تاریخ انتشار۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب : 269124
آیت‌الله اراکی:

ابزارهای اقتصادی باید در قالب نظام واحدی تعریف شود/ جامعه اسلامی باید توزیع عادلانه اقتصاد را دنبال کند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ابزارهای مختلف اقتصادی باید در قالب یک نظام واحدی تعریف شود؛ بانکداری اسلامی نمی‌تواند بر اساس عقود از هم پراکنده مطرح شود به همین علت برای استفاده از عقود اسلامی باید ماهیت نظام بانکی را شناخته و بررسی کنیم که این عقود در بانک‌ها چه وضعیتی را ایجاد می‌کند اگر به این موضوع توجه می‌کردند شاهد فساد کنونی در بانک‌ها نبودیم.
ابزارهای اقتصادی باید در قالب نظام واحدی تعریف شود/ جامعه اسلامی باید توزیع عادلانه اقتصاد را دنبال کند
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت‌الله محسن اراکی عصر امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با بیان اینکه فقه نظام در چارچوب مدیریتی جامعه مورد توجه است، اظهار کرد: اگر به فقه به عنوان چارچوبی مجزا از مدیریت جامعه نگاه داشته باشیم نمی‌توانیم از فقه به درستی استفاده کنیم چرا که فقه در چارچوب نظام مدیریتی واحد برای جامعه کاربرد دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه فقه به عنوان نسخه مدیریت واحد جامعه از سوی خداوند متعال تشریح شده است، اضافه کرد: اگر فقه را از ولایت جدا کنیم چیزی از آن نمی‌ماند چرا که ولایت نخ سازماندهی فقه است که از فقه نظام می‌سازد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با تاکید بر اینکه مبنای وجود جامعه بشری فرمان خداوند متعال است، اظهار کرد: در نظام آمریکا آدم‌های فاسد ولایت را در اختیار دارند در حالی که نظام اسلامی ولایت را به افراد عادل و عالم واگذار کرده است.
 
آیت‌الله اراکی در ادامه، گفت: اگر سخنی از اقتصاد گفته می‌شود باید وسایل مختلف اقتصادی در قالب یک نظام واحدی تعریف شود؛ بانکداری اسلامی نمی‌تواند بر اساس عقود از هم پراکنده مطرح شود به همین علت برای استفاده از عقود اسلامی باید ماهیت نظام بانکی را شناخته و بررسی کنیم که این عقود در بانک‌ها چه وضعیتی را ایجاد می‌کند اگر به این موضوع توجه می‌کردند شاهد فساد کنونی در بانک‌ها نبودیم.
 
این استاد برجسته حوزه عنوان کرد: در هیچ جای دنیا فاسدتر و غیر عاقلانه‌تر از نظام بانکی ایران نداریم؛ برای تاسیس نظام بانکی فقط نباید به عقود توجه کنیم بلکه باید نظام بانکی را به عنوان سیستم مدیریتی اقتصاد درک و سوالات مرتبط با این بخش را از فقه استخراج کنیم چرا که نظام بانکی نسبت به رفتارهای شخصی افراد متفاوت است.
 
وی نظام بانکی را یک رفتار کلان خواند و گفت: این رفتار کلان پرسش‌های مخصوصی دارد که این پرسش‌ها باید استخراج و فقها نیز باید به آنها پاسخ دهند اما پاسخگویی به سوالات این عرصه نیازمند داشتن آگاهی‌های لازم است.
 
آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه نظام از ولایت برخاسته است، مطرح کرد: اگر معتقد هستیم که همه چیز بر مبنای ولایت توجیه می‌شود باید برای جامعه نظام مدیریت واحد داشته و رفتارهای اجتماعی را با محوریت وحدت دنبال کنیم تا جامعه به نفس واحد جمعی و در نتیجه فعالیت‌های اقتصادی مطلوب برسد.
 
وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی باید توزیع عادلانه اقتصاد را دنبال کند، اضافه کرد: اگر جامعه در قالب یک مدیریت سیاسی واحد اداره شود مشکلات نیز رفع خواهد شد.
 
مؤسس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه شهید آیت‌الله محمدباقر صدر از نظریه‌پردازان فقه نظام بوده است، مطرح کرد: بر اساس فرمایشات این شخصیت علمی، باید پرچم مرجعیت امام خمینی(ره) را در نقاط مختلف جهان برافراشته نگاه داریم؛ این نگاه فقیه فقه نظام است.
 
وی اضافه کرد: امیدواریم کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام بسترهای ایجاد موج فکری گسترده را در حوزه‌های علمیه فراهم سازد تا بتوانیم به پرسش‌های نظام پاسخگو باشیم چرا که با پاسخگویی به پرسش‌ها می‌توانیم مقابل دولت‌ها مطالبه‌گر باشیم.
 
لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری و قائم مقام دبیرکل کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.
 
رونمایی از سند و سایت دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام و نکوداشت شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر به عنوان یکی از صاحب‌نظران فقه نظام از دیگر بخش‌های این مراسم بوده است.
https://taghribnews.com/vdcb59b5arhb08p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی