تاریخ انتشار۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۴
کد مطلب : 198970

عملیات پاکسازی در استان الانبار و چند نکته تحلیلی

همکاری و همسویی ارتش ، نیروهای مردمی و عشایرعراق در هر عملیات نظامی، نیازمند ترتیبات سازمانی وهماهنگی های لجستیکی است که بنا به شرایط هر منطقه، باید به اجرا گذاشته شود واینک به نظر می رسد، مقامات سیاسی ونظامی عراق، در عرصه عمل به چنین فرمولی دست یافته اند.
عملیات پاکسازی در استان الانبار و چند نکته تحلیلی
  ارتش، نیروهای مردمی و عشایر عراق،  با آغاز عملیات پاکسازی در دو شهر بزرگ از استان پهناور «الانبار»، یعنی شهرهای «فلوجه»  و «الرمادی»(مرکز استان)، پیروزی هایی را کسب کرده و حلقه محاصره گروه تروریستی داعش را که طی یک سال گذشته در بخش ها وسیعی از این استان مستقر بوده، تنگ ترکرده اند. این نیروها با فائق آمدن بر دشواری های ناشی از گرمای 50درجه در عراق، همچنان سنگر به سنگر، به پیشروی های خود در اطراف شهرهای «فلوجه»  و «الرمادی»،  ادامه می دهند و به منظور بیرون راندن گروهک داعش ازمناطق تحت کنترل این گروه،  شیوه ها و ادوات جدید تری را  بکار می گیرند. چنانکه با بکارگیری  جنگنده‌های ارتش، مواضع و مخفیگاه‌های داعش را در داخل فلوجه هدف قرار  داده و انبارهای سلاح و کارگاه‌هایی که در آن خودروها را بمب‌گذاری می‌کردند، منهدم کرده اند و یا آنکه  مواضع این گروهک در بخش هایی از موصل بمباران نموده و طرح اعزام نیروهای داعشی به استان الانبار را خنثی کرده اند. در اینحال سفر دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا به عراق و اظهارات وی ودیگر مقامات نظامی آمریکا نشاندهنده آنست که آغاز روند کنونی در عراق همسو با خواسته ها واغراض واشنگتن به پیش نمی رود و  موفقیت های ارتش ومردم  این کشور، دولت آمریکا را نگران ساخته است؛ کما اینکه رئیس ستاد مشترک آمریکا  در واکنش به پیروزی های ارتش ومردم عراق، گفته است: «شکست داعش بر خلاف آنچه که برخی تصور می کنند، نیاز به زمان طولانی تری دارد و به اعتقاد من شکست داعش علاوه بر عملیات نظامی نیاز به اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک دارد»
  درباره اوضاع کنونی در عراق و موضع گبری های مقامات آمریکا در قبال آن، تحلیل های متعددی ارائه شده که در ذیل به مهمترین نکات آن اشاره می کنیم :
1- بعد از آزمون وخطاهای متعدد، اینک مقامات سیاسی و نظامی عراق به خوبی دریافته اند که برای مقابله با داعش، باید به همسویی و همکاری میان ارتش ، نیروهای مردمی و عشایر این کشور بیاندیشند و به آن اتکا کنند و بدون اتکا به کمک ها و وعده های آمریکا، برنامه های خود را برای پاکسازی عراق از لوث وجود گروهک تروریستی داعش به پبش ببرند.
2- همکاری و همسویی ارتش ، نیروهای مردمی و عشایرعراق در هر عملیات نظامی، نیازمند ترتیبات سازمانی وهماهنگی های لجستیکی است که بنا به شرایط هر منطقه، باید به اجرا گذاشته شود واینک به نظر می رسد، مقامات سیاسی ونظامی عراق، در عرصه عمل به چنین فرمولی دست یافته اند.
3- از جمله مؤلفه های اصلی قدرت در عراق موضع گیری های هوشمندانه مرجعیت سنی و شیعه در عراق است که ارتش و نیروهای مردمی  این کشور، اینک افتخار  برخوداری از پشتبانی های آنان راکسب کرده اند. مقامات مذهبی اهل سنت عراق و مقامات مذهبی شیعیان عراق، هریک به سهم خود از عملیات پاکسازی فلوجه و الرمادی حمایت کرده و  بهترین فرصت را برای اجرای برنامه های نظامی فراهم کرده اند.
4-تجارب یک سال گذشته مردم ودولت عراق سبب شده است تا نقش مخرب مداخلات آمریکا در روند مقابله با داعش، بسیار کم رنگ وحتی بی اثر شود و آن ها بدرستی دریابند که آمریکا در صحنه عراق نقشی دوگانه ایفا می کند؛ زیرا همراه با وعده های کمک به مردم و دولت این کشور، در عرصه عمل، کمک های پنهانی وتسلیحاتی خود را برای گروهک داعش ارسال می کند و در صحنه تبلیغات هم ، از طولانی بودن برنامه شکست داعش دم می زند  چنانکه رئیس ستاد ارتش آمریکا در تازه ترین موضع گیری خود گفته است که:  شکست داعش 10 تا 20 سال به طول می انجامد.  
 
https://taghribnews.com/vdcbzwb8grhb99p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی