تاریخ انتشار۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 155850
رایزن فرهنگی ایران در عمان:

هدف نشست توسعه علوم فقهی در عمان، ارائه چهره حقیقی اسلام است

تنا - اختصاصی
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان، با اشاره به فعالیت‌های كشور عمان در زمینه تقریب مذاهب اسلامی، هدف از برگزاری نشست توسعه علوم فقهی در این كشور را ارائه چهره حقیقی دین اسلام عنوان كرد.
هدف نشست توسعه علوم فقهی در عمان، ارائه چهره حقیقی اسلام است
در حاشیه برگزاری نشست "توسعه علوم فقهی" كه در مسقط، پایتخت عمان در حال برگزاری است، خبرنگار تقریب با "نصر حمادی" رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عمان در خصوص این نشست و مسائل مربوط به تقریب مذاهب اسلامی به گفتگو نشسته است.

حمادی در این گفتگو خاطرنشان كرد: با وجود اینكه مذهب رایج در كشور عمان، مذهب اباضی است و حدود ۴۷ درصد از جمعیت این كشور پیرو این مذهب هستند، اما مسلمانان با هر عقیده مذهبی كه دارند ، در این كشور در كنار هم با دوستی و محبت زندگی می‌كنند، به گونه‌ای كه نمی‌توان در میان آنان هیچگونه تبعیضی مشاهده كرد و همه افراد در پیروی از عقاید خود و انجام مراسم مذهبی خود آزادند.

رایزن فرهنگی ایران افزود: پیروان مذهب اباضی احترام خاصی برای اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و كتاب‌های بسیاری كه از ناحیه شیوخ اباضیه در مدح ائمه اهل بیت علیهم السلام و بزرگداشت حضرت علی علیه السلام نوشته شده است، مؤید این مطلب است.

وی در خصوص برگزاری نشست توسعه علوم فقهی اظهار داشت: این نشست با توجه به سطح علمی شركت كنندگان آن كه شخصیت‌های مسلمان بلندپایه از كشورهای مختلف اسلامی، عربی و اروپایی هستند و همچنین ارائه دهها مقاله و پژوهش تخصصی در زمینه‌های مختلف فقه اسلامی، یكی از نشست‌های مهم و ارزشمند اسلامی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

حمادی هدف از برگزاری این كنفرانس را ارائه چهره حقیقی دین اسلام دانست و گفت: دین اسلام، دین رحمت و مودت است، نه دین كشتار و خشونت، آنطور كه دشمنان اسلام تصویر كرده‌اند.

وی افزود: تلاش برگزار كنندگان این نشست بین المللی، مشاركت علمای صاحب نظر و دارای نظرات میانه رو بوده است نه افراد افراطی و صادر كنندگان فتواهای تحریك كننده و فتنه انگیز.

رایزن فرهنگی ایران در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به یادداشت تفاهم فرهنگی میان تهران و مسقط كه پس از دیدار چهار سال پیش سلطان قابوس از جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید، گفت: یكی از موارد این یادداشت تفاهم، تأسیس مؤسسه آموزش زبان فارسی در عمان بود كه با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم عمان و سایر عرب زبانان این كشور روبرو شد.

حمادی همچنین به تأسیس كمیته فرهنگی مشترك میان ایران و عمان اشاره كرد و گفت: این كمیته به منظور پیگیری روابط میان دو طرف و تقویت همكاری میان آن دو در زمینه‌های مختلف فرهنگی و علمی تأسیس شده است و در همین راستا نیز مقرر شده است این كمیته، نشست سالانه خود را به زودی در عمان یا ایران برای بررسی راهها و استراتژی‌های فرهنگی جدید برگزار نماید.

گفتنی است سیزدهمین نشست "توسعه علوم فقهی" با عنوان "منافع مشترك انسانی" صبح امروز یكشنبه ۱۷ فروردین‌ماه در مسقط آغاز به كار كرد و تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. این نشست، با مشاركت علمای مسلمان و شخصیت‌های علمی، دینی و فرهنگی از كشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و آیت الله محسن اراكی، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دكتر احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور خواهند داشت.
https://taghribnews.com/vdcbssb8grhbswp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی