>> خبرهایی از نمايشگاه بين المللی قرآن كريمشب قدر در نمايشگاه و... | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 197287

خبرهایی از نمايشگاه بين المللی قرآن كريم/شب قدر در نمايشگاه و...

بازدید کنندگان از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم می توانند هر شب از ساعت 23 با حضور در مسجد خرمشهردر ضلع شمالی مجموعه باغ موزه دفاع مقدس اعمال شب های قدر را به جا بیاورند.
خبرهایی از نمايشگاه بين المللی قرآن كريم/شب قدر در نمايشگاه و...
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، مسجد جامع خرمشهر باغ موزه دفاع‌مقدس در شب‌های پربرکت «قدر» میزبان شب‌زنده‌داران لیالی قدر است و ندای «بک یاالله» در نماد مقاومت مردم ایران طنین‌انداز می شود.
 
این مراسم پر فیض شامل برنامه‌های تلاوت قرآن کریم، قرائت دعای جوشن کبیر، برنامه سخنرانی و ویژه برنامه سر گرفتن قرآن کریم است که با حضور سخنرانان و مداحان اهل بیت برگزار می‌شود.
 
خبر دیگر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 13 تیر دربازدید از بخش های مختلف نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم سال آینده نیز در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برگزار می شود.
علی جنتی افزود: شهردار تهران قول داده است با آماده سازی 130 هزار متر مربع از مجموعه باغ موزه و باغ کتاب ، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب نیز درهمین مجموعه برگزار شود.
 
حنتی در ادامه توسعه فعالیتهای قرآنی را افتخار دولت دانست و افزود: دایرکردن معاونت قرآن و عترت و همچنین تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در وزارت ارشاد از جمله مهمترین اقدامات قرآنی ست که تاکنون در وزارتخانه صورت گرفته است. خوشبختانه همه دستگاه‌ها به طور مرتب برای تشکیل کمیسیون‌های قرآنی در شورای توسعه حضور پیدا می‌کنند. امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای که از طرف شورای انقلاب فرهنگی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است را در جهت توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی مورد استفاده قرار دهیم .
 جنتی در ادامه بر تحقق فرهنگ دینی و قرآنی در کشور اشاره کرد و افزود: همان طور که مقام معظم رهبری به سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید دارند همه باید در این مهم تلاش و  برای پیشبرد اهداف جامعه حرکت کنیم و جامعه‌ای داشته باشیم که قرآن را سرمشق خود قرار دهد.
 
 
نشست تخصصی قرآن و نهج‌البلاغه در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن برگزار شد
 
 نشست تخصصی قرآن و نهج‌البلاغه ، در بخش دانشگاهی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور حامد شریعتی، استاد دانشگاه برگزار شد.
 
شریعتی در ابتدای این نشست گفت: اساساً نمی‌توان از قرآن سخن گفت و از امام علی(ع) سخنی به میان نیاورد؛ همان طور که نمی‌شود از امام علی(ع) سخن گفت و از قرآن کریم غافل بود.
 
او درمورد رابطه بین قرآن و نهج‌البلاغه گفت: این رابطه برمی‌گردد به شخصیت امام علی(ع) با قرآن و آورنده قرآن؛ یعنی پیامبری که جز حرف حق نمی‌زند و همانطور که در سوره نجم آمده است تجسم عینی و عملی قرآن کریم است.
 
شریعتی افزود: امام علی(ع) از طفولیت با پیامبر (ص) بوده و شاگرد خاص ایشان است و وحی را درک کرده است تا جایی که قرآن کریم می‌فرماید صدق نبوت ‌پیامبر(ص) کسی است که علم کتاب نزد اوست که به استناد بسیاری از روایاتی که ذیل این آیه آمده، منظور از این آیه امام علی(ع) است؛ از چنین شخصیتی انتظار می‌رود که کلامش غیر از قرآن نباشد و سیره و سنتش تجسم عینی و عملی قرآن کریم باشد و ارتباط تنگاتنگی با قرآن داشته باشد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط قرآن با نهج‌البلاغه گفت: این کتاب شریف به قدری با قرآن قرابت دارد که مفسران آن را برادر قرآن نامیده‌اند؛ هر چند قرآن کریم معجزه جاودان پیامبر است اما به تصریح دانشمندان اسلامی نهج‌البلاغه کتابی بالاتر از کلام مخلوق و پایین‌تر از کلام خالق است.
 
او به ارتباط محتوایی نهج‌البلاغه با قرآن اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در جای‌جای نهج‌البلاغه مسلمانان را به توجه به قرآن دعوت کرده‌اند و از ما خواسته‌اند اگر به دنبال سعادت هستیم، به قرآن روی بیاوریم.
 
شریعتی ادامه داد: قرآن خود را شفا و رحمت برای مؤمنان دانسته است؛ امام علی(ع) نیز به‌گونه دیگری به این نکته اشاره کرده‌اند و می‌فرمایند قرآن شفایی است که اگر کسی از آن بهره گرفت از هیچ بیماری‌ای نمی‌هراسد؛ ایشان همچنین تأکید می‌کنند که به سراغ قرآن برویم چرا که بهار دل‌ها و نیکوترین سخن‌هاست و در آن تفقه و تفکر کنید.
 
شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل بعثت انبیا از دیدگاه قرآن و نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: دلایل بعثت انبیا در سوره نحل آمده است که می‌فرماید ما رسولان را در هر امت و گروهی فرستادیم تا خدا را بپرستند و از طاغوت‌ها دوری کنند؛ امام علی(ع) نیز در خطبه 147 نهج‌البلاغه می‌فرمایند پیامبر اسلام(ص) برانگیخته شدند تا دست مردم را بگیرند و از پرستش بت‌ها نجات دهند.
 
 
خلیل ضبحه خطاط برجسته سوریه:
ایران منشاء گسترش هنر اسلامی است

 
 خلیل ضبحه، خطاط برجسته اهل سوریه با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن تهران، ایران را اسطوره تربیت بشریت در دنیا، الگویی برای سایر کشورها و منشاء گسترش هنرهای اسلامی درجهان خواند.
 
خلیل ضبحه هنرمند اهل سوریه است که از شهر طرطوس در نمایشگاه  قرآن کریم شرکت کرده است. او با بیان اینکه از حضور در نمایشگاه قرآن خرسند است گفت: «من عاشق این کشور هستم نه فقط به خاطر اینکه شیعه ام، عاشق امام خمینی(ره) هستم و کسانی که راه او را ادامه دادند. ایران به نظر من یک اسطوره و اسوه شماره یک دنیا برای تربیت بشریت و گسترش هنر اسلامی است.»
 
این هنرمند که تا کنون 5 جایزه اصلی را از جشنواره بین الملل هنر اسلامی (ارسیکا) کسب کرده گفت: «این جایزه ها مربوط به خط نسخ و ثلث هستند. جایزه های بزرگ دیگری هم در کشورهای دیگر برده ام. اولین استاد من اهل مصر بود، محمد القاضی هم از استادان بزرگ در جهان اسلام است که من آموزش ها را نزد او ادامه دادم.»
 
او افزود: «من مجوز کتابت قرآن را از دانشگاه الازهر به مدت 10 سال کسب کردم و 3 بار به طور مشترک کتابت قرآن را در دوبی انجام دادم. ما آنجا 30 خطاط بودیم که در مدت 3 روز یک قرآن را کامل نوشتیم. جایزه اول هم در این رقابت به من رسید. » خلیل ضبحه با اشاره به اقدامات ناپسند داعش در مقابله به هنر اسلامی گفت: «در مقام حضرت یاسر ، 10 دیوار را به همراه استاد موحد، استاد خطاطی ایرانی، خطاطی کردم، اما داعش آنها را از بین برد.
 
https://taghribnews.com/vdcbwzb8zrhb95p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی