تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : 189024
وزیرامورخارجه استرالیا؛

من به دعوت وزیرامورخارجه فوق‌العاده شما به تهران آمده‌ام / حمایت‌ها ازمقابله با تروریسم باید قوی، فراگیر و باثبات باشد

وزیر امورخارجه در نشست مشترک خبری با همتای استرالیایی خود درباره سخنان وزیرخارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا مبنی بر باقی بودن گزینه‌های نظامی روی میز تصریح کرد: فقط می‌توانم بگویم ترک عادت موجب مرض است.
من به دعوت وزیرامورخارجه فوق‌العاده شما به تهران آمده‌ام / حمایت‌ها ازمقابله با تروریسم باید قوی، فراگیر و باثبات باشد

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) محمدجواد ظریف امروز پس از دیدار با همتای استرالیایی اش در نشست خبری مشترک با او شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اقای ظریف بااشاره به صحبتهای اخیر مقامات امریکایی افزود: گزینه نظامی اصلا وجود ندارد و علیه ما کارآمد نیست، پس بهتر است که از این حرف‌ها نزنند. وی با اشاره به ادامه مذاکرات با  1+5 تأکیدکرد‌: یگانه راه با ایران این است که حق ما را به رسمیت بشناسند و بر اساس احترام متقابل رفتار کنند تا بتوانیم نتیجه بهتری از مذاکرات بگیریم.

وزیر امور خارجه گفت: در مذاکره با وزیرامورخارجه استرالیا گفتم که بمباران به‌تنهایی برای رفع مشکل داعش کافی نیست، بلکه به کمپینی بزرگ نیازمند است.
 محمدجواد ظریف درباره ادعای اقدامات تلافی‌جویانه گروه‌های شیعی در عراق تأکید کرد: مبارزه با داعش و تروریسم در عراق باید از طریق دولت عراق مدیریت و انجام شود.
وی افزود: ما به نظر دولت عراق احترام می‌گذاریم و در این خصوص باید با دولت عراق همکاری شود.
ظریف گفت: هر کاری که ایران در عراق می کند با هماهنگی دولت این کشور است و معتقدیم مبارزه با افراط و تروریسم در عراق به حمایت بین‌المللی از دولت این کشور نیاز دارد. نباید گزینشی عمل کنیم و مباحث سیاسی نباید در این موضوع دخیل شود.

وی افزود: باید مسائل تاکتیکی و مالی در این باره در نظر گرفته شود، منظور از مسائل مالی مسائل مالی تروریست‌هاست که چگونه پول به آنها می‌رسد. نباید در این باره گزینشی عمل کرد بلکه همه اینها باید با احترام به تصمیمات دولت عراق باشد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: جنایت علیه غیرنظامیان برای ما و دولت عراق قابل قبول نیست و ما این پیام را همواره برای گروه‌های مختلف ارسال کرده‌ایم که امیدواریم بی‌رحمی‌ها متوقف شود و تلافی نشود.

وزیر امور خارجه در ادامه مقابله با افراط‌گری، تروریسم، پدیده خطرناک داعش و سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی و تجارت انسان را از مهم‌ترین بحث های خود با وزیر امور خارجه استرالیا برشمرد.

آقای ظریف گفت: بسیار خوشحالم که بعد از بیش از یک دهه، میزبان وزیرامورخارجه استرالیا در تهران هستیم.
وی افزود: ما  با استرالیا همواره روابط سیاسی و اقتصادی داشته‌ایم و این روابط با وجود فراز و نشیب‌ها ادامه یافته و زمان  آن فرارسیده است که روابط به سمت بالاتری برسد.

ظریف گفت: در این نشست درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای صحبت کردیم  و این گفتگوها ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نگرانی ما از افراط و تروریسم در منطقه است افزود: در این گفتگو درباره نحوه برخورد با پدیده بسیار خطرناک داعش در منطقه و حضور شهروندان غربی و استرالیایی در میان تروریست‌های داعش بحث کردیم.

وزیر امور خارجه  کشورمان سوءاستفاده گروههای غیرقانونی و  تجارت انسان و انتقال شهروندان ما به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنان را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در نشست دوجانبه با وزیر خارجه استرالیا  خواند وگفت: قرار شد گفتگوهای کنسولی در این باره ادامه یابد تا بتوانیم با این معضل برخورد کنیم.

ظریف  با تأکید بر حمایت از حقوق بشر و نحوه گفتگو و تعامل درباره این  موضوع  بسیار مهم  افزود: امیدوارم  با ادامه همکاری‌ها زمینه برای بهبود اوضاع به‌‌ویژه وضع پناهجویان وجلوگیری از سوءاستفاده قاچاقچیان  فراهم شود.

وی سفر خوب، مثبت و به‌یادماندنی برای خانم بیشاپ به ایران  آرزو کرد.

وزیرامورخارجه استرالیا هم در این نشست خبری گفت: یکی از موضوعاتی که با آقای ظریف درخصوص آن گفتگو کردیم، نحوه کمک برای سرنگونی سازمان تروریستی داعش است تا به رنج مردم سوریه و عراق پایان دهیم.
 جولی بیشاپ با ابراز خرسندی از سفر به ایران افزود: این نخستین سفری است که وزیر خارجه استرالیا پس از بیش از 10 سال به ایران انجام می‌دهد.

وی مذاکراتش را با وزیرامورخارجه کشورمان خوب و سازنده توصیف و اضافه کرد: ما به گفتگوهایمان درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه خواهیم داد.
بیشاپ گفت: با آقای ظریف به‌ ویژه درباره سازمان خشن داعش گفتگو کردیم و در این خصوص به توافق رسیدیم که با نوع بسیار پیچیده و خطرناکی از تروریسم جهانی مواجهیم.

وی افزود: در این دیدار درباره جزئیات نقشی که در عراق می توان ایفا کرد، گفتگو کردیم.

بیشاپ با اشاره به اینکه ما از دولت عبادی حمایت کرده‌ایم گفت: من در گفتگو با آقای ظریف به نقش استرالیا در عراق اشاره کردم که البته محدود است. ما به نظامیان عراق آموزش‌های نظامی می‌دهیم و در ائتلاف حملات هوایی علیه داعش حضور داریم.

وزیر خارجه استرالیا همکاری‌های دوجانبه را از دیگر محورهای گفتگو با ظریف بیان کرد و گفت: بر اساس این گفتگوها 10 هزار روادید برای سفر ایرانیان به استرالیا صادر می شود و 8000 روادید موقت نیز برای مقاصد آموزشی و گردشگری ارائه خواهد شد.
بیشاپ ادامه داد: همچنین توافق کردیم که روادید برای خانواده‌ها ارائه شود تا بتوانند اعضای خانواده‌هایشان را ببینند.

وی گفتگو درخصوص مقابله با قاچاق انسان را از دیگر محورهای مذاکراتش با آقای ظریف دانست و گفت: سیاست جاری دولت استرالیا درخصوص بازگشت پناهجویان مطرح شد که مباحث بسیار مثبتی درباره تبادل و تعامل دو ملت بیان کردیم.
بیشاپ افزود: البته با چالش‌هایی نیز درمورد قاچاق انسان مواجهیم که مقرر شد در این خصوص گفتگوهای کنسولی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس از مقامات ایرانی دعوت کردیم که به استرالیا بیایند تا این مباحث را ادامه دهیم و قدم‌های مثبت کنونی ادامه یابد.

وزیر امور خارجه استرالیا همچنین گفت: در خصوص مباحث مربوط به حقوق بشر نیز گفتگو کردیم و مقرر شد این گفتگوها و روحیه همکاری دوجانبه ادامه یابد.
بیشاپ در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکراتش با ظریف افزود: ما درباره اهداف مشترک درعراق صحبت کردیم که چطور می توانیم از دولت این کشور حمایت کنیم تا مناطق اشغال شده را آزاد و از شهروندانش حفاظت کند.

وی تأکید کرد‌: این حمایت‌ها باید قوی، فراگیر و باثبات باشد تا عراقی‌ها بتوانند از خود دفاع کنند.

بیشاپ افزود: همچنین درباره نقش گروه‌های نظامی و نقشی که نیروهای استرالیایی می‌توانند در این باره ایفا کنند گفتگو کردیم؛ ما در این خصوص برنامه زمانبندی داریم.

وی اضافه کرد‌: نظامیان ما در عراق محدودند امیدواریم دولت عراق باثبات باشد البته فعالیت‌های ما در این کشور با رضایت دولت عراق است.

وزیر خارجه استرالیا همچنین ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌های ایران بتوانیم از دولت عراق حمایت کنیم و توانشان را برای مقابله با تروریسم افزایش دهیم.

بیشاپ تصریح کرد : همچنانکه آقای ظریف اعلام کرد، شهروندانی از ده‌ها کشور پایشان به این منازعه کشیده شده است که به نفع امنیت ما نیست و باید جلو آنان را بگیریم به‌خصوص از اتباع استرالیایی که می‌خواهند به داعش ملحق شوند و ما این کار را خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با چه هدفی به تهران آمده است گفت: من به دعوت وزیرامورخارجه فوق‌العاده شما به تهران آمده‌ام و این فرصتی بود که در این زمان بیایم و درخصوص ایفای نقش نیروهای استرالیایی در عراق و مسائل مختلف و دوجانبه صحبت کنم.

بیشاپ افزود: خوشحالم که سفر من به تعامل بیشتر در گفتگوهای کنسولی دو کشور منجر شد.

وی ابراز امیدواری کرد که چارچوب توافق میان دو کشور حاصل شود تا دو طرف بتوانند در مورد مسائل مختلف تعامل کنند.

وزیر امور خارجه استرالیا همچنین با ابراز خرسندی از پیشرفت در مذاکرات ایران با  1+5 تأکید کرد: البته اینها باید برای دو طرف سودمند و متعادل باشد، به نحوی که مسئله تحریم‌ها حل شود.
https://taghribnews.com/vdcb59b8arhbwgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی