تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 232746

بیانیه پایانی هفتمین مجمع جهانی اسلام / پیشنهاد تأسیس مدرسه تقریب بین مذاهب با مشارکت مراجع و علمای فقه اسلامی

هفتمین مجمع جهانی اسلام، با حضور نمایندگان اندیشکده‌ها، پژوهشگران، مقامات سیاسی و نمایندگان مجالس از کشورهای سراسرجهان اسلام به میزبانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه "تاسام" ترکیه در روزهای 4 و 5 خرداد 1395 در شهر تاریخی یزد برگزار شد.
بیانیه پایانی هفتمین مجمع جهانی اسلام / پیشنهاد تأسیس مدرسه تقریب بین مذاهب با مشارکت مراجع و علمای فقه اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،  درپایان نشست دو روزه مجمع جهانی اسلام، بیانیه‌ موسوم به "بیانیه یزد" منتشر شد که متن آن به شرح زیر است:

مجمع جهانی اسلام از جناب آقای دکتر "محمدجواد ظریف" وزیر محترم امورخارجه جهت حمایت ارزشمندشان از برگزاری مجمع تشکر می‌کند.
مجمع موضوع "ارتباطات استراتژیک؛ ارزش‌ها، نهادها و شخصیت‌های مرجع " را به طور کامل در قالب هشت نشست محتوایی با عناوین "گسترش ارزش‌های مشترک"، "تعدیل تعارضات اجتماعی و همزیستی"، "توسعه ظرفیت و اخلاق رسانه‌ای"، "حقوق شهروندی، بحران مهاجرت و کرامت انسانی"، "تعاملات شهرها به مثابه سمبل تمدن‌ها"، "مقابله با اسلام هراسی"، "مقابله با خشونت و تروریسم" و "ساخت آینده جهان اسلام" به بحث و گفت‌وگو گذاشت.

حاصل این هم اندیشی دو روزه در قالب "بیانیه یزد" به تصویب هفتمین مجمع رسید.

هفتمین مجمع جهانی اسلام؛
1. تحت هدایت اصول و ارزشهای عالی مندرج در منشور سازمان همکاری اسلامی همچون وحدت، اخوت، صلح، محبت، تحمل، برابری، عدالت و کرامت انسانی، همچنین با تأکید بر اهمیت ارتقا و تقویت اتحاد و همبستگی بین کشورهای عضو.

2. با یادآوری بیانیه های اجلاس های پیشین مجمع جهانی اسلام؛

3.با تأکید بر اهمیت اصول، ارزش ها و اهداف مشترک اسلامی به عنوان مجموعه ای از دستورات الهام بخش در حوزه ارتباطات و تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مدنی؛

4. با تصریح بر این که افراطگرایی و خشونت پدیده هایی چند وجهی، چند سطحی و چندعلتی هستند که فقر، بی عدالتی، به حاشیه رانده شدن، تبعیض، سرکوب، نقض حقوق بنیادین انسانی، استعمار، سلطه خارجی و اشغال، برخی از علل ریشه ای آنان را تشکیل می دهند؛

5. با آگاهی از شرایط ایجاد بحران مهاجرت، آوارگی و پناهندگی و نیز پیامدهای اجتماعی آن ها، از جامعه بین المللی می خواهد تا با پذیرش مسئولیت مشترک نسبت به برطرف نمودن عوامل بحرانهای مذکور اهتمام ورزند.

6.با ابراز نگرانی از این واقعیت که جامعه جهانی شاهد تشدید و تقویت ظهور رفتار اسلام ستیزانه و اقدامات ضداسلامی درغرب است، حمله به مسلمانان و مراکز اسلامی و ایجاد محدودیتهای اجتماعی برای مسلمانان را قویاً محکوم می کند و از کشورهای میزبان اقلیتهای اسلامی مصرانه می خواهد درچارچوب مقابله مؤثر با این پدیده از جمله از طریق اتخاذ تدابیر لازم عملی و تقنینی اقدام کنند.

7. با استقبال از قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص گفتگوی تمدنها و جهان علیه خشونت و افراط گری و تأکید بر این که تصویب این گونه قطعنامه ها ضمن فراهم کردن زمینه مفاهمه ی بیشتر، افزایش همسونگری، کاهش زمینه های تعارض، مناقشه و نهایتا جلوگیری از بروز خشونت، افراط گری و تروریسم می شود، اعضای جامعه جهانی را به پیگیری و اجرای مؤثر قطعنامه های مذکور ترغیب می کند.

8.مجمع با اعلام نگرانی خود از حمایت از صاحبان تفکرات خشونت گرا و افراطی که با سوءاستفاده از رسانه های عمومی و اینترنت، آزادی بیان را مستمسک قرار می دهند، اعمال هرگونه تبعیض، محدودیت و سانسور که با اهداف سیاسی علیه رسانه های مستقل صورت می گیرد را محکوم می کند.

9. با تاکید بر ضرورت افزایش نقش دانشگاهیان، علمای دینی، نهادهای آکادمیک و مراکز پژوهشی - تحقیقاتی در تبیین و گسترش ارتباطات استراتژی، مجمع همچنین بر غنابخشی به گفتگوهای بین ادیانی، بین فرهنگی و ارتقای احترام به حقوق بشر و جلوگیری از فراهم شدن زمینه های رشد تفکرات افراط گرایانه و خشونت آمیز تصریح می کند.

10.معتقد است که میراث مشترک تاریخ تمدن اسلام نقش مهمی درپاسخگویی و مدیریت شرایط در حال ظهور دارد و در این رابطه مجمع ضمن تأکید بر نقش ارزشمند علما، اندیشمندان و متفکرین برجسته اسلامی مثل امام محمد غزالی طوسی، مولانا جلال الدین محمد بلخی و علامه محمد اقبال لاهوری، از کشورهای عضو می خواهد که آثار این شخصیتها را مد نظر قرار دهند.

11.مجمع افکار، نظرات والا و تأثیرگذار مهم ترین رهبر معنوی و مصلح معاصر جهان، آیت الله امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را تصدیق می کند.

12. با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری ابنیه ی تاریخی- مذهبی به عنوان بخشی از میراث مشترک بشری در سراسر جهان و با استقبال از مصوبات یونسکو در این خصوص، هرگونه تخریب ابنیه مذکور را با هر انگیزهای قویاً محکوم می کند.

13. با اعتقاد به این که ظهور گروههای تکفیری، تشدید اقدامات تروریستی آن ها در اقصی نقاط جهان به ویژه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، ایجاد جنگ و اختلاف میان مسلمانان به نیابت از دشمنان مشترک، نتیجه فریبکاری های دولت های طاغوتی است، از نخبگان جهان اسلام می خواهد تا ضمن اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی، متهورانه در مقابل توطئه های شوم دشمنان مشترک و حمایت های پیدا و پنهان آنها از پدیده های افراط گرایانه تروریستی، مقاومت و ایستادگی کنند.

14. با تأکید مجدد بر این که مقابله موثر و ریشه کنی کامل داعش و دیگر گروههای تروریستی - تکفیری، نیازمند پشتیبانی وحمایت جمعی و بیوقفه از جانب جامعه بین المللی است، همه کشورها، اندیشکده ها، پژوهشگران، علمای دینی و غیره را به مقابله با داعش ترغیب می کند؛ مجمع همچنین هرگونه تلاش برای دسته بندی تروریست ها به "تروریست خوب" و " تروریست بد" را غیرسازنده و غیرمجاز و مردود می شمارد.

15. با تأکید براصول بنیادین حقوق بین الملل مانند صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورها و با تأکید مجدد بر حق تعیین سرنوشت ملتها، مجمع بر این که هرگونه تغییرات داخلی بایستی از طریق روش های دموکراتیک و صلح آمیز با مشارکت کامل مردم تصریح می کند.

16. با تأکید بر این که عراق در مقابل حملات دائمی تروریسم کور و خشونتی که با دستاویز قرار دادن دین صورت می گیرد، مقاومت کرده و در یک جنگ تمام عیار با داعش و حامیان پیدا و پنهان نظامی، مالی و ایدئولوژیک آن هزاران شهید داده است، بر این باور است هر آن چه که در عراق رخ می دهد، تبعات شدید و تعیین کننده ای برای جهان اسلام دارد؛ بنابراین مجمع از جامعه بین المللی و کشورهای عضو خود می خواهد تا از مردم و دولت عراق در غلبه بر این چالش اساسی حمایت کنند.

17. با تاکید بر حفظ وحدت، تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی سوریه، اعتقاد دارد که تنها راه پایان دادن به خشونت و بحران در سوریه و دستیابی به آشتی ملی، راه حل سیاسی است که از طریق گفتگو و مذاکره میان همه طرف های سوری محقق می شود؛ در این رابطه هرگونه اصلاح و تغییر سیاسی در سوریه و تصمیم گیری درباره سرنوشت این کشور نیز بایستی منحصرا از طرف مردم سوریه رقم خورد وبازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای با ایفای نقش تسهیل کننده، حمایت خود را از روند صلح در سوریه مرعی کنند.

18. با تأکید بر ضرورت ادامه برگزاری این گونه کنفرانس ها با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب برای تقویت اتحاد و روابط راهبردی در داخل جوامع اسلامی؛

19. پیشنهاد می کند با هدف کاهش اختلافات بین مذاهب، مدرسه ای با نام مدرسه تقریب بین مذاهب اسلامی با مشارکت مراجع و علمای عالی رتبه فقه اسلامی بتوانند به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مناقشه آمیز بپردازند و راه حل هایی را ارائه دهند.

20.با تأکید بر شناسایی دلایل و زمینه های چالشهای مختلف پیشروی جهان اسلام و اتخاذ رویکردهای موثر جهت مقابله با آنها، مجمع معتقد است که جهان اسلام نیازمند تدوین دو منشور اخلاقی - سیاسی است که اولی داخلی و ناظر بر روابط بین کشورهای اسلامی است و دومی به روابط بین جهان اسلام و سایر ادیان و تمدن ها نظم می بخشد.

21. مجمع قویاً بر این نکته تاکید می کند که موضوع رژیم اشغالگر قدس و جنایات افسارگسیخته و مستمر آن علیه مسلمانان به ویژه مردم فلسطین و لبنان همچنان بزرگ ترین مسأله اصلی جهان اسلام را تشکیل می دهد؛ بر این اساس مجمع از همه کشورهای عضو می خواهد برای مقابله با این چالش و چاره اندیشی از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

22. هفتمین مجمع جهانی اسلامی با عنوان ارتباطات استراتژیک؛ ارزشها، نهادها و شخصیتهای مرجع، ضمن ابراز مراتب قدردانی و سپاس از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی سخاوتمندانه و مناسب خود به ویژه میزبانی مثال زدنی مردم شریف یزد که در توفیق این مجمع نقش به سزایی داشته است، از ابراز آمادگی جمهوری اسلامی افغانستان جهت میزبانی هشتمین نشست در ماه می 2017 در هرات استقبال می کند.

یزد 5 خرداد ماه 1395 برابر با 25 می
 
 
https://taghribnews.com/vdcba5b50rhbfzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی