تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : 192994

نشست علمی "جنبش انصار الله یمن و جریان های رقیب" در قم

تنا-اختصاصی
نشست علمی "جنبش انصار الله یمن، جریان های رقیب و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" در قم برگزار شد.
نشست علمی "جنبش انصار الله یمن و جریان های رقیب" در قم

به گزارش خبرنگار تقریب (تنا)، نشست علمی "جنبش انصار الله یمن، جریان های رقیب و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" صبح چهارشنبه ششم خرداد به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قم برگزار شد.

انصار الله طائفی و مذهب گرا نیست
 دکتر موسوی نژاد کارشناس مسائل یمن طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: خلا مذهبی در یمن( که با کنار گذاشتن زیدیه انجام شد) باعث شد بین دولت سکولار یمن و وهابیت عربستان پیوندی ایجاد شود و به عبارت دیگر یک مدّ وهابی در شمال یمن ایجاد شد که بستر را برای کار وهابیت و سکولار ها در یمن هموار کند.
 
وی افزود: اما انصار الله با قدرت گیری در یمن توانست در اکثر استان ها وهابیت را پاکسازی و قدرت خود را نهادینه کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: انصارالله طائفی و مذهب گرا نیستند و فقط مرجع آنها قرآن کریم است و برای آنها بحث شیعه و سنی مطرح نیست و به عبارت دیگر تمام مذاهب از شیعه و اهل سنت در زیر چتر انصار الله قرار دارند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه ضمن بررسی عملکرد جنبش ها در یمن درباره زیدیه نیز گفت: زیدیه مکتبی با تابلوی قرآن و اهل بیت(ع) است  که اولین مشخصه آن این است که منشور سیاسی اش نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است، دومین مشخصه زیدیه عقل گرا بودن آن است و سومین مشخصه آن این است که زیدیه پرچمدار الگو گیری از انقلاب اسلامی است.
 
در یمن انقلاب رخ داده است
در ادامه این نشست دکتر مصلح زاده کارشناس مسائل یمن پیرامون اینکه کودتا در یمن رخ داده یا انقلاب اظهار داشت: در این باره دو نظریه وجود دارد، نظریه اول، به نظر ما انقلاب در یمن رخ داده است و دلیل آن هم پایگاه مردمی فوق العاده انصار الله در یمن است.

وی افزود: من در این زمینه از رسانه های ایران تقاضا دارم که از واژه انقلاب یمن استفاده کنند.
 
دکتر مصلح زاده اظهار داشت: نظریه دوم این است که در یمن کودتا رخ داده است و مسئول حکومت هنوز هادی منصور است.
 
وی در ادامه با اشاره به راهبرد آمریکا در منطقه اظهار داشت: استراتژی آمریکا در منطقه پا گرفتن اسلام سکولار است نه اسلام دین گرا و از نظر آمریکا بازیگر اصلی منطقه ترکیه است نه تهران و ریاض.
 
این کارشناس مسائل یمن افزود: اما راهبرد ایران در منطقه حفظ وحدت و جلوگیری از تجزیه کشور های اسلامی است به عبارت دیگر استراتژی وحدت گرایی و دین گرایی مقابل سکولاریزم.
 
80درصد مردم یمن با انصار الله همراه هستند
حجت الاسلام صادق گلزاده معاون امورفرهنگی مجمع جهانی تقریب نیز درسخنانی در این نشست اظهار داشت: ترکیب دینی و مذهبی در یمن نشان می دهد که 80 درصد از مردم یمن با انصار الله همراه هستند.


 
https://taghribnews.com/vdcb95b8arhb99p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی