تاریخ انتشار۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 225528

پیام ها و پیامدهای حملات ترويستي بروكسل / واکنش رهبران و شخصیتهای جهان درقبال حادثه بلژیک

حملات تروريستي درفرودگاه و متروي بروكسل كه بيش از 30 كشته و 198 زخمي برجاي گذاشت با واكنش رهبران دنيا روبرو شده است و دولتها و جامعه بين المللي با پيام هاي جداگانه از پيامدها ، خطرات و گسترش تروريسم ابراز نگراني كردند.
پیام ها و پیامدهای حملات ترويستي بروكسل / واکنش رهبران و شخصیتهای جهان درقبال حادثه بلژیک

                                      
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) اين حادثه به گفته رهبران دنيا نشان داد كه تروريست مرز نمي شناسد و  تقسيم تروريست به تروريسم خوب و بد و سياست هاي دوگانه برخي كشورها با اين پديده شوم جهاني مي تواند جامعه بشري را تهديد كند.
از سوي ديگر رهبران دنيا اعلام كردند كه تفرقه و نفرت پراكني عليه اديان -مذاهب - اعتقادات و باورهاي مردم مي تواند خشونت ها را گسترش دهد و احترام به عقايد و باورهاي ديگران از اصول بنيادين دموكراسي و حقوق بشر است اصولي كه از جانب افراطيون در سراسر دنيا ناديده گرفته و موجب بروز و شكل گيري پديده ترويسم شده است. 

جمهوري اسلامي ايران در همان دقايق اوليه - اين حادثه تروريستي را با بيانيه رسمي وزرات خارجه محكوم كرد و حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري ايران نيز در صفحه توئيتري خود- مراتب تسليت را به دولت - ملت و كساني كه عزيزان خود را در اين حادثه از دست داده اند اعلام كرد.

همچنين محمد جواد ظریف وزير خارجه در تماس تلفني با ديديه ريندرز همتاي بلژيكي خود با دولت - ملت بلژيك و خانواده قربانيان اين جنايت ابراز همدردي كرد وگفت كه تروريسم و افراط گرايي يك معضل جهاني بوده و مبارزه با آن نيازمند اقدام جهاني است.

بان كي مون دبير كل -رييس مجمع عمومي و سازمان گردشگري سازمان ملل باصدور بيانيه هاي جداگانه حملات تروريستي بروكسل را محكوم كردند و تروريسم را بزرگترين خطر جامعه جهاني توصيف كردند.
دبير كل سازمان ملل متحد حملات تروريستي امروز شهر بروكسل را نفرت انگيز توصيف كرد كه قلب بلژيك و مركز اتحاديه اروپا را هدف قرار داده اند. وي ضمن ابراز همدردي با خانواده قربانيان اين حملات خواستار اجراي سريع 
عدالت در مورد عاملان آن شد وحمايت از حقوق بشر - دموكراسي و همزيستي مسالمت آميز را پاسخ ماندگار و موثري درمقابله با نفرت و خشونت دانست.
 
موگنز ليكتوف رييس مجمع عمومي سازمان ملل نيز با صدور بيانيه اي جداگانه اين حملات را ترسناك خواند و حملات هفته اخير در تركيه، ساحل عاج و بلژيك را بشدت محكوم كرد و گفت كه اقدامات تروريستي با هر انگيزه اي غيرقابل توجيه و تروريسم در اشكال مختلف مهمترين تهديدي است كه صلح و امنيت امروز جهان با آن روبروست. 

رهبران 28 كشور عضو اتحاديه اروپا- در اقدامي كم سابقه و در واكنش به انفجارهاي تروريستي در بروكسل - روز سه شنبه بيانيه اي مشترك صادركردند.
رهبران اروپا در اين بيانيه - حمله به پايتخت بلژيك را حمله به جامعه باز و دموكرات " اروپا دانسته اند.
در اين بيانيه آمده است : اتحاديه اروپا به سوگ قربانيان حمله هاي تروريستي در بروكسل خواهد نشست. اين رخداد- حمله به جامعه دموكرات و باز ما بود.
ژان كلود يونكر  رئيس كميسيون اروپا در بيانيه اي با محكوم كردن انفجارهاي تروريستي در بلژيك تصريح كرد:  اين وقايع ما را تحت تاثير قرارداد اما نترساند و اتحاديه اروپا براي حل مشكل تروريسم، پاسخ اروپايي پيدا خواهد كرد. من همچنين مي خواهم به كاركنان كميسيون اتحاديه اروپا و سازمان هاي اروپاي اطمينان دهم كه امنيت آنها براي من 
از اولويت بالايي برخوردار است و در عين حال تمام همكاري هاي لازم با مقامات بلژيكي صورت خواهد گرفت. 

رهبران آمريكاي لاتين نيز لاتين انزجار خود نسبت به اين حملات را ابراز داشته و با بلژيك و خانواده هاي قربانيان همدردي كردند.
مائوريسيو ماكري " رئيس جمهوري آرژانتين - حمايت خود از اتحاديه اروپا در مقابل حملات فاجعه بار تروريستي ابراز داشت و گفت :من اين حملات خونين را محكوم و بر تعهدمان در همكاري براي مبارزه با تروريسم تاكيد مي كنم. 

ميشله باشله " رئيس جمهوري شيلي عاملان اين كشتار را سبزدلي قلمداد كرد و افزود :ما همه اشكال خشونت و تروريسم را كه دموكراسي را تهديد مي كند- محكوم مي كنيم. 

انريكه پنيا نيئتو" رئيس جمهوري مكزيك اظهار كرد : ما از اقدامات تروريستي در بروكسل متاسف و آن را محكوم مي كنيم. 
نيكلاس مادورو" رئيس جمهوري ونزوئلا از جامعه بين المللي خواست كه باريشه يابي اين پديده كه ملتها را در معرض ترس و خشونت قرارداده با آن مبارزه و از دسترسي گروه هاي تروريستي و افراطي به منابع مالي آموزشي و پوشش لجستيكي جلوگيري كند.

خوان مانوئل سانتوس " رئيس جمهوري كلمبيا در پيامي - همدردي دولت و همه كلمبيايي ها با مردم بلژيك و قربانيان حملات تروريستي را اعلام كرد.

لوييس گيئرمو سوليس " رئيس جمهوري كاستاريكا در پيام خود ابراز داشت: عمليات تروريستي در بروكسل - هيچ توجيهي ندارد و بالاترين و مقدس ترين ارزش هاي انساني را هدف قرار داده است.
 
اوو مورالس " رئيس جمهوري بوليوي نيز حمايت و همبستگي خود با مردم بلژيك و اروپا را ابراز داشت. 

همچنين وزیرامورخارجه سوريه اعلام كرد كه حوادت تروريستي بروكسل نتيجه سياست هاي غلط و سرپوش گذاشتن بر تروريسم براي دست يافتن به اهداف و منافع سياسي برخي كشورها است و پيام انفجارهاي بروكسل و پيش از آن پاريس اين است كه تروريسم حد و مرز نمي شناسد .وي افزود: اين حوادت- نتيجه قطعي سياست هاي اشتباه و سرپوش گذاشتن و سكوت درقبال تروريسم به منظور اهداف خاص و به رسميت شناختن تروريسم با ميانه رو خواندن برخي از گروه هاي تروريستي است - درحالي كه اين گروه ها همه شاخه هايي از عقايد وهابيت تكفيري هستند.

استفان دميستورا نماينده سازمان ملل در امور سوريه پيام حملات بروكسل را كه داعش مسئوليت آن را به عهده گرفت، پايان دادن به جنگ در سوريه و يافتن يك راه حل در مورد گذار سياسي در اين كشور به منظور تمركز بر اين گروه تروريستي دانست. 

به گزارش خبرگزاري رويترز از ژنو - دميستورا گفت :  پيامي كه ما از اين حملات مي گيريم اين است كه ما نياز به خاموش كردن آتش جنك در سوريه داريم.  وي افزود: لازم است كه ما يك راه حل سياسي پيداكنيم. ما نياز به يك گذار سياسي در سوريه داريم تا اطمينان حاصل كنيم كه مي توانيم روي آنچه كه خطر واقعي براي همه در اروپا است،  تمركز كنيم.

 ماريا زاخارووا  سخنگوي وزارت خارجه روسيه با انتقاد از سياست ها و رويكردهاي كشورهاي غربي در مبارزه با تروريسم اعلام كرد: حوادت تروريستي بروكسل پيامد سياست هاي دوگانه غرب در امر مبارزه با تروريسم بين المللي است. ماريا زاخارووا  گفت كه متاسفانه امروز به رغم اين كه تروريسم چندسال است كه سراسر جهان را فرا گرفته - شاهد پيامدهاي بسيار ناگوار در دنيا هستيم. 

ولاديمير پوتين " رئيس جمهروي روسيه نيز اين حادثه را به فيليپ پادشاه اين كشور تسليت گفت و ابراز داشت كه اين جنايات وحشيانه كه هيچ گونه توجيهي ندارد يك بار ديگر نشان داد كه تروريسم هيچ مرزي نمي شناسد وهمه ملت هاي جهان را تهديد مي كند و  مبارزه با اين شر جهاني نياز به فعال ترين همكاري جهاني دارد و تمام كشورها بايد در اين عرصه بايكديگر مشاركت كنند.

باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا كه در هاوانا پايتخت كوبا به سر مي برد سه شنبه در واكنش به انفجارهاي تروريستي در بروكسل گفت :ايالات متحده + هر كار كه لازم باشد" خواهد كرد تا حمله كنندگان به بلژيك را به دست عدالت بسپارد و ما بايد فارغ از مليت يا نژاد يا ايمان خود- در مبارزه با بلاي تروريسم با يكديگر باشيم   ما كساني كه 
امنيت مردم جهان را به خطر مي اندازند مي توانيم شكست دهيم و شكست خواهيم داد.

كميسيون اسلامي اسپانيا روز سه شنبه حملات تروريستي بروكسل را محكوم كرد و گفت كه اين حملات توسط جنايتكاران و قاتلان بي رحم  صورت گرفته است.

شوراي مسلمانان بريتانيا (MCB) نيز با انتشار بيانيه اي انفجار هاي تروريستي صورت گرفته در بلژيك را شديدا محكوم كرد. شجاع شفيع دبيركل اين شوراگفت : ما از شنيدن حملات تروريستي در بلژيك كه تنها چند روز پس 
از حمله تروريستي در تركيه صورت گرفت متاثر شديم   ما اميدوار هستيم كه عاملين آن مجازات شوند.

كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس نيز در بيانيه اي با عنوان توصيه هاي پسابلژيك به افزايش احتمالي جرائم مرتبط با تنفر از اسلام ناشي از حملات تروريستي روز جاري در بروكسل اشاره كرد. اين بيانيه به مسلمانان مقيم اروپا به ويژه بانوان هشدارداد كه درپي حملات تروريستي در خاك اروپا بيش از پيش احتياط كنند.
بيانيه كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس كه مشتمل بر 24 توصيه احتياطي است افزود: چه دوست داشته باشيد يا نه بايد به توصيه هاي احتياطي توجه كنيد. برخي افراد افراطي اين حملات را بهانه اي براي حمله به مسلمانان قرار داده اند- از جمله تدكروز و دونالد ترامپ نامزدهاي حزب جمهوري خواه درانتخابات آمريكا  اعلام كردند كه بايد عليه مسلمانان سخت گيري صورت گيرد.

"نجيب تون رزاق " نخست وزير مالزي گفت كه از خبر انفجارهاي بروكسل در بلژيك وحشت زده و شوكه شده است.  وي گفت كه اين حملات يادآوري نياز مالزي به اتحاد و مقابله با تهديدات ناشي از افراط گرايي است. 
وزارت امور خارجه مالزي نيز در بيانيه اي بمب گذاري ها در بروكسل را محكوم كرد.

"احمد زاهد حميدي " معاون نخست وزير و وزير كشور مالزي نيز بااشاره به حملات بروكسل - آن را "يك يادآوري براي مالزي " دانست  كه "جنگ عليه تروريسم هرگز بدون تعهد كامل به پايان نخواهد رسيد". وي اين حملات را شبيه عمليات تروريستي پاريس - جاكارتا و تركيه دانست و ابراز اميدوازي كرد عوامل آن شناسايي و محاكمه شوند.

"لي هسين لونك " نخست وزير سنگاپور نيز در نامه اي به همتاي بلژيكي خود ضمن ابراز تسليت به بازماندگان كشته هاي انفجارهاي بروكسل - آن را به شدت محكوم و "اقدامي هولناك " دانست.  وي تاكيد كرد سنگاپور در مبارزه عليه تروريسم در كنار بلژيك ايستاده است . وي در يك پست فيسبوك نيز نوشت : حملات بروكسل - يك يادآوري از جدي بودن تهديدات تروريسم و ادامه آن است   ما در جنوب شرق آسيا با يك تهديد جدي روبرو هستيم. 

"شانموگان " وزير كشور سنگاپور نيز حملات بلژيك را نشانه اي از ضرورت گسترش اقدامات ضد تروريستي دانست  
وتاكيد كرد: تروريست به هدف قرار دادن مردم بي گناه ادامه مي دهد و بايد با اين شر مبارزه شود و آن را شكست داد.

اندونزي نيز  بمب گذاري هاي اخير در بروكسل را كه دستكم 34 كشته و ده ها زخمي به همراه داشته است - محكوم كرد. وزارت خارجه اندونزي در بيانيه اي تصريح كرد دولت اين كشور و مردم عميق ترين تسليت هاي خود را به مردم و دولت بلژيك - به ويژه به خانواده قربانيان ابراز مي كنند. اندونزي ضمن محكوم كردن هرگونه فعاليت هاي خشونت آميز به هر دليلي -خواستار افزايش همكاري جامعه بين المللي براي مقابله با افراط گرايي و تروريسم شد 

 "لو چينك هاي بينه " سخنگوي وزارت امور خارجه ويتنام نيز ضمن محكوم كردن حملات تروريستي خونين در بلژيك اعلام كرد كه اين كشور از اين حملات شوكه شده و خشمگين است.  وي ابراز اميدواري كرد با تلاش هاي دولت بلژيك - مجرمان اين حملات تروريستي در مدت كوتاهي مجازات شوند.

"مالكوم ترنبول " نخست وزير استراليا نيز حملات تروريستي بروكسل را محكوم و همبستگي خود و مردم استراليا را با مردم بلژيك اعلام كرد. وي تاكيد كرد كه بسيار از حملات بلژيك نگران است.

"جولي بيشاپ" وزير امور خارجه استراليا نيز حملات بروكسل را محكوم و اعلام كرد كه اين كشور به دليل اين انفجارها و خطرات ناشي از سفر به بلژيك - سطح مشاوره سفر به اين كشوراروپايي را افزايش داده است. 


تد كروز يكي ازنامزد هاي رياست جمهوري آمريكا واقعه تروريستي بروكسل را دليلي بر ضرورت افزايش تدابير امنيتي در مرز هاي جنوبي آمريكا و نظارت بيشتر بر محله هاي مسلمان نشين آمريكايي دانست و افزوده است كه او با رئيس جمهوري شدن در روز 20 ژانويه سال 2017 رسما " تروريسم مسلمانان افراطي " را بزرگترين دشمن آمريكا خواهد ناميد و به شكست آن كمر خواهد بست. 
دونالد ترامپ نامزد پيشتاز جمهوريخواهان نيز  اعمال شكنجه عليه مظنونان به تروريسم را به منظور گرفتن اطلاعات دانست و از جمله روش هاي بازجويي مورد پسند ترامپ روش شبيه سازي غرق كردن در آب است  در اين روش آن قدر آب روي صورت افراد تحت بازجويي ريخته مي شود كه احساس غرق شدن كند. ترامپ همچنين خواستار تشديد زير نظر قرارگرفتن مساجد امريكا از طرف پليس شد و گفت : چه دوست داشته باشيم چه نداشته باشيم بايد با اين 
مساجد برخورد كرد.
 
https://taghribnews.com/vdcb5sb5wrhb5sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی