تاریخ انتشار۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : 220992

پیروزی های ارتش سوریه و واکنش های انفعالی عربستان

یکی ازعلل ادعاهای ریاض، در خصوص اعزام نیروی زمینی به سوریه نیز به این بی اعتباری گروهک های تروریستی تکفیری و شکست فاحش آن ها باز می گردد. بخصوص این گروهک ها، هیچ بخش از جمعیت سوریه را نمایندگی نمی کنند.
پیروزی های ارتش سوریه و واکنش های انفعالی عربستان


پیروزی های ارتش سوریه و واکنش های انفعالی عربستان

    کارشناسان نظامی، پیروزی های پیاپی ارتش سوریه در مناطق عملیاتی «حلب» در شمال و «درعا» در جنوب را از جمله  تاثیرگذارترین  و مهمترین موفقیت های نظامی سال های اخیر این ارتش توصیف کرده اند.

 ارتش سوریه با اجرای سلسله عملیات پیچیده و بسیار دشوار در مناطق یاد شده ، علاوه بر آزادی سازی شهرک ها و محورهای مواصلاتی بسیار راهبردی و  مسدود کردن راه های تدارکاتی گروهک های تروریستی،  زمینه مناسبی را  نیز برای  آغاز چند عملیات آزادی سازی دیگر در شمال، مرکز و جنوب این کشور فراهم کرده است.

   چنانکه  در حال حاضر  بقایای گروهک های تروریستی برای  دریافت کمک های تسلیحاتی و لجستیکی از طریق خاک ترکیه  در شمال و یا از طریق خاک اردن در جنوب، با مشکلات فراوانی روبرو هستند و این درحالی است که  شکست های پیاپی آن ها در عرصه های میدانی، بسیاری از ظرفیت های خرابکارانه آن ها را در داخل سوریه بکلی از میان برده است.

     صرفنظر از عرصه های نظامی و میدانی، مجموع گروه ها وگروهک های معارض سوری از لحاظ سیاسی نیز در ورطه ای فلج کننده قرار گرفته و درمعادلات منطقه ای، حرکتی اضمحلالی در پیش گرفته اند؛ کما این که  انواع تازه ترین پشتیبانی های حکومت ریاض نیز نتوانسته ، اعتباری برای آن ها کسب کند و حضورشان را  درمذاکرات آینده تثبیت نماید.

در واقع یکی ازعلل ادعاهای ریاض، در خصوص اعزام نیروی زمینی به سوریه  نیز  به این بی اعتباری گروهک های تروریستی تکفیری و شکست فاحش آن ها باز می گردد. بخصوص این گروهک ها نه تنها هیچ بخش از جمعیت سوریه را نمایندگی نمی کنند، بلکه متکی به ده هزار تن از افرادی هستند که از 80کشور جهان به سوریه اعزام شده و اینک با محدود شدن  دامنه فعالیت های اشان، در حال فرار به دیگر بخش های جهان همانند شمال آفریقا ( لیبی ) هستند.

  به هرترتیب مخالفان نظام سیاسی سوریه، برای شرکت در مذاکرات آینده، هیچ برگ برنده و معتبری در دست ندارند واین در حالی است که مقامات این کشور  مقتدرتر از هر  زمان دیگر ، بر اصولی منطقی وقابل قبول تاکید می ورزند.

  مقامات سوری در این مقطع  براساس اصول قطعنامه 2254 شورای امنیت و بیانیه‌های ژنو، آمادگی خود را  برای شرکت درگفتگوها  اعلام کرده اند. البته برگزاری نشست لندن برای کمک به سوریه ، از  بخش دیگری از شرایط مساعد جهانی خبرمی دهد. همچنان که استواریِ جمهوری ایران وروسیه برای حمایت از دمشق عامل بسیاری مهم و بسیار تاثیر گذار دیگری  در این صحنه است.  

   اینجاست که تحلیگران مسایل منطقه، مجموع تحرکات ریاض و موضع گیری های رنگ وارنگ مقامات عربستان و ترکیه را در باره روند آتی تحولات سوریه،  موضعی کاملاً  انفعالی و از روی ضعف توصیف می کنند و  ادعای  لشکرکشی به سوریه را  بلوفی مضحک، برای  سرپوش گذاشتن بر ضعف ها و شکست های سیاسی ونظامی اشان در منطقه تلقی می نمایند؛  ضعف ها و شکست هایی که تنها  به صحنه های میدانی و سیاسی سوریه،  محدود و منحصر نیست، بلکه از  اوضاع وخامت بار  ارتش سعودی در جنگ تحمیلی علیه یمن نیز  سرچشمه می گیرد.
 
https://taghribnews.com/vdcb9gb55rhb59p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی