تاریخ انتشار۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 261627
لاوروف:

تشکیل دولت وحدت ملی باید محور مذاکرات سوریه باشد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، بر ضرورت تمرکز طرف‌های درگیر در سوریه برای حصول توافقی بر سر چگونگی ادارۀ این کشور در دورۀ انتقالی در مذاکرات صلح ژنو تأکید کرد.
تشکیل دولت وحدت ملی باید محور مذاکرات سوریه باشد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، لاوروف این سخنان را چهارشنبه (11 اسفند) در نشست خبری مشترک با ابراهیم یاکوبا، همتای نیجری خود، در مسکو، پایتخت روسیه، مطرح کرد.

وزیر خارجۀ روسیه در ادامه گفت: این دستور کار(گفتگوهای ژنو) دربارۀ چگونگی ارتباط آن با روند سیاسی بر ضرورت ایجاد یک دیدگاه متحد دربارۀ چگونگی ادارۀ سوریه در دورۀ انتقالی استوار است، یا اگر موافق باشید می‌توانیم بگوییم توافق بر سر تشکیل نوعی دولت وحدت ملی برای دورۀ انتقالی.

وی افزود: با این‌ وجود، طبق قطعنامۀ 2254 شورای امنیت سازمان ملل، دولت وحدت ملی باید بر اساس توافق دوجانبه بین دولت سوریه و تمامی طیف‌های مخالف تشکیل شود؛ این قطعنامه دسامبر 2015 در تلاش برای کمک به پایان یافتن مناقشه در سوریه به‌اتفاق آرا به تصویب رسید.

لاوروف در ادامه گفت: بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل، تمرکز روند سیاسی باید بر تدوین قانون اساسی جدید سوریه و پس‌ از آن سازمان‌دهی برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام بر اساس این قانون اساسی جدید معطوف شود.

وزیر خارجۀ روسیه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: مقابله با تروریسم و جدا کردن تروریست‌ها از به‌اصطلاح مخالفان میانه‌ رو اقدامی ضروری در راستای اجرای قطعنامۀ سازمان ملل به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از حضور تروریست‌ها در مذاکرات سوریه گفت: ما نمی‌توانیم به حلقه‌های تندرو از سازمان‌های ممنوعۀ شورای امنیت (سازمان ملل) اجازه دهیم در این روند سیاسی نفوذ کنند.

لاوروف در ادامه ابراز امیدواری کرد، خللی در مذاکرات ژنو روی ندهد و این گفتگوها همچنان نقش مهمی در حل‌ و فصل مناقشات سوریه ایفا کنند.

مخالفان سوریه نیز چهارشنبه اعلام کردند که به استفان دی میستورا، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به سوریه، گفته‌اند، برای بحث و تبادل‌نظر دربارۀ گذار سیاسی در مذاکرات ژنو آماده هستند.

"نصر الحریری" رئیس به‌ اصطلاح "کمیتۀ عالی مذاکرات"که اصلی‌ترین گروه مخالف سوریه است، نیز گفت: برای اولین بار دربارۀ گذار سیاسی و مسائل مرتبط با د یمیستورا گفتگو کردند؛ بااین‌وجود، دولت سوریه هنوز دربارۀ این موضوع اظهارنظر نکرده است.

کمیتۀ عالی مذاکرات همچنین چهارشنبه اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد موضوع تروریسم به دستور کار مذاکرات ژنو که 23 فوریه (5 اسفند) آغاز شد، اضافه شود.

این در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به هیأت اعزامی دمشق گفت: مذاکره‌کنندگان دولت سوریه با طرح مسائلی نظیر تروریسم و موضوعات سیاسی در گفتگوهای صلح موافقت کرده‌اند.

 
 
https://taghribnews.com/vdcb58b5zrhb00p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی