تاریخ انتشار۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۶
کد مطلب : 239884

نشست اخیر اتحادیه عرب؛ نمایانگر شکست سیاست های مداخله جویانه عربستان

کشورهای عربی نمی خواهند سیاست همگامی و همراهی با عربستان را ادامه داده و در جنایت ها و هزینه های این سیاست ها شریک شوند.
نشست اخیر اتحادیه عرب؛ نمایانگر شکست سیاست های مداخله جویانه عربستان
 
بسمه تعالی

 
نشست اخیر اتحادیه عرب؛ نمایانگر شکست سیاست های مداخله جویانه عربستان
 
 
       در ادامه اظهار نظرهای کارشناسانه در خصوص نشست اخیر اتحادیه عرب، تازه ترین بیانیه حماس درباره حذف «مسئله فلسطین» از دستور کار سران شرکت کننده ( در بیست و هفتمین نشست سران عرب در نوآکیشوت) به عنوان سندی مهم و مؤثر در افشای خط مشی حاکم بر این اتحادیه، مورد توجه قرار گرفته است؛ به ویژه آن که حماس با ابراز تأسف از حذف موضوع فلسطین در بیانیه پایانی نشست «نوآکیشوت»، تاکید می کند: «هیچ نشستی در سطح جهان عرب نمی‌تواندمسئله فلسطین  را نادیده بگیرد و «هرگونه تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اقدام سیاسی جانبدارانه به‌سود اسرائیل مردود است». بیانیه حماس سپس تاکیدمی کند که:  «تنها راه‌حل مسئله فلسطین از مسیر مقاومت دربرابر اشغالگری اسرائیل می‌گذرد».
 
    البته دیگر موضع گیری های، اتحادیه عرب نیز با اعتراضات وانتقادهای زیادی مواجه شده و این در حالی است که از لحاظ تعداد و ترکیب سران شرکت کننده،  نشست اخیر، نمایشی از ضعف ها و ناکامی های دست اندرکاران اتحادیه را به صحنه آورده است.
 
  در باره این نشست اخیر اتحادیه عرب، احمد کاظم زاده، کارشناس مسایل غرب آسیا در مصاحبه با خبرگزاری تقریب(تنا) توضیحاتی را داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:


 
خبرگزاری تقریب: نشست اخیر سران اتحادیه عرب ( در نواکیشوت پایتخت موریتانی ) با نشست های گذشته این اتحادیه، چه تفاوت هایی داشت و دلایل این تفاوت ها چه بود؟
 
احمد کاظم زاده: اجلاس های قبلی معمولا در اوایل فروردین ماه در یکی از کشورهایی که به طور دوره ای مسئولیت را برعهده می گیرد برگزار می شد، ولی عربستان می خواست به این نشست یک حالت فوق العاده بدهد، به خاطر همین ابتدا از مغرب درخواست کرد که میزبانی نشست را برعهده بگیرد، ولی مغرب خودداری کرد، به دلیل این که هیچ توجیهی برای برگزاری این نشست نداشت. ضمن این که به این خطر پی برده بود که عربستان می خواهد، از آن به عنوان یک ابزار استفاده کند.

       بعد از ردّ درخواست عربستان از سوی مغرب، عربستان به سمت موریتانی سوق پیدا کرد و از این کشور خواست که میزبانی نشست را برعهده بگیرد، این کشور هم آن گونه که از شواهد بر می آید در ازای دریافت مابه ازای آن، میزبانی را برعهده گرفت ولی این نشست آن گونه که عربستان انتظار داشت، نتوانست اهداف مورد نظر را برآورده کند چرا که بسیاری از کشورهای عربی از شرکت در نشست خودداری کردند و در نهایت پادشاه عربستان هم مجبور شد سفر خود را برای شرکت در نشست لغو کند.
 
 
خبرگزاری تقریب: به چه دلیل تعداد زیادی از سران عرب در این نشست شرکت نکردند؟ آیا می توان این رویکرد آنان را به شکست عربستان در پیشبرد سیاست هایش در اتحادیه عرب تفسیر کرد؟

 
احمد کاظم زاده: همه می دانستند که عربستان می خواهد از این نشست یک بهره برداریِ ابزاری نماید و شرکت کنندگان را به ابزاری برای اجرا و ادامه سیاست های شکست خورده اش تبدیل کند. با توجه به اینکه اکنون سیاست هایی که عربستان در پیش گرفته با خیلی از اصول و قواعد بین المللی از جمله قطعنامه های سازمان ملل در تناقض هست. لذا این کشورها نمی خواهند هزینه این اقدامات را بپردازند.

     ضمن اینکه اکنون حتی کشورهای غربی هم که تا پیش از این با عربستان همراهی می کردند، از این کشور فاصله گرفته اند و همین مسئله بر روی مواضع کشورهای عربی نیز تاثیر گذاشته است و آنها نمی خواهند سیاست همگامی و همراهی با عربستان را ادامه داده و در جنایت ها و هزینه های این سیاست ها شریک شوند.
 
 
خبرگزاری تقریب: ریشه های ضدیت با ایران و موضع گیری علیه کشورمان را در اتحادیه عرب در کجا باید جستجو کرد؟
 
احمد کاظم زاده: خیلی از کشورهای عربی خواهان رابطه مثبت و دوستانه با ایران هستند و در خیلی از موارد از مواضع ایران حمایت کرده اند؛ اما اکنون با توجه به این که در غیاب کشورهایی مثل سوریه و مصر که آنها هم به نوعی قربانی اهداف عربستان شده اند، عربستان ابتکار عمل را هم در اتحادیه عرب و هم در سازمان کنفرانس اسلامی به دست گرفته و خیلی از کشورها را به عنوان ابزاری در راستای سیاست های خود به کار گرفته است و با توجه به این که عربستان از چند سال پیش سیاست کلی ایران هراسی را  به دلایل مختلف در دستور کار قرار داده.


     لذا در پرتو این سیاست هست که ما شاهد یک نوع اختلاف در روابط میان کشورهای عربی و ایران هستیم و این اختلافات طبیعی نیست از این جهت که کاملا ساختگی بوده و از طرف عربستان و رژیم صهیونیستی که به همپیمان آن کشور تبدیل می شود، بدان دامن زده می شود.
 
 
خبرگزاری تقریب: بسیاری از کارشناسان، نگرانی های ریاض از شکست های منطقه ای و همچنین کاهش محبوبیت این رژیم را در داخل زمینه ساز تحرکات اخیر این رژیم در اتحادیه عرب می دانند، نظر شما در این زمینه چیست؟
 
احمد کاظم زاده: عربستان الان هم در داخل با مشکل انتقال قدرت مواجه است. درست است که در مرحله ای، این انتقال از نسل قدیم به نسل جدید صورت گرفت اما هنوز هم در بین نسل جدید، این اختلافات حل نشده و در جریان است. در چنین شرایطی عربستان برای این که توجهات را از داخل به خارج معطوف کند، به اقدامات متعددی دست زده است که یکی تجاوزاتی نظامی است که در منطقه انجام می دهد و دوم هم بحث ایران هراسی است که در پیش گرفته و تلاش می کند که خود را در پشت این بحث مخفی کند و خیلی از مخالفانش در داخل را نیز زیر چتر این قضیه بیاورد.

 
      این اقدامات می تواند بُعد فرافکنانه هم داشته باشد که از این منظر قابل تأمل است اما در مجموع آنچه که در اتحادیه عرب صورت می گیرد، این است که عربستان با مشارکت در پروژه رژیم صهیونیستی که از همان ابتدا در پی تضعیف کشورهای عربی و اسلامی بوده است، این رژیم را همراهی کرده و اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی را قربانی اهداف و مطامع خود کرده است، تحرکاتش در اتحادیه عرب هم از این دست اقدامات است.




 
https://taghribnews.com/vdcbw9b5arhbfwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی