیع انگلیسی داده شده است ؛ به نظر شما چگونه می توان به تشخیص و تببین تشیع انگلیسی پرداخت ؟
 
برای تشخیص تشیع انگلیسی واضح است که اگر شخص با ارشادات مقام معظم رهبری آشنا نباشد و یا ازعلمای راستین معرفت نداشته باشد تشخیص این موضوع برایش سخت می شود . یعنی با این معیار های ظاهری نمی توان درک مناسبی از تشیع انگلیسی پیدا کرد .

شیعه انگلیسی چندین فاکتور دارد که می توان آنها را شناسایی کرد اما به نظر بنده بهترین راه برای آشنایی مردم با این جریان اینست که  به میان مردم برویم و سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری را ترویج کنیم . چراکه ارشادات و سخنان مقام معظم رهبری بهتری ملاک برای تشخیص این جریان است.

یکی از مهمترین شناسه های جریان شیعه انگلیسی اینست که این جریان به دنبال تضعیف وحدت بین شیعه و اهل سنت و در حال ایجاد تفرقه است.
 
یک ماه دیگر  کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع "وحدت و تمدن نوین اسلامی "با حضور جمعی از علما و اندیشمندن جهان اسلام در تهران برگزار می شود  ،به نظر شما چگونه باید از این ظرفیت برای وحدت عملی جهان اسلام استفاده کرد ؟

برای ایجاد وحدتی عملی و پایدار در جهان اسلام باید سراغ علمایی از شیعه و سنی برویم که سخن و عملشان یکی باشد . این افراد می توانند به ایجاد وحدت عملی کمک کنند و اگر همین علما برای کنفرانس دعوت شوند خیلی می توانند مفید فایده باشند .

چراکه متاسفانه دیده شده عالمانی که در کنفرانس ها و نشست های علمی دم از وحدت اسلام می زنند اما در کشور خود کاری برای ایجاد وحدت عملی و پایدار نمی کنند یعنی به وحدت سیاسی و تاکتیکی معتقدند در صورتی که یک عالم باید به وحدت استراتژیک معتقد باشد.

ضمن تشکر از خبرگزاری تقریب امیدوارم زبان میانماری هم مورد تفقد شما قرار بگیرد و شاهد اخبار خبرگزاری تقریب به زبان میانماری هم باشیم .
 
گفتگو و تنظیم : حسن باقری
 
https://taghribnews.com/vdcc01qio2bqo48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی