تاریخ انتشار۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب : 188971
آیت الله اراکی در کنگره ملی شعر فاطمی:

خداوند متعال اساس وحدت در جامعه بشر را ولایت محمد و آل محمد(ص) قرار داده است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه خدای متعال جهان آفرینش را بر مبنای وحدت و نظم واحد آفرید و جامعه بشر را به سوی وحدت فراخواند اظهار داشت: خداوند متعال اساس و بنیاد وحدت در جامعه بشر ولایت محمد(ص) و آل محمد(ص) قرار داده است.
خداوند متعال اساس وحدت در جامعه بشر را ولایت محمد و آل محمد(ص) قرار داده است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز جمعه در "کنگره ملی شعر فاطمی" در قم با بیان اینکه خدای متعال جهان آفرینش را بر مبنای وحدت و نظم واحد آفرید و جامعه بشر را به سوی وحدت فراخواند اظهار داشت: خداوند متعال اساس و بنیاد وحدت در جامعه بشر ولایت محمد(ص) و آل محمد(ص) قرار داده است.
 
وی افزود: در زیارت جامعه کبیره آمده است "بکم تمت الکلمه" منظور این است که کلمه خدا با شما(رسول اکرم) تمام شد که کلمه الهی همان کلمه"کن" است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: امر "کن" فرمانی است که خدای متعال با این فرمان همه جهان هستی را بر مبنای نظم واحد و هدف واحد آفرید و این کلمه "کن" الهی بوسیله حضور محمد(ص)به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه فعل کامل به وسیله حضرت محمد(ص) و آل او کامل شد و اگر این محور و قطب را از جهان آفرینش منها کنیم جهان افرینش جهان غیر کاملی است و اتمام کلمه "کن" جز با این محور بنیادین پیدایش کامل نمی شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که معنای واقعی فعل کامل به وسیله ائمه اطهار تمام شده است، گفت: جهان هستی بدون در نظر گرفتن وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) یک آفرینش ناقص است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه این بدان معنا است که کمال جهان در گروه این محور اساسی و بنیادین است، اظهار داشت:
 در طول تاریخ شاهد این موضوع بودیم بسیاری از معارف عرفانی در قالب شعر به ما رسیده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان این که در حدیث قدسی آمده است «لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک‏»، عنوان کرد: این حدیث قدسی می‌فرماید ای پیامبر اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم و مراد آن است که افلاک برای انسان و انسان برای عبودیت آفریده شده است.

وی با اشاره به این که اگر رسول خدا(ص) آفریده نمی‌شد انسان به راه بندگی هدایت نمی‌شد، اظهار داشت: بنابراین در صورت نبود آن حضرت حکمت و هدف آفرینش تحقق نمی‌یافت و آفرینش افلاک بیهوده می بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: در ذات خداوند متعال کار بیهوده نیست بنابراین اگر رسول خدا نبودند خداوند افلاک را نمی‌آفرید.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم نعمت به دو صورت  تعریف شده است که یکی نعمت عام است و نعمت عام همان نعمتی است که بر همه خیر و نیکی عالم آفرینش منطبق می شود و دیگری نعمت تام که همان نعمت ویژه الهی است.

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در سوره یوسف در آیه ششم آمده است که« وَ کَذلِکَ یَجْتَبیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلی‏ آلِ یَعْقُوبَ کَما أَتَمَّها عَلی‏ أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبَّکَ عَلیمٌ حَکیمٌ».

 آیت الله اراکی با بیان این که در این آیه می فرماید رویای تو حکایتی است از آنچه که انجام خواهد گرفت، گفت: نتیجه این اتفاقات آن است که نعمت بر آل یعقوب تمام شود.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که نعمت بر عالم تمام شده است یعنی این که دقیقاً روزی که حضرت رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان امام معرفی فرمود است، ابراز کرد: در چنین زمانی بود که از سوی خداوند متعال وحی رسید که«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».
 
وی ادامه داد: این نعمت به وسیله اهل بیت به کمال رسیده است و در نتیجه امامت، تمام خوبی های جهان بر بشر ارزانی شد.

 آیت الله اراکی با بیان این که به وسیله همین امامت خواهد بود که بشر به تمام نعمات دست خواهد یافت، عنوان کرد: جامعه بشریت ممکن نیست که به وحدت و یکدلی برسد مگر آنکه در پرتو نعمت تامه قرار گیرد نعمتی که جامعه را یکی می کند و هیچ مکتب و مرامی این قدرت را ندارد که بشر و دل ها را یکی کند مگر عامل محبت محمد و آل محمد(ص).

وی با بیان اینکه به این دلیل است که مکتب اهل بیت(ع) همه را به وحدت فرا می خواند، اظهار داشت:مکتب اهل بیت(ع) مکتبی است که خدا و قرآن کریم را جز به وحدت نمی شناسد و این یکپارچگی و یکدلی و این زندگی مبتنی بر عشق و محبت از خانه فاطمه(س) بر می خیزد و محور این خانه فاطمه(س) است.

آیت الله اراکی با بیان این که خانه فاطمه که در قران کریم از آن به بیت پاکی یاد می شود محور پیوند است، گفت: از این خانه رودی به خانه همه انسانها جاری است که انسانهایی که به این خانه پیوند خورده اند از این منبع خروشان بهره می برند.

 وی ادامه داد: محوریت شخصیت حضرت فاطمه (س)باعث شد که اهل‌ بیت(ع) معنا بگیرد و امروز ما باید این مهم را در ادبیات خود به درستی معنا کنیم.

تهیه و تنظیم : محمد عسکری دوست
 
https://taghribnews.com/vdcbzwb88rhbw9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی