تاریخ انتشار۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 220514
نمایندگان مجلس در گفتگو با تقریب:

آل سعود و وهابیت؛ منشأ تکفیر و افراط گرایی

تنا- اختصاصی
در حال حاضر تکفیر و افراط گرایی تهدید اصلی جهان اسلام است که منشاء و منابع فکری و مالی آن از عربستان سعودی نشات می گیرد.
آل سعود و وهابیت؛ منشأ تکفیر و افراط گرایی
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، طی سال های اخیر افراطی گری در منطقه به شدت گسترش یافته است و خشونت های برخواسته از جاحیه تکفیر و افراطی گری موجب کشته شدن بسیاری از مسلمانان  و ناامنی در منطقه شده است که می توان گفت الان افکار تکفیری و افراط گرایی تهدید اصلی منطقه است که منشاء و منابع فکری و مالی آن از عربستان سعودی نشات می گیرد در این رابطه خبرنگار تقریب نظر چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جویا شده است.
 
"نوذر شفیعی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون ریشه های اصلی پیدایش تکفیر و تندروی اظهار داشت: هر نیرویی چه نیروی سیاسی و چه نیروی مذهبی معمولا در یک بستر اجتماعی و دریک خلأ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی رشد می کند جریان تکفیر هم در یک بستر اجتماعی رشد کرده است ولی در عین حال یک محرک خارجی هم داشته بنابراین کشور هایی مثل عربستان سعودی با بهره برداری از ایدئولوژی وهابیت و کشوری مثل ایالات متحده آمریکا با انگیزه سیاسی در پی تقویت این جریان هستند.
 
وی افزود: آمریکا از جریان تکفیر به عنوان ابزاری برای تحقق برنامه ها و سیاست هایی که در منطقه خاورمیانه دنبال می کند استفاده می کند ولی فراموش نکنیم که به وجود آوردن تکفیری ها کار ساده ای است اما از بین بردن آن کار بسیار دشواری است و در آینده این تهدید از خاورمیانه متوجه ایالات متحده آمریکا و اروپا خواهد شد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:امروزه تروریسم در هر شکلی یک تهدید بین المللی و جهانی است و راهکارهای مقابله با آن نیز باید جهانی و بین المللی باشد بنابراین آمریکا و غرب بجای تقویت تروریسم در صدد مهارکردن تروریسم باشد زیرا اینها تهدیدات گروه محورند بنابراین در آینده مشکلاتی را برای امنیت بین الملل ایجاد خواهند کرد.
 
شفیعی درباره انگیزه های عربستان در حمایت از تکفیر گفت: عربستان از این ابزار برای گسترش نفوذ خودش در دنیای اسلام و در مناطق استراتژیک جهان استفاده می کند ولی فراموش نکنیم که عربستان سعودی در زمینی بازی می کند که ایالات متحده قواعد آنرا ترسیم کرده است لذا این اقدام در نهایت ضربه به دنیای اسلام است یعنی انرژی دنیای اسلام را در درون جهان اسلام تلف می کند در حالیکه این انرژی باید در جهت منافع جهان اسلام باشد.
 
"عابد فتاحی" رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار تقریب گفت: آل سعود، همپیمانان او و گروهای تکفیری در منطقه به دنبال ایجاد یک جنگ مذهبی میان شیعه و اهل سنت هستند.
 
وی تأکید کرد: امروز مسلمانان باید از هر زمانی بیشتر آگاه تر و با بصیرت تر باشند تا در دام تکفیری ها و افراطی ها نیافتند.
 
رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گروههای تکفیری و افراطی در برخی جاهها به دنبال شیعه هراسی و در برخی جاهها به دنبال سنی هراسی هستند که هدف اصلی آنها ایجاد اسلام هراسی است و لکه دار کردن نام اسلام است.
 
"سید حسین نقوی حسینی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز پیرامون ریشه اصلی پدیده تکفیر اظهار داشت: من اخیرا سفری به کرواسی داشتم در این سفر از مرکز اسلامی فعال این کشور بازدید کردم و در نشستی که با "حسن ویچ" رئیس مرکز اسلامی کرواسی داشتم از ایشان سوال کردم با وجود آنکه در فرانسه درصد جمعیت مسلمانان بسیار اندک است اما بیش از 1000 نفر از این کشور به عضویت داعش در آمده اند اما در کرواسی که 20 درصد از جمعیت آن مسلمانان هستند تاکنون هیچ فردی به عضویت داعش در نیامده، دلیلش چیست؟ در پاسخ گفت، چون ما اجازه ندادیم عربستان سعودی و وهابیت در کشور ما مرکز آموزشی دائر کند و همچنین اجازه ندادیم افراطیون وهابی و سلفی های آل سعود در کشور ما آموزش دینی را اندازه کنند لذا یک نفر داعشی از کرواسی نداریم.
 
وی افزود: منشأ به وجود آمدن حرکتهای تکفیری و سلفی گری آموزش هایی است که عربستان سعودی در کشور های مختلف به مسلمانان می دهد هر وقت جلوی این منشأ گرفته شود تکفیر از بین می رود.
 
نقوی حسینی پیرامون دلایل حمایت عربستان سعودی از تکفیری ها گفت: ما معتقدیم آل سعود یک طرح آمریکایی- صهیونیستی را دنبال می کند چون آل سعود از آینده حکومتش نگران است و می داند که اگر مردم عربستان با دموکراسی، آزادی های مدنی و تفکرات انقلاب اسلامی آشنا شوند دیگر اثری از آل سعود باقی نخواهد ماند لذا به همین جهت تلاش می کنند که اسلام خشونت بار و افراطی را آموزش دهند تا حکومتشان دوام داشته باشد.
 
وی پیرامون راههای مقابله با گسترش تکفیر گفت: تنها راه مقابله با گسترش تکفیر این است که جهان اسلام یک حرکت بزرگ علمی و فرهنگی راه بیاندازد و به جهت اعتقادی ریشه افراطی گری و سلفی گری را بخشکاند و به جهان اثبات کند که آل سعود منشأ تمام خشونت ها، ترورها و افراطی گری ها است.

مصاحبه و تنظیم: محمد عسکری دوست
https://taghribnews.com/vdcb8gb5arhb5sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی