تاریخ انتشار۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 167028
آیت‌الله سبحانی:

تقریب نیاز اصلی امت اسلامی است

آیت‌الله سبحانی گفت: ما نمی‌خواهیم سنی را شیعه کنیم و شیعه را سنی، تمام همت امروز ما بر این است که امت اسلامی را از این جماعت وحشی دور کنیم؛ تلاش ما در تقریب و رد تکفیر است؛ از دو طرف علما خواهان تقریب هستند و امروز نیز ضرورت امت اسلامی تقریب است.
تقریب نیاز اصلی امت اسلامی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت‌الله جعفر سبحانی روز شنبه در هفتمین جلسه درس کلام و اندیشه اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در ادامه بررسی پایه اعتقادی و اساس تفکر آنان، پس از بیان برخی اعتقادات آنان و بررسی علل تکفیر مسلمانان، به بیان برخی دیگر از موارد مورد تمرکز آنان در تکفیر شیعه و اهل سنت پرداخت.

وی بابیان این‌که اساس تفکر وهابیت ،تکفیر همه مسلمان است، گفت: آنان حتی معتقد هستند که ۶۰۰ سال است همه مسلمانان مشرک شدند و تنها موحد، محمد بن عبدالوهاب و پیروان او است.

استاد کلام و اندیشه اسلامی با یادآوری اولین دلیل تکفیر مسلمانان از سوی وهابی‌ها و تکفیری‌ها که در جلسه گذشته مطرح شد،عنوان داشت: اولین برنامه‌ای که وهابی‌ها برای تکفیر مسلمانان شیعه و سنی داشتند این بود که اگر کسی معتقد شود پیغمبر یا امامی قدرت غیبی دارد، اعتماد به قدرت غیبی مایه تکفیر است که در جواب گفتیم قدرت غیبی بر دو نوع است، قدرت غیبی منهای قدرت خدا که کفر است اما قدرت غیبی با توجه به قدرت خدا عین توحید است.

وی، به دومین دلیل تکفیر مسلمانان از سوی وهابی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: آنان معتقدند اگر کسی در کنار قبری نماز بخواند، چه قبر پیغمبر یا امام باشد و یا قبر یکی از صالحان، این امر یا حرام است و احتمال منجر شدن به شرک در آن وجود دارد؛ شدیداً با مسئله نماز گذاردن در کنار قبر انبیاء و اولیاء مخالف‌اند.

آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه سلسله جلسات کلام و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اصحاب کهف انسان‌های والایی بودند و این گروه هفت نفره از همه چیز خود گذشتند و به غار رفتند و مدت ۳۰۰ سال در آنجا بودند، اگر مشرکی حرف بزند قرآن آن را رد می‌کند و به طور مثال می‌توان به موضوع فرعون اشاره کرد که ایمان آورد اما ایمانش ظاهری بود.

سبحانی با بیان اینکه حالت نخست فاقد ارزش و حالت دوم دارای ارزش بسیار است، گفت: در زمان دقیانوس مسئله بت‌پرستی بود و در زمانی که اصحاب کهف زنده شدند اکثراً مسیحی بودند و این مسئله بت‌پرستی را از بین برد و خداپرستی را جایگزین آن کرد و قول زور مدار همیشه پوچ بوده است. وی افزود: کسانی که چندین بار به حج رفته‌اند و حجاج هستند آیه مقام ابراهیم را می‌خوانند و در کنار آن مقام نماز می‌خوانند و این کار دارای ارزش بسیار بوده، زیرا پای ابراهیم در آنجاست و اگر این مسئله واقعاً شرک می‌بود، پس چرا در قرآن ذکر شده است؟

مرجع عالیقدر شیعه افزود: هاجر برای رساندن آب به اسماعیل مسیرهای مختلفی را چندین بار رفت و خدا جای پای او را محل عبادتی به نام مسعی نامید و این مکان از صفا شروع می‌شود و تا مروه ادامه دارد و چقدر زیباست این مقام ارزشمند که خدا جای پای او را محل عبادت مؤمنان قرار داده است.
https://taghribnews.com/vdcb5zb8wrhb0gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی