تاریخ انتشار۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : 298644
سخنگوی وزارت خارجه:

سفر هیأت بحرینی به فلسطین نابخردانه و شرم آور است/تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، خیانت آشکار به قدس و جهان اسلام است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر هیأت بحرینی به فلسطین همزمان با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، نابخردانه و شرم آور است، گفت: این اقدام می تواند چهره کشورهای عربی را ملوث کند.
سفر هیأت بحرینی به فلسطین نابخردانه و شرم آور است/تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، خیانت آشکار به قدس و جهان اسلام است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران شبکه های داخلی و خارجی، در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب پیرامون سفر هیأت بحرینی به فلسطین گفت: این اقدام بحرین، اقدامی نا بخردانه، نابجا، خطا و شرم آور است که می تواند چهره کشورهای عربی را کاملا ملوث کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص همراهی برخی کشورهای عربی با ترامپ گفت: علائمی وجود دارد که نشان می دهد، برخی کشورهای عربی در جریان اقدام ترامپ قرار داشته اند و هماهنگی هایی بین آنها انجام شده است اما نمی توان قضاوت نهایی در این زمینه داشت.

قاسمی تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را اقدامی نسنجیده و نپخته دانست که نیاز به اجماع همه کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با آن است؛ وی این تصمیم ترامپ را خیانت آشکار به قدس و جهان اسلام برشمرد و گفت: هر چند این اقدام آمریکا کشورهای منطقه را متحمل مشکلات عدیده ای خواهد کرد، اما با توجه به شناختی که از مقاومت و گروههای فلسطینی طی دهه های گذشته وجود دارد، آمریکا نمی تواند پیروز شود.

سخنگوی وزارت خارجه، در خصوص گزارش رویترز مبنی بر شلیک موشک یمن به عربستان و ارتباط آن به ایران گفت: در مورد گزارشی که به یکی از گروه‌های تحقیقاتی سازمان ملل منتصب شده باید گفت که خبرسازی بوده و هیچ سندیتی ندارد؛ ما از مردم یمن حمایت معنوی می‌کنیم و اتهامات را تکذیب می‌کنیم؛ هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد به یمن و مقاومت مردم یمن مربوط است.

وی در خصوص اظهارات دکتر روحانی درباره یمن، مبنی بر این که این کشور به زودی امن خواهد شد، گفت: این سخنان اظهار امیدواری برای آرامش یمن بود؛ وضعیت فعلی یمن بسیار خطرناک است و درگیری‌ها و اختلافات هفته‌های گذشته دردناک بود؛ مشکل اساسی یمن تجاوز عربستان است و آرزوی ما این است که این تجاوز هر چه زودتر پایان یابد.

قاسمی در بخش دیگری از نشست اظهار داشت: ما به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه پیرامونی یمن امیدواریم مشکلات این کشور بر اساس مذاکرات یمنی -یمنی حل و فصل شود و فاجعه انسانی آن هرچه زودتر به پایان برسد.

سخنگوی وزارت خارجه  در خصوص اهداف اقتصادی سفر جانسون به ایران گفت: یکی از موضوعات و محورهای مذاکرات جانسون مسائل دوجانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی و بانکی بود که در دیدارها به ‌خصوص با وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت؛ طرف انگلیسی نیات خود را درباره روابط با ایران مطرح کرد و طرف ایرانی مشکلات در این مسیر و چگونگی گسترش این روابط را مطرح کرد و امیدواریم در نشست‌های بعدی کارشناسان، در این مسیر قرار بگیریم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای تونس برای درخواست ایران در میانجیگری بین تهران و ریاض گفت: ما از هر کشوری که در جهت ثبات در منطقه گام بردارد استقبال می‌کنیم اما ما درخواستی را از تونس نداشتیم، مذاکراتی را درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای داشته‌ایم، اما چیزی به نام میانجی‌گیری مطرح نبوده و نیست.

قاسمی ادامه داد:هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان وجود ندارد و این کشور با بی‌دقتی و عدم درایت مسائل را دنبال می‌کند و خطاهای گذشته در خصوص همسایگان را تکرار می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بیانیه کاخ سفید و ابراز نگرانی آمریکا از اوضاع یمن گفت:  بار اول نیست که آمریکا در مقابل جنایات سکوت کند و یا متجاوز را با فروش سلاح و حمایت در محافل بین‌المللی حمایت می کند؛ اگر شناخت دقیقی از اقدامات نابخردانه آمریکا در غرب آسیا و دیگر نقاط دنیا داشته باشیم این موضوع چیز عجیبی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بیانیه اتحادیه عرب درباره تصمیم ترامپ گفت: بیانیه اتحادیه عرب آن گونه که انتظار می رفت از قدرت لازم برخوردار نبود و بسیار ضعیف بود؛ یک بی‌توجهی و سیاست خاص منجر شد که این بیانیه در حد لازم و کافی نباشد و انتظار جهان اسلام و عرب بیش از این بود؛ امیدواریم این تحولات در منطقه این نوع کشورها را به یک نوع واقع‌بینی هدایت کند؛ خوشبختانه روز چهارشنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را داریم که امیدوارم در آنجا بتوانیم به یک نقطه مثبت‌تری دست یابیم.

قاسمی در مورد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه هم گفت: تغییر ساختار وزارت خارجه، چیدمان و خیلی مسائل دیگر در حال پیشرفت است و به نقاط مطلوب رسیده‌ایم و با حل و فصل یکی دو مورد دیگر امیدواریم هرچه زودتر این فرایند رسانه‌ای شود.

وی در خصوص تلاش دستگاه دیپلماسی در قضیه فلسطین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آرمان فلسطین را با تمام توان دنبال می‌کند و با استفاده از تمام ظرفیتهای خود و همکاری با کشورهای همسو اقدامات خود در این زمینه را با جدیت ادامه می دهد.
 
تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
https://taghribnews.com/vdcayanuy49noi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی