تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۷
کد مطلب : 231855
ظریف:

راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست گروه بین المللی حمایت از سوریه گفت: بیانیه این نشست تکرار مواضع قبلی و بیشتر مواضع مطرح شده ارائه دیدگاه های کلی بود.
راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، محمد جواد ظریف گفت: این بیانیه شامل راهکار تازه و مهمی نیست؛ آنچه مهم است این است که بر سر ضرورت گسترش توقف مخاصمات در سراسر سوریه اجماع همگانی وجود دارد.

ظریف در ادامه گفت: توقف مخاصمات در برخی نقاط انجام شده است اما از همان ابتدا در این توافقنامه نقاط ضعفی وجود داشت و مهم ترین نقاط ضعف این بودند که جبهه النصره که یک سازمان تروریستی مهم است و در بسیاری از مناطقی که اکنون دچار فاجعه جدی انسانی شده‌اند، فعالیت می کند، همچنان به همکاری با گروه‌های مختلفی که تحت حمایت دولت‌های مختلف در منطقه و خارج از آن هستند، ادامه می‌دهد و لازم است یک بار برای همیشه این مسأله حل شود.

وزیر امور خارجۀ ایران خاطر نشان کرد:همانطور که گفتم در مجموع در بیانیه پایانی راهکار تازه‌ای وجود ندارد، توافق بر ادامۀ کار، توافق بر حمایت از فرآیند سیاسی بدیهی است؛ کشورهایی که در این نشست بودند، دیدگاه‌های متفاوت و اختلاف نظرهایی در طیف وسیعی از مسائل داشتند و من معتقدم درک این مسأله بسیار مهم است.

وی افزود: بنا بر آنچه همه طرف‌ها می‌گویند، فرآیند سیاسی متعلق به مردم سوریه و تحت رهبری آنان است؛ کسانی که اینجا هستند قصد کمک دارند نه اینکه به مردم سوریه چیزی را دیکته کنند و این چیزی است که ما همیشه بر آن تأکید کرده‌ایم.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، وضعیت انسانی در مناطق فوا و کفریا در سوریه به صورت جدی مطرح شد و همه توافق کردند که اقدامات لازم را برای کمک رسانی و همینطور جلوگیری از هرگونه تهدید علیه غیر نظامیان انجام دهند.

نشست "گروه بین المللی حمایت از سوریه" که با حضور نمایندگان و وزیرانی از حدود 20 کشور از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با هدف حل و فصل سیاسی بحران سوریه برگزار شده بود، عصر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

وزیر امور خارجه کشورمان که روز دوشنبه به منظور شرکت در نشست وین درباره سوریه به اتریش سفر کرده بود، پس از شرکت در این نشست و انجام رایزنی‌هایی با برخی همتایان خود، سه شنبه شب راهی تهران شد.

ظریف روز دوشنبه در بدو ورود با "فدریکا موگرینی" هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا همتای استرالیایی خود و همچنین استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفتگو کرد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین روز سه شنبه در حاشیه نشست سوریه با همتایان خود از سوریه، انگلیس و عمان به صورت جداگانه ملاقات کرد.

ظریف در پایان نشست سوریه نیز با جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص بررسی موانع اجرای برجام دیدار کرد.

"سید عباس عراقچی" معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز روز سه شنبه در حاشیه نشست سوریه در وین، چگونگی تسریع اجرای برجام را با هلگا اشمید هماهنگ کننده کشورهای عضو 1+5 بررسی کرد.
https://taghribnews.com/vdcbs8b5srhbfwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی