تاریخ انتشار۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۸
کد مطلب : 167415
شیخ ماهر حمود در گفتگو با تقریب:

با وجود توطئه های تکفیریان، استقبال از گفتمان وحدت گرا افزایش یافته است

امام جمعه مسجد القدس صیدا در گفتگو با خبرنگار تقریب، با اشاره به توطئه تکفیری ها برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود این توطئه ها، استقبال از گفتمان وحدت گرا میان امت اسلامی افزایش یافته است.
با وجود توطئه های تکفیریان، استقبال از گفتمان وحدت گرا افزایش یافته است
پدیده گروه های تکفیری در جهان اسلام رو به افزایش است و خطرات آن متوجه همه مسلمانان خواهد بود، حتی اگر برخی افراد با این پدیده به مبارزه برخیزند. چرا که یک پدیده تخریبی است و سعی در تخریب چهره اسلام و ایجاد تفرقه میان مسلمانان دارد.

در همین راستا، شیخ "ماهر حمود" امام جمعه مسجد القدس شهر صیدا در گفت و گو با خبرنگار تقریب در بیروت، تأکید کرد: گروه های تکفیری با کشتارهایی که انجام می دهند  به هیچ یک از ادله فقهی اعتنا نمی کنند، همه خط های قرمز را پشت سر گذاشته و از آن عبور کرده اند. این در حالی است که برخی کشورهای متمایل به آمریکا، تلاش بسیاری برای ایجاد نا امنی در کشورهای عربی و اسلامی می کنند.

شیخ حمود در پاسخ به این سوال که "با توجه به اینکه گروه های تکفیری خطر بزرگی برای اسلام محسوب می شوند، آیا یک جنبش مذهبی محسوب می شوند یا یک جنبش سیاسی؟"، خاطرنشان کرد: من به طور قطع و یقین نمی توانم یکی از این دو مورد را بر دیگری برتری دهم، زیرا ممکن است این گروه ها در ابتدای فعالیت خود در چارچوب مذهبی و در جهت واکنش نسبت به حضور مذهب خاصی در عرصه سیاسی ظاهر شده باشند، اما بدون شک صبغه سیاسی به خود گرفته اند و گروه های سیاسی فعال و دستگاه های اطلاعاتی محلی و بین المللی را تشکیل داده اند.

شیخ حمود در زمینه پیدایش این گروه های تکفیری که "آیا از درون جوامع اسلامی پدید آمده اند یا دست نشانده کشورهای منطقه و غرب برای تحقق اهداف آنها هستند"، خاطرنشان کرد: بدون شک، پدیده تکفیر از داخل جوامع اسلامی به وجود نیامده است و مطمئناً کشورهای منطقه از این حرکات به نفع خود استفاده کرده و گرایش آنها در جهت خدمت رسانی به سیاست های آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است. اما گاهی این مسئله از دست آنها خارج می شود و این کشورها احساس خطر می کنند.

امام جمعه شهر صیدا در زمینه اهداف و اغراض سیاسی این گروه های تکفیری خاطرنشان کرد: بدون شک، هدف اصلی به وجود آمدن این گروه ها و حمایت از آنها، مبارزه با مقاومت اسلامی و تخریب موقعیت جمهوری اسلامی ایران است چرا که این دو، به طور مشخص در مقابل سلطه گری های آمریکا در منطقه ایستاده اند.

وی افزود: این گروه ها و کسانی که آنها را تحریک می کنند، می خواهند آمریکا بار دیگر با چهره اسلام افراطی بر منطقه تسلط یابد، اما همانطور که قبلا اشاره کردم، همین افراد نیز گاهی با مشکل روبرو می شوند و مسئله از دستشان خارج می شود.

شیخ ماهر حمود در زمینه تشابه این گروه ها با طرح آمریکایی - صهیونیستی اظهار داشت: در چند دهه گذشته به ویژه دو دهه اخیر، مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین مانع بزرگی برای آمریکا و اسرائیل بوده است. در سال های ۱۹۹۳، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ میلادی جنگ های متعددی علیه مقاومت اسلامی در لبنان رخ داد و مقاومت فلسطین نیز در سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ (هم اکنون) شاهد جنگ های متعدد از سوی صهیونیسم بوده است؛ اما همه این جنگ ها نتوانسته اند مقاومت را به زانو درآورند. بنابراین دشمنان تنها راه برای شکست مقاومت را فتنه مذهبی و جدایی انداختن میان مسلمانان دانستند و در این راه نیز تا حدود زیادی موفق شده اند.

وی ادامه داد: امروز با کمال تأسف می بینیم که بخش بزرگی از جامعه ما به مقاومت به دید مذهب گرایی و دور از واقعیت می نگرد، حتی کسانی نیز هستند که مقاومت فلسطین را متهم به تجارت با دین اسلام می کنند، اما این توطئه ها دوام نخواهد داشت و ان شاء الله این افراد به خواسته هایشان نخواهند رسید.

امام جمعه شهر صیدا در پاسخ به این سوال که: "آیا نقشه این گروه های تکفیری و کسانی که از آنها حمایت می کنند، یک نقشه است که از لبنان آغاز شده و به عراق و سوریه کشیده شده است یا نقشه های متعددی دارند؟" اظهار داشت: اینها نقشه های متعددی دارند اما در یک محل از آنها استفاده می کنند. اینان ممکن است از چند جهت مورد حمایت مالی قرار گیرند اما یک استاد دارند که همه این گروه ها را اداره می کند.

وی در زمینه عدم تلاش سازمان ها و جمعیت های اسلامی از جمله اتحاد جهانی علمای مسلمان، سازمان همکاری اسلامی، الازهر و آیسسکو برای مقابله با جریان تخریبگر تکفیری خاطرنشان کرد: همه این سازمان ها وابسته به عربستان سعودی هستند و واضح است که اکنون از سوی داعش احساس خطر می کنند؛ اما آنچه برای مقابله با پدیده تکفیر لازم است، نشر آموزه های اسلام صحیح و آموزش فقه اسلامی و گفتمان صحیح اسلامی است که باید از منبرهای خطابه و شبکه های ماهواره ای در این راستا استفاده شود.

شیخ حمود تأکید کرد: این کار، ساده نیست چرا که فتنه موجود، بسیار بزرگ است. با این وجود توطئه تکفیری ها نقش بر آب شده و گفتمان وحدت گرای اسلامی بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفته است.
https://taghribnews.com/vdcb8zb8srhb0ap.uiur.html
مرجع : تنا - بیروت
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی