تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 212595

خطر بزرگ تبدیل سازمان هاي تروريستي به حكومتهاي تروريستي است/ حزب الله يك قدرت جهادي وسياسي سازنده و موثر در لبنان است

معاون عربي آفريقايي وزیرامورخارجه در سوئیس اوضاع فعلي غرب آسیا را بیانگر دوران گذار از نظم سياسي و امنيتي قديم و حركت به سمت نظمي تازه دانست و گفت : بسياري از مشكلات طولاني مدت گذشته همچنان بدون تغيير باقي مانده است كه مهمترين آن دخالت مكرر قدرتهاي فرامنطقه اي درامور خاورميانه است.
خطر بزرگ تبدیل سازمان هاي تروريستي به حكومتهاي تروريستي است/ حزب الله يك قدرت جهادي وسياسي سازنده و موثر در لبنان است

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) حسین اميرعبداللهيان يكشنبه در سخنراني خود در كنفرانس سياست جهاني - سوييس - مونترو با موضوع جمهوري اسلامي ايران و بحران هاي غرب آسيا افزود: اين مداخلات غالبا بصورت دخالت هاي نظامي و سخت افزارانه است كه سبب پيچيده تر شدن اوضاع غرب آسيا شده است. 

وي افزود: خاورميانه در دوران گذار فعلي نيازمند نظم امنيتي نوين است و رمز كارآمدي نظم نوين امنيتي درخاورميانه درون زايي - نقش آفريني جمعي حكومتها و توجه به خواستهاي مشروع مردم منطقه است.

اميرعبداللهيان يكي از بهترين شيوه هاي كمك به حل مشكلات خاورميانه را تقويت فرايندهاي همگرائي منطقه اي در سطوح دولتي و مردمي دانست و خاطر نشان كرد: جاي تاسف است كه طي سال هاي گذشته قيام هاي ملي و دموكراسي خواهي مردم منطقه توسط تروريست ها به انحراف كشيده شد و امروز با درك غيردقيق برخي رهبران كشورهاي همسايه ما از تحولات داخلي و توجه نکردن به حكومت داري خوب به جاي صندوق راي - اسلحه و ترور سرنوشت ملتها را تعيين مي كند. 

وي در بخش ديگري از سخنراني خود كه به موضوع بحران تروريسم اختصاص داشت گفت: اقدامات داعش تاييد مي كند خطر بزرك و اصلي در جهان امروز آن است كه سازمان هاي تروريستي به حكومت هاي تروريستي تبديل شوند.

معاون وزير امور خارجه مهمترين وجه تمايز جديد اوضاع بحراني خاورميانه در مقايسه با قرون گذشته را سهولت انتقال بحران - تروريسم و ناامني از اين منطقه به ديگر نقاط جهان دانست وگفت : البته چنين تمايزي نتيجه شبكه اي شدن امنيت در دهكده جهاني و سهولت تاثير پذيري مناطق جهان از همديگر است،  متاسفانه استفاده ابزاري از تروريسم و تقسيم تروريسم به انواع خوب و بد سبب وخامت بيشتر امنيت در خاورميانه و امنيت جهاني شده است.
 
وي تصريح كرد: پرداختن به حل مشكل بزرگي نظير تروريسم - بيش از تقابل سخت افزاري و مواجهه نظامي - نيازمند راه حل هاي نرم افزارانه  نظير كاستن از تعداد شهروندان منزوي - پايان دادن به اشغالگري - يافتن راههاي ريشه كني فقر و بهبود زير ساختهاي سياسي - اجتماعي و اقتصادي در خاورميانه است.
 
اميرعبداللهيان افزود: تروريسم تكفيري كه امروزه بعنوان يك تهديد نوين و فرامرزي - امنيت جهاني را مخدوش نموده و همه دولتها- ملتها- اديان و مذاهب را هدف قرار داده است، محصول رفتارهاي مداخله جويانه و غيرمسوولانه برخي بازيگران منطقه اي و فرامنطقه اي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا است.
 
وي در ادامه گفت : تروريسم تكفيري جرياني تصنعي - بي هويت و بي ارتباط با اديان و مذاهب الهي است كه در خطايي راهبردي بصورت ابزاري مورد استفاده برخي بازيگران قرار گرفته و اكنون هزينه هاي آن بر جامعه جهاني تحميل شده است. خطر اين نوع تروريسم به اندازه اي است كه اتحاد جهاني براي مبارزه و ريشه كني آن را مي طلبد.

اميرعبداللهيان خاطر نشان كرد: افراط گرايي - تروريسم - ذهنيت تكفيري و فرقه گرايي چالش هايي هستند كه همه ما در منطقه و فراتر از آن تهديد مي كند و ضروري است كه به صورت دسته جمعي به اين چالش ها پاسخ داد.

  معاون عربي آفريقايي وزارت امور خارجه در تشريح موضوع ديگر با عنوان بحران فلسطين گفت : بدون شك اشغال ادامه رهيافت نفي حقوق اساسي فلسطينيان همچنان در صدر بزرگترين مشكلات خاورميانه است . تداوم نقض سيستماتيك حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي - نفرت و افراط گرايي را افزايش مي دهد.

وي ادامه داد: در پرتو توافق هسته اي ايران و همچنين موافقت دولت سوريه با خلع سلاح شيميائي - اكنون زمان آن فرا رسيده است كه درخواست خلع سلاح رژيم اشغالگر قدس بصورت جدي در دستور كار جامعه جهاني قرارگيرد.

اميرعبداللهيان كانون هاي بحران در غرب آسيا را موضوع چهارم سخنراني خود اعلام كرد و افزود: شرايط نگران كننده و تاسف بار جاري در سوريه -عراق - يمن و ليبي - نمونه هايي ملموس از پيامدهاي ناگوار و تاثر برانگيز رفتارهاي مداخله جويانه به جاي رفتار مسئولانه  نسبت به مسائل داخلي كشورهاست. 

وي در ادامه افزود: عراق -  سوريه و يمن - مدل هاي يكسان بحران آفريني از طريق ترور - افراطي گري - خشونت - كشتار و تجاوزند.
 معاون وزير امور خارجه گفت : به هم تنيدگي امنيت بين المللي ايجاب مي كند كه يكايك اعضاي جامعه جهاني به آنچه در جغرافياي عراق - سوريه - لبنان - يمن - ليبي و ساير كانونهاي بي ثباتي و بحران در خليج فارس -خاورميانه و شمال آفريقا مي گذرد- از دريچه امنيت ملي و امنيت جمعي بنگرند و در جهت حل و فصل سياسي اين بحرانها بكوشند  اين ديدگاه به معناي مجاز بودن اقدامات مداخله جويانه در مسائل داخلي كشورها به بهانه در خطر بودن امنيت ملي و يا امنيت بين المللي نيست - بلكه به معناي پايبندي به رفتار مسوولانه و متعهدانه نسبت به امنيت بين المللي است. 

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران اعتقاد دارد بدون اراده واقعي و همكاري واقعي جمعي  نمي توان انتظار داشت افزايش روز افزون فعاليت گروههاي تروريستي - افراطي و بي مسووليت كاهش يابد. براين اساس جمهوري اسلامي ايران حمايت مالي و تسليحاتي برخي طرفها از  گروه هاي مسلح بي مسووليت و دامن زدن به توطئه شوم فتنه طائفي و مذهبي را تقبيح مي كند.

به گفته امير عبداللهيان - امروز تروريسم و افراطي گري در منطقه غرب آسيا سوريه - عراق - يمن - ليبي و فراتر از آن در اروپا فرانسه گسترش يافته و هر روز شاهد آنيم كه گروههاي تروريستي با توسل به وحشيانه ترين روش ها - زنان - مردان و كودكان را قرباني و زيرساختهاي  كشورها را نابود مي كنند. افراط گرايان درمسیر تامين اهداف نامشروع خود از حمايت هاي اطلاعاتي - تسليحاتي و مالي برخي بازيگران منطقه اي و بين المللي برخوردارند.

وي در ادامه سخنراني خود ايران و بحران هاي منطقه را به عنوان موضوع اصلي برشمرد و تاكيد كرد: تهران باور دارد كه بحران هاي منطقه ما راهكار نظامي ندارد.

معاون وزير امور خارجه همچنين كاربرد زور در منطقه را موجب افزايش نفرت و تقويت روند افراط گرايي دانست و افزود: جايگزين ديگري براي حل و فصل چالش ها و بحران هاي سياسي ناشي از تفكرات تكفيري جز راهكار سياسي نيست  

وي افزود: براي ريشه كني تروريسم بايد طراحي  و برنامه ريزي  مشترك با همه كشورها انجام گيرد و بايد منابع مالي تروريستها، راههاي دستيابي آنها به تسليحات پيشرفته و مكان هايي كه آموزش هاي نظامي مي بينند مسدود شود و از بين برود.

وي همچنين تاكيد كرد: ضروري است همه كشورهاي منطقه و فرا منطقه از راه گفتگوي جدي و همكاري براي حل چالش ها و مشكلات بكوشند.
وي گفت : جمهوري اسلامي ايران اعتقاد جدي دارد كه امنيت همسايگان - امنيت جمهوري اسلامي ايران مي باشد و اميدوار است كه همه بازيگران منطقه اي و فرا منطقه اي به شكلي مثبت - سازنده و به نحوي مسوولانه به 
برنامه اقدام جدي براي عمل - گفتگو و همكاري در مبارزه با تروريسم و تمركز بر راه حل هاي سياسي پاسخ دهند.

معاون وزير امور خارجه ادامه داد: ابتكار عمل هاي سازمان ملل راجع به مسائل منطقه ما  وقتي موفقيت آميز خواهد بود كه در خصوص مقابله جدي با تروريسم بموازات تقويت روندهاي سياسي منظقه اي چاره انديشي شود در غير اين صورت هرگونه راه حلي به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد .
وي گفت : از نظر جمهوري اسلامي ايران امنيت يمن - سوريه و عراق - امنيت عربستان و امنيت منطقه مهم است اما عربستان نمي تواند امنيت ديگران را در سوريه - عراق و يمن به مخاطره اندازد و امنيت خود را تامين كند، اين يك تناقض است.
 امير عبداللهيان خاطر نشان كرد: تهران از محوريت سازمان ملل در حل سياسي همزمان مسائل منطقه و مبارزه جدي با تروريسم حمايت مي كند.

وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوميت تجاوزات خارجي به خاك يمن و رد هر گونه مداخله خارجي و نظامي در حل بحران - از مذاكرات ژنو و اقدام دبير كل سازمان ملل متحد براي گفتگوهاي يمني ـ يمني و تشكيل دولت 
فراگير وحدت ملي حمايت و پشتيباني مي كند.
معاون وزير خارجه افزود: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب دكترين تعامل سازنده و تحركات خردورزانه با همسايگان كار خواهد كرد و اعتماد در ارتباط با آينده تحركات سياسي ايران در نظم منطقه اي و نظام بين الملل وجود دارد.

وي گفت : ايران در قبال كشورهاي فرامنطقه به تعامل نقادانه مي انديشد و وجهه تعاملي كار را در نظر مي گيرد و انتظار دارد طرفهاي مقابل نيز در پاسخ به تندروي ها و جنك طلبان - منطق خردورزي سياسي و تعقل معطوف 
به آينده در قبال ايران را دنبال كنند.

به گفته او تجزيه عراق يك گسل غيرقابل كنترل در منطقه ايجاد مي كند كه به نفع هيچكس نيست   براي جلوگيري از اين اتفاق - ايران همه ظرفيت هايش را بكارگيري كرده است .
معاون وزير امور خارجه افزود: در منطق و سطح عملياتي - سوريه نيازمند تحرك معنادار سياسي با هدف يك تفاهم سياسي و راه حل منطقي براي حل و فصل بحران است   اگر يك وضعيت دموكراتيك با يك راي گيري مطلوب به وجود
آيد- شاهد ايجاد فضاي مناسبي در سوريه خواهيم بود  شكست راه حل سياسي در خصوص سوريه - زمينه هاي نشر حفره هاي امنيتي از سوريه به محيط هاي پيراموني را بيش از گذشته فراهم مي آورد.

وي ادامه داد: برخي بانيان قطعنامه اخير حقوق بشر در خصوص سوريه به اين دليل از جمهوري اسلامي ايران و حزب الله و نيروهاي مردمي ضد تروريستي خشمگين هستند كه اجازه داده نشده تروريست هاي تكفيري به اهداف خود در
عراق - سوريه و لبنان دست يابند.
اميرعبداللهيان گفت : حزب الله در مقابل اسرائيل سياست مقابله به مثل و دفاع متقابل را دنبال مي كند  حزب الله يك قدرت جهادي ر سياسي سازنده و موثر در لبنان و جهادش تهاجمي نبوده بلكه تدافعي است و تاكنون لبنان را از شر تروريسم و تجاوزات اسرائيل نجات داده است.
 
https://taghribnews.com/vdcb95b5srhb8sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی