تاریخ انتشار۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 181095

حماسه شبعا و چند نکته تحلیلی

عملیات موفق «شبعا» ، آزمونی برای سنجش صداقت آن دسته از سران کشورهای اسلامی است که گاه و بیگاه خود را مخالف با رژیم صهیونیستی، مدافع مردم فلسطین و حامی ملت های عرب معرفی می کنند؛ ولیکن در عرصه عمل و در موقع لازم، هیچگونه تحرکی که آثار مثبتی درپی داشته باشد، از خود نشان نمی دهند.
حماسه شبعا و چند نکته تحلیلی
آنچه چهارشنبه هشتم بهمن ( ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵) در مزارع اشغالی « شبعا » واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داد، نه تنها واکنشی کاملا ابتکاری و سلحشورانه در پاسخ به عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در «قنیطره»، بلکه، عملیاتی هوشمندانه برای گشودن سرفصلی تازه در مبارزات ضدصهیونیستی بود. عملیاتی تحسین برانگیز که بنا به گفته سیدحسن نصرا... « قاعده بازی را عوض کرد» و به سرکردگان تروریست رژیم صهیونیستی این هشدار را دادکه : «از اين به بعد، حزب‌الله به هر نحوي كه مناسب بداند به دشمني اسرائيل پاسخ خواهد داد». اینجا بود که سرکردگان تل آویو، به یکباره پی بردند که در تازه ترین ارزیابی های خود نیز دچار اشتباه راهبردی شده و در اجرای ترور شهدای گرانقدر«قنیطره» تا چه اندازه احمقانه عمل کرده اند . عملیات حزب ا.. در مزارع اشغالی« شبعا »، کاروانی ازیک واحد نظامی اسرائیل را نشانه رفت که همچون دیگر واحدهای نظامی این رژیم، در آماده باش کامل به سر می برد و این عملیات در شرایطی به وقوع پیوست که رسانه های صهیونیستی از تضعیف قدرت عملیاتی مقاومت حزب ا.. ، به علت مشغولیت در جبهه های سوری و لبنانی مقابله با گروه های داعش و شبه داعش، سخن می گفتند. درخصوص این عملیات و همچنین تاثیرات سیاسی و راهبردی آن، نکات تحلیلی فراوانی وجود دارد که در ذیل به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

۱- عمليات متهورانه حزب‌ا... لبنان در مزارع « شبعا »، پایان بخش معادله قبلی حاکم بر منازعات حزب‌الله و رژيم صهيونيستي و سرآغاز مرحله ای جدید در این خصوص بود؛ چنانکه از بعد از عملیات « شبعا »، چيزي به اسم «قواعد بازي» با دشمن اسرائيلي وجود نخواهد داشت و در صورت ترور هریک از اعضای کادر حزب ا.. ، این جنبش، زمان، مکان و شیوه پاسخ را، به صلاحدید خود و به تناسب شرایط، انتخاب خواهد کرد. پیداست که اینگونه ترتیبات به معنی مؤثرترین نوع «بازدارندگی» در برابر رژیمی خواهد بود که از آغاز حیات اشغالگرانه اش، هیچیک از قوانین بین المللی و هیچیک از قواعد انسانی را رعایت نکرده و در این راه، پیوسته مورد بیشترین حمایت های واشنگتن، لندن و پاریس قرار داشته است. اما اینک با ترتیباتی که دبیرکل مقاومت حزب ا.. اعلام کرد، ناگزیر خواهدبود، تا در شیوه های تروریستی اش در قبال اعضای حزب ا.. تجدید نظر کند و یا منتظر تحمل ضرباتی سنگین، در هر نقطه ای که مقاومت تعیین می کند، باشد.

۲- مروری بر واکنش مقامات رژیم صهیونیستی پس از عملیات « شبعا »، کافی است تا میزان ضرباتی که در پاسخ به عملیات ترور شهدای مقاومت در قنیطره دریافت کرده اند، آشکار و نگرانی های فزاینده ای که آن ها از آسیب پذیری ساختار جنگی و نظامی اشان دارند، مشخص تر شود .
نتانیاهو نخست وزیر و لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، بعد از عملیات « شبعا » سراسیمه در برابر خبرنگاران ظاهر شدند و ضمن مسئول دانستن دولت های سوریه ولبنان، در خصوص ضربات سنگینی که در عین آماده باش کامل، دریافت کرده بودند، سکوت کردند.
۳- یکی از دستاوردهای مهم عملیات «شبعا»، تغییر سریع فضای سیاسی منطقه و تبدیل سریع شادی سرکردگان صهیونیست به خفت و نگرانی بود، همان سرکردگانی که در اندیشه بهره برداری از اقدام تروریستی «قنیطره» برای انحراف اذهان از شکست در جنگ ۵۱ روزه (تابستان امسال) و همچنین بهره برداری از این اقدام برای پیروزی درانتخابات مجلس صهیونیستی بودند؛ اما پاسخ کوبنده و شجاعانه حزب ا.. در شبعا، ناگهان و به یکباره، همه نقشه های اشان را برباد داد.
۴- نتایج و دستاوردهای عملیات «شبعا» به عرصه های نظامی محدود نبود و تاثیرهای سیاسی و فرهنگی نیز درپی داشت؛ چنانکه با اعلام خبر موفقیت چشمگیر و حیرت برانگیز حزب ا... ، صحنه های تازه ای از وحدت و همدلی میان سازمان ها، نهادها و مجامع اسلامی به نمایش درآمد و سیلی عظیمی از پیام های تبریک، تقدیر و تشکر از جانب پیروان همه فرقه ها و مذاهب اسلامی برای قدردانی و تجلیل از رزمندگان جهان اسلام به راه افتاد
۵- درپی انتشار خبر موفقیت عملیات «شبعا»، مردم انقلابی یمن باوجود بیشترین مشکلات سیاسی، امنیتی و به رغم بحران های اقتصادی فلج کننده ای که با آن دست به گربیان هستند،
راهپیمایی ها و تجمعاتی درحمایت همه جانبه از حزب ا.. برگزار کردند، اقدامی که می تواند نمایانگر ایجاد زمینه های پیوندی مستحکم بین ملت های اسلامی باشد و از برکاتی است که در نتیجه این عملیات و دیگر عملیات مشابه حاصل می شود.
۶- برخی از صاحب نظران مسائل سیاسی جهان اسلام براین اعتقادند که پیروزی حزب ا.. لبنان در جنگ ۳۳ روزه (تابستان ۱۳۸۵-۲۰۰۶)، نقش جدی و غیرمستقیمی درپیدایش و آغاز بیداری اسلامی داشته است. زیرا این احساس را در ملت های مصر، لیبی و تونس تقویت کرده است که آن ها برخلاف تصورات اشان ، از قافله مبارزه با رژیم صهیونیستی عقب افتاده اند .
به هر ترتیب چنانچه نقش جنگ ۳۳ روزه را درپیدایش پیروزی حزب ا.. لبنان بپذیریم، قاعدتا ادامه مبارزات حزب ا..علیه رژیم صهیونیستی نیز می تواند در تداوم بیداری اسلامی نقشی جدی داشته باشد، چنانکه درپی پیروزی اخیر نیز نشانه های تازه ای مبنی بر   برانگیخته شدن احساسات ضد استکباری به چشم می خورد
۷- عملیات موفق «شبعا» همانند دیگر موفقیت های مقاومت ضد صهیونیستی، آزمونی برای سنجش صداقت آن دسته از سران کشورهای اسلامی است که گاه و بیگاه خود را مخالف با رژیم صهیونیستی، مدافع مردم فلسطین و حامی ملت های عرب معرفی می کنند؛ ولیکن در عرصه عمل و در موقع لازم، هیچگونه تحرکی که آثار مثبتی درپی داشته باشد، از خود نشان نمی دهند.
۸- از دیدگاه اوضاع داخلی لبنان نیز نه تنها عملیات «شبعا» در زمان مناسبی به وقوع پیوسته، بلکه تاثیرات مطلوبی هم در روند همدلی و همکاری بین احزاب و گروه های سیاسی این کشور داشته است. به ویژه اینکه این عملیات درپی چهار دور گفتگوی موفق میان حزب ا.. و جریان المستقبل انجام شده، ضمن یادآوری جایگاه و نقش بی بدیل حزب ا.. در آزادی مناطق جنوبی لبنان، نمایشی از همسویی گروه ها و احزاب لبنانی را در برابر دشمن صهیونیستی به صحنه آورده است
۹- هرچند دنیای استکباری از نقش آفرینی های حزب ا.. در مناطقی فراتر از لبنان بسیار واهمه دارد لیکن مجموع کنش ها و واکنش های نظامی اخیر در قنیطره و سپس در شبعا نشانگر آن است که انحصار عملیات نظامی برونمرزی که تا چند سال پیش در اختیار قدرت های غربی بود اینک به کلی شکسته شده و پدیده ای جدید، در قالب دفاع از ملت های مظلوم آن هم در برابر هجمه های تروریستی و یا تحرکات نظامی رژیم تل آویو در سوریه و لبنان شکل گرفته است .
https://taghribnews.com/vdcb98b8srhbwgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی