/بيست و سومين کنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي/
ماموستا عنایتی: تنفر و تقابل را به تعامل و محبت تبدیل کنیم
«ایجاد معرفت و شناخت میان پیروان مذاهب نسبت به یکدیگر»، «تقلیل تنفر و تقابل و تبدیل آن به تعامل و محبت» و «ارتباط هرچه بیشتر علما، خواص و سران مذاهب» راهکارهای اصلی جلوگیری از تبدیل تعاملات مذهبی به فرقه‌گرایی و طایفه‌گری است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 10579
 
اشاره: کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، در بیست و سومین دوره که همزمان با روزهای پایانی سال جاری برگزار خواهد شد، موضوع «امت اسلامی؛ از تنوع مذهبی تا فرقه‌گرایی» را برای خود برگزیده تا با حضور اندیشمندان سراسر جهان اسلام، راهکارهای تعامل مذهبی و جلوگیری از حاکمیت تعصب و جمود فکری را در روابط فیمابین پیروان مذاهب اسلامی مورد بررسی قرار دهد. به خاطر اهمیت این موضوع در مناسبات میان همه مذاهب اسلامی، خبرنگار تقریب به سراغ ماموستا سید عارف عنایتی، امام جماعت مسجد حضرت محمد(ص) سنندج و مدرس حوزه علمیه اهل سنت در استان کردستان رفته و دیدگاه‌های وی را در این زمینه جویا شده است: 
س: با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام، انتخاب موضوع «امت اسلامی؛ از تنوع مذهبی تا فرقه‌گرایی» برای دوره بیست و سوم کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی چه ضرورت‌هایی داشته است؟ 
متأسفانه در شرایط کنونی، در بسیاری از کشورهای جهان اسلام، مذهب تبدیل به ابزاری جهت خشونت شده است و از این رو، بسیار ضرورت دارد که از طریق مجامع اسلامی خصوصا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی - با توجه به رسالت ویژه‌ای که دارد – موضوع تعاملات مذهبی و جلوگیری از تبدیل آن به فرقه‌گرایی و طایفه‌گری مطرح شود. امروزه به نام مذهب، عقاید افراطی و خرافی، باب فرقه‌گرایی را گشوده که اگر این روند ادامه یابد، نگرانی‌هایی را در زمینه ضربه وارد کردن به اسلام ناب محمدی(ص) ایجاد خواهد کرد.  
س: به عقیده حضرتعالی، تفاوت میان پای‌بندی به مذهب و فرقه‌گرایی در چیست؟ 
واضح و روشن است که پای‌بندی به مذهب، مبتنی بر فطرت و سرشت و طبیعت مختلف است؛ اما اگر اختلاف بین مذاهب به سوی تقابل و عدم معرفت پیروان مذاهب گرایش پیدا کند، تبدیل به تفرقه و نهایتا فرقه‌گرایی خواهد شد. در این میان، توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرقه‌گرایی در نهایت به ضرر اصل دین تمام می‌شود نه صرفا مذهبی خاص.  
س: از دیدگاه شما، وجود تنوع مذهبی چه آثار مثبتی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ 
ریشه تنوع مذهبی، در سرشت و طبیعت انسان است. امکان ندارد که جامعه انسانی بدون تنوع مذهبی زندگی کند؛ اما این تنوع مذهبی باید حفاظت، صیانت و رعایت شود تا سر از افراط و تفریط درنیاورد. در نص قرآن نیز به تنوع مذهبی اشاره شده است، آنجا که می‌فرماید: «لذلک خلقوا» یعنی بشر برای این خلق شده است. بر این اساس، تنوع مذهبی را به عنوان یک واقعیت طبیعی و موجود، باید پذیرفت و به آن احترام گذاشت. 
س: آنچه در طول تاریخ و همواره، توانسته موجبات تبدیل تنوع مذهبی را به فرقه‌گرایی فراهم آورد، چیست؟ 
جهل مذاهب نسبت به یکدیگر و نسبت به خود و ایجاد تنفر میان پیروان مذاهب مختلف مهمترین عامل تبدیل تنوع مذهبی به فرقه‌گرایی و طایفه‌گرایی است. امام محمد غزالی در کتاب وزین مجموعة‌الرسائل در فصل التفرقه می‌نویسد که دو چیز باعث می‌شود تنوع مذاهب و اختلافات فقهی و جزئی بین مذاهب تبدیل به فرقه‌گرایی و تفرقه خشن شود که
Share/Save/Bookmark