تاریخ انتشار۲۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : 40369
۷ هزار كاريكاتور در سه هفته؛

تحقير بی سابقه فرعون مصر!

كاريكاتوريست‌ها و طراحان گرافيكي در مصر و بسياري از كشورهاي جهان به ويژه جهان عرب نزديك به هفت هزار كاريكاتور از ديكتاتور ۸۳ ساله مصر ترسيم كردند.
تحقير بی سابقه فرعون مصر!
خبرگزاری تقریب (تنا):

بسياري از كاريكاتورهاي كشيده شده از سقوط مبارك با الهام از نمادهاي مصر باستان و فرعون‌هاي مصر و همچنين نماد موميايي ترسيم شده است.

به گزارش منابع رسانه‌اي در امارات متحده عربي، رئيس جمهوري مادام العمر و مخلوع مصر كه با سي سال در اين سمت براي خود يك ركورد به وجود آورده بود بار ديگر موفق به كسب يك ركورد ديگر در غصب كرسي رياست جمهوري مصر شد.

در سه هفته از خروش مردمي در مصر، بسياري از كاريكاتورها را افراد و به ويژه جوانان گمنام مصري ترسيم و در فضاي مجازي قرار داده‌اند. كاريكاتوريست‌هاي عربي به ويژه كاريكاتوريست‌هاي عرب مقيم اروپا و آمريكا نيز به شدت در اين عرصه در سه هفته گذشته فعال بوده‌اند و نه تنها در فضاي مجازي و اينترنت بلكه كارتون‌هاي خود را در روزنامه‌ها و وب‌سايت‌هاي معتبر كشورهاي اروپايي و شمال آمريكا نيز به چاپ رسانده‌ و عرضه نمودند.

در كاريكاتورهاي افراد آماتور و غير حرفه‌يي در اين رشته نيز مشاهده سقوط مبارك پس از سقوط ديكتاتور تونس و در نوبت بودن سقوط ساير رهبران عرب پس از سقوط مبارك بسيار قابل توجه و قابل تامل است. بسياري از جوانان مصري اميد به زندگي بهتر و اميد به سقوط ديكتاتوري مبارك را در قالب كاريكاتورهاي خود كه بسيار ساده نيز هستند و بعضي از آنها بيشتر شبيه نقاشي مي‌نمايند را از خود به يادگار گذاشتند.

پس از سقوط مبارك روزنامه‌هاي پرسابقه مصري كه از تيغ تيز سانسور و حكومت نظامي خلاصي يافته‌اند نيز به اين موج هنري پيوسته‌اند در ده‌ها كاريكاتور ترسيم شده از مبارك در اين پيوند سرنوشت مبارك با سقوط ديكتاتورهايي همچون صدام معدوم نيز ديده مي‌شود.

كاريكاتوريست‌هاي عراقي نيز در اين ارتباط پيشتاز بوده‌اند و كارتون‌هاي مبارك، بن‌علي و صدام را در زباله‌دان تاريخ ترسيم نموده‌اند در ايران كارتونيست‌هاي كشورمان نيز تاكنون بيش از ۱۵۰ طرح و كاريكاتور از انقلاب مصر و سقوط ديكتاتور نامبارك آن ترسيم كرده‌اند كه پيوند سرنگوني مبارك با سرنوشت محتوم محمدرضا شاه پهلوي و صدام معدوم از قابل توجه‌ترين آنها بوده است. منابع رسانه‌اي در امارات از خشم بسياري از سران عرب و حكومت‌هاي خودكامه آنان از اين كاريكاتورها خبر مي‌دهند و از اين وحشت دارند كه اين موج به كشورهاي آنان نيز سرايت كند. اكنون در مصر عكس‌هاي مبارك به پايين كشيده مي‌شود و تصاويرش پاره مي‌شود، تمبرهايش باطل شده و سوزانده مي‌شود و كاريكاتورهايش از سرنوشتي همچون فرعون‌هايي كه ادعاي خدايي مي‌كردند خبر مي‌دهد.
https://taghribnews.com/vdcb9fba.rhbg0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی