تاریخ انتشار۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 201542
نماینده سابق پارلمان بحرین؛

دولت بریتانیا حامی اصلی رژیم دیکتاتوری بحرین است

تنا-لندن
در سال 2011 حرکت مسالمت آمیز و آزادی خواهانه واصلاح طلبانه مردم بحرین ، در واقع با کمک وحمایت دولت انگلیس بدست آل خلیفه سرکوب شد.
دولت بریتانیا حامی اصلی رژیم دیکتاتوری بحرین است

باوجود گذشت 44 سال از استقلال بحرین، مردم این کشور همچنان تحت سلطه سیاست های استعماری بریتانیا قرار دارند.
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا) از لندن، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد استقلال بحرین و خروج نیروهای انگلیس از این کشور ، جواد فیروز نماینده پیشین پارلمان بحرین که اینک بعنوان تبعیدی در انگلیس به سر می برد درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تقریب اوضاع گذشته و فعلی بحرین را تشریح کرد.

جواد فیروز در پاسخ به سوال خبرنگار تقریب که اینک پس از گذشت 44 سال از زمان استقلال بحرین وضعیت این کشور را به لحاظ سیاسی واجتماعی چگونه ارزیابی می کنید گفت: تعجب آور است که نظامی به استقلال کشورش اهمیتی ندهد زیرا پس از گذشت 44 سال از استقلال بحرین و پایان سلطه استعمار بریتانیا براین کشور ،این تاریخ و روند استقلال بحرین از نظر مردم همچنان پنهان نگه داشته می شود و این تنها دو علت می تواند داشته باشد؛
1- آل خلیفه هیچگاه مایل به خروج انگلیس از بحرین نبوده است.
2- تمام ارگان های امنیتی و دولتی بحرین و حتی بسیاری از ارگان های اقتصادی کشور همچنان تحت نفوذ دولت انگلیس قراردارند.

وی در ادامه افزود : در سال 2011 حرکت مسالمت آمیز وآزادی خواهانه واصلاح طلبانه مردم بحرین ، در واقع با کمک وحمایت دولت انگلیس بدست آل خلیفه سرکوب شد. درحالی که این رفتار دولت انگلیس نه به نفع خود انگلیس و نه به نفع مردم بحرین و نه به نفع دیگر کشورهای منطقه است.
این آزادی خواه بحرینی گفت: در عین حال ما از بسیاری از دیپلماتها وشخصیت های سیاسی جهان شنیده بودیم که انگلیس یکی از کشورهای اصلی است که مانع انجام اصلاحات در بحرین می شود.

جواد فیروز در پاسخ به این سوال که منافع انگلیس در بحرین چیست گفت:
انگلیس از جنبه های گوناگون به دنبال منافع خود نه تنها در بحرین بلکه در کل منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است.
ازجمله اینکه مشکلات اقتصادی انگلیس درحال حاضر موجب شده است تا با هدف احیای موقعیت اقتصادی خود در منطقه و جهان روابط خود را با کشورهایی نظیر بحرین و عربستان سعودی افزایش دهد لذا به همین منظور ناگزیر از حمایت از اینگونه کشورهاست.
نکته دیگر کاهش حوزه نفوذ آمریکا در این منطقه و تمرکز آنها بر روی جنوب و جنوب شرقی آسیا است که موجب شده تا انگلیس به فکر جایگزین کردن موقعیت خود به جای آمریکا در منطقه باشد در واقع انگلیس تصور می کند اگر بتواند جای خالی آمریکا را در منطقه پر کند، می تواند به احیای موقعیت از دست رفته تاریخی خود در منطقه کمک کند. بنابر این حمایت از رژیم دیکتاتوری آل خلیفه در بحرین و یا حمایت از عربستان سعودی در قضیه یمن و مهمتر از همه ایجاد پایگاه های نظامی جدید از جمله پایگاه دریایی در بحرین همگی در راستای این هدف صورت می گیرد.
وی در خصوص پیشینه تاریخی استقلال بحرین گفت : بحرین به طور رسمی در سال 1971 استقلال پیدا کرد و به عضویت سازمان ملل درآمد اما به نظر من این استقلال به شدت مشکوک و غیر واقعی به نظر می رسد زیرا پس از استقلال و تا هم اینک بسیاری از کشورهای خارجی از جمله انگلیس ،امارات ،عربستان ودیگران همچنان نفوذ خود بر این کشور را حفظ کرده اند ودر امور داخلی بحرین دخالت آشکار دارند و حتی مستشاران و مشاوران امنیتی ونظامی انگلیس حضوری آشکار در بحرین دارند.
این نماینده پیشین پارلمان بحرین افزود درخواست ما از دولت انگلیس این است که به توصیه پارلمان انگلیس وکمیته روابط خارجی که در سال 2013 منتشر شد عمل کند و روابط خود را با رژیم دیکتاتور بحرین که به شدت ناقض حقوق بشر است به پایین ترین سطح کاهش دهد.
از جواد فیروز پرسیده شد شرایط فعلی بحرین را چگونه ارزیابی می کنید وی در پاسخ گفت:
مردم فاقد اختیار و نفوذ بر ارکان حکومتی هستند و تا زمانی که فقط یک خاندان بعنوان حاکم مطلق در تمام مسائل کشور تصمیم گیرنده باشندامکان ایجاد اصلاحات اساسی وجود ندارد.

در چنین شرایطی کل نظام بحرین مشروعیت اش زیر سوال است زیرا طبق توافقی که بعد از استقلال بحرین صورت گرفت قرار شد که مطابق قانون اساسی که در سال 1973 تنظیم شد ،مردم تصمیم گیرنده اصلی در تمام امور کشور باشند آن هم از طریق برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل مجلس ملی و مردمی با نظر مردم و در قبال آن خاندان آل خلیفه تنها به صورت تشریفاتی در راس حکومت باشند. اما تاکنون واقعیت در عمل به گونه دیگری بوده است و بعدا قانون اساسی دیگری به مردم تحمیل و انتخابات به صورت کاملا فرمایشی برگزار شد و نمایندگان واقعی مردم امکان راهیابی به پارلمان را ندارند.

جواد فیروز همچنین وضعیت جنبش اصلاح طلبانه مردم بحرین را اینگونه توصیف کرد:" در حال حاضر خفقان شدیدی در تمام کشور حاکم است. مردم حق هیچگونه راهپیمایی واعتراض ندارند، رهبران مردم در زندان هستند،آزادی بیان وجود ندارد ورسانه های آزاد حق انتشار اخبار واقعی وانعکاس نظرات مردم را ندارند.

همچنین همه ارکان دولت تحت کنترل آل خلیفه بوده وحتی ارگان قضایی که باید عدالت را در جامعه اجرا کند تحت نفوذ حاکمیت قرار دارد."

این فعال سیاسی بحرینی که رژیم آل خلیفه تابعیت ملی او را سلب کرده است گفت: تاکنون بیش از 200 نفر از شهروندان بحرینی تابعیت ملی شان لغو شده و هیچ تابعیتی ندارند که این امر خلاف مقررات بین المللی و کاری است که تاکنون در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است، این در حالی است که آل خلیفه از 10 سال پیش تاکنون با هدف تغییر ترکیب جمعیتی کشور و تحت فشار قراردادن شیعیان حدود 100 هزار نفر از شهروندان خارجی را تابعیت بحرینی داده است که عمده این افراد از اهل سنت و از کشورهایی نظیر عربستان ،امارات ، پاکستان و.... هستند.

جواد فیروز در پایان این گفتگو افزود: نیروهای سیاسی و اصلاح طلب بحرینی در کل ،تمایل به گفتگوهای سازنده برای رسیدن به یک توافق و راه حل منطقی به منظور برون رفت از بحران فعلی دارند، اما به این شرط که پیش از هرگونه گفتگویی  سرکوب علیه مردم و نیروهای آزادی خواه و اصلاح طلب متوقف شود و تمام رهبران جنبش که اینک در زندانند ا از جمله شیخ علی سلمان آزاد شوند،زیرا گفتگوها فقط را باید رهبران مورد اعتماد مردم انجام دهند و در غیر این صورت و بدون برآورده شدن این شرایط گفتگو معنایی ندارد و چشم انداز روشنی برای آینده بحرین دیده نمی شود.




 
https://taghribnews.com/vdcba8b55rhbgsp.uiur.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی