تاریخ انتشار۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : 265605
سخنگوی وزارت خارجه:

ایران خواهان روابط سازنده و متوازن با همسایگان خود است/نشست کارشناسی آستانه فردا در تهران برگزار می شود

سخنگوی وزارت خارجه از حادثه تروریستی کلیساهای مصر به عنوان یک حادثه تلخ یاد کرد و گفت: هدف این حوادث بیشتر کردن شکافها با ایجاد تضاد مذهبی و دینی بیشتر بود و ضرورت اقدام جدی ما در این خصوص بیش از گذشته وجود داشت.
ایران خواهان روابط سازنده و متوازن با همسایگان خود است/نشست کارشناسی آستانه فردا در تهران برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، حادثه سیل در استانهای شمال غربی کشور را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد، در سال جدید از این گونه حوادث کمتر داشته باشیم.

قاسمی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات تهران و قاهره گفت: در تماس تلفنی ظریف با همتای مصری خود، مراتب تسلیت ایران به مناسبت حوادث تروریستی اخیر،  به مردم و دولت مصر ابلاغ شد و درباره مناسبات و مسائل مورد علاقه دو کشور صحبت شد.

وی ادامه داد: حادثه مصر باید به شدت محکوم می‌شد، زیرا تلاش می‌شد با ایجاد تضاد مذهبی و دینی، شکاف‌ها را بیشتر کنند؛ تماس دکتر ظریف نیز در این چارچوب انجام شد.

قاسمی  در پاسخ به اینکه سه ماه پیش وزیر خارجه کویت پیام امیر این کشور را به ایران آورد و سفری نیز رییس جمهوری کشورمان به کویت داشتند ولی آنچنان شاهد مناسبات منطقه ای و تحولی در خصوص روابط ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نبودیم؛ گفت: نگاه ما به همسایگان، روابط سازنده و متوازن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما روابط خود را با همه کشورها داریم و مذاکره می کنیم، تنها با یکی دو کشور مشکلات بیشتری داریم که امیدواریم با واقع نگری که در آن ها پیدا می شود، وضعیت بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در مسیر بهتر و مثبت تری قرار گیرد تا بتوانیم مجموعا در صلح و ثبات منطقه به صورت مشترک تلاش جدی و کافی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله شیمیایی انجام شده در سوریه گفت: ما مواضع خود را درباره حادثه ای که در سوریه اتفاق افتاد به طور شفاف اعلام کردیم؛ آن را به شدت محکوم کردیم و برای نخستین بار مسأله کمیته حقیقت یاب بین المللی را مطرح کردیم؛ وی ادامه داد: این موضوع را با جدیت تمام در سطح کشورهای دیگر مطرح کردیم و با همسایگان و سوریه در این زمینه به تفاهم رسیدیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: حادثه سوریه مشکوک است؛ چرا که از سالیان پیش دولت و کشور سوریه توسط سازمان ملل از داشتن سلاح های شیمیایی منع شده بودند و در آن کشور خلع سلاح اتفاق افتاده بود و این موضوع بقدری روشن بود که شاید به صراحت بیان نیازی نداشت.

قاسمی در پاسخ به سؤالی، از برگزاری نشست کارشناسی مربوط به محور آستانه فردا در تهران و به مدت یک روز خبر داد و گفت: امیدواریم چهارمین نشست آستانه ١٣ و ١٤ اردیبهشت در آستانه  برگزار شود؛ وی اعلام کرد که در نشست فردا در تهران هیأتهایی از روسیه و ترکیه حضور دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد تبلیغات رسانه های خارجی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: ملت ایران نشان داده اند که طی دهه های گذشته در بزنگاه تاریخی و لحظات حساس و انتخابات آنچه را به نفع کشور می دانند، پیروی و دنبال می کنند و فضاسازی رسانه های بیگانه و دولت های خارجی در کمرنگ کردن حضور مردم تأثیر نداشته است؛بنابر این تبلیغات آنها تأثیری نخواهد داشت و نوعی زحمت بیهوده است.

قاسمی در مورد تحرکات اخیر آمریکا در اطراف کشورمان از جمله سوریه و افغانستان گفت: به نظر می رسد، اقدامات آمریکا بیش از آنکه معنای نظامی داشته یا آثار نظامی آن اثر بخش باشد، نوعی سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی آمریکا است.

وی اضافه کرد: این قبیل اقدامات به دلیل ناکامی درون کشور آمریکا است که ناچار بودند برای ایجاد اجماع حداقلی و پیام به همپیمانانشان در منطقه برخی اقدامات غلط را در شکل نظامی سامان دهند و نهایتا این اقدامات در ادامه به ضرر آمریکا تمام خواهد شد؛ ولی آثار نظامی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد رفراندوم تغییر قانون اساسی در ترکیه گفت: این یک بحث داخلی است و هر آنچه که مردم رأی دهند مورد احترام ما خواهد بود؛ برای تأثیرات آن باید کمی صبر کرد، ولی امیدواریم این رفراندوم به صلح و ثبات و امنیت و اجماع در درون ترکیه منجر شود.

وی درباره حفظ تمامیت ارضی عراق و اقدامات رخ داده در کردستان عراق اظهار داشت: سیاست ایران در خصوص کشور عراق روشن است؛ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ما یک اصل جدی است و فکر می‌کنیم همه مذاهب و اقوامی که در عراق زندگی می‌کنند؛ در چارچوب قانون اساسی عراق باید بتوانند یک زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و ما با هرگونه اقدامی که به دنبال تقسیم و تجزیه کشورهای منطقه باشد، مخالفیم.

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده عده‌ای قلیل در اردن به تعدادی از مراجع مذهبی عراق توهین کرده‌اند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ ابراز داشت: من نیز خبری را که شما اشاره کردید، شنیده‌ام؛ گویا در همین ارتباط دولت عراق،‌ کاردار اردن را احضار کرده و از دیگر سو، وزیر امور خارجه اردن نیز در تماس تلفنی با آقای جعفری وزیر خارجه عراق در ارتباط با این موضوع توضیحاتی را ارائه داده و اعلام شده که اقلیتی محدود در یک نقطه مشخص و با افکار مشخص دست به این اقدام زشت زده‌اند و در نهایت دولت اردن متعهد شده که مسببان این موضوع را بازداشت و مجازات کند.
 
https://taghribnews.com/vdcbgsb5srhb00p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی