تاریخ انتشار۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب : 216707
وزیر خارجه عراق در گفتگو با تقریب:

مشکلات جهان اسلام ناشی از بحران عدم آگاهی است/ همه علما و اندیشمندان نسبت به بحران های جهان اسلام مسئولند

تنا – اختصاصی
وزیرامورخارجه عراق: آگاهی کافی باعث می شود سنی و شیعه بر اساس مشترکات گردهم آیند، اختلافات را کنار بگذارند و بتوانند بسیاری از مشکلات خود را حل و فصل کنند.
مشکلات جهان اسلام ناشی از بحران عدم آگاهی است/ همه علما و اندیشمندان نسبت به بحران های جهان اسلام مسئولند
دکتر "ابراهیم الجعفری" وزیر خارجه عراق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تقریب(تنا) با اشاره به بحران های کنونی جهان اسلام، گفت: حوادث و اتفاقاتی که اکنون در جهان اسلام رخ می دهد دارای عوامل بسیاری است؛ گاهی این بحران ها ناشی از اختلافات سیاسی و یا ناشی از اختلافات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است، اما نمی توان عوامل مذهبی را مستقیم در آن موثر دانست بلکه اصل اختلافات براساس عوامل دیگر است.
 
وی افزود: اینک در جهان اسلام بحران عدم آگاهی داریم درصورتیکه آگاهی کافی و لازم برای همگرایی بیشتر مسلمانان؛ باعث می شود سنی و شیعه بر اساس مشترکات گردهم آیند، اختلافات را کنار بگذارند و بتوانند
بسیاری از مشکلات خود را حل و فصل کنند.
 
وی با اشاره به سخنان فتنه انگیز برخی علمای جهان اسلام بر منابر کشورهای اسلامی گفت:نقش علما و اندیشمندان جهان اسلام در زمینه گسترش وحدت مسلمانان، بسیار مهم و اساسی است؛ مسلمانان در مسائل بسیاری اتفاق نظر دارند و از اشتراکات فراوانی برخوردارند؛ این مشترکات شامل قرآن کریم، قبله واحد، حج و عمره، رسول گرامی اسلام (ص) و.. می شود لذا لازم است این عوامل قدرت آفرین مسلمانان بیش از پیش جلوه گر شود و مسلمانان حول این مشترکات به وحدت برسند.
 
الجعفری در ادامه تاکیدکرد: جهان اسلام نیاز به اندیشمندان، علما و رسانه ها دارد که عمق این مفاهیم را برای مسلمانان تبیین کنند؛ تروریستها بین شیعه و سنی و بین نژادها تفاوتی قائل نیستند و این خطرهمه را به یک اندازه، تهدید می کند.
 
وی با اشاره به این حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) که "اذَا
ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عَلِمَهُ، فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ" مبنی بر لزوم آگاهی بخشی علما به مردم، گفت: وقتی که جهان اسلام به بدعتها دچار می شود نقش علما در تصحیح وضع موجود بیش از پیش نمایان می شود. علما در دوره کنونی جهان اسلام باید فعالیت بیشتری کنند تا با بحران کنونی که به اوج خود رسیده مقابله کنند؛ همه علما، اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام برای جلوگیری از انحراف در نسل جدید مسئولند.
 
وی در ادامه اسلام را دین صلح و دوستی توصیف کرد و تصریح کرد: کلمه اسلام از کله سلم و صلح برگرفته شده است و این صفتی الهی است؛ اسلام حتی مخالف کشتن حیوانات است مگر در صورت ضرورت؛ پس چطور است که جنایات تکفیریها و کشتار انسانها به بدترین شکل ممکن از آتش زدن و غرق کردن گرفته نا منفجر کردن
و...را با ادعای اسلام خواهی شاهدیم؟ به نظر من همه این بحرانها و مشکلات ناشی از بحران کوته فکری و بحران غفلت مسلمانان است.
 
وزیر خارجه عراق در ادامه با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز بین شیعیان و اهل تسنن از دیرباز تاکنون در این کشور، گفت: درهمه شهرهای عراق، شیعه و سنی از گذشته تاکنون با صلح و صفا زندگی می کنند؛ در همه ادارات، مدارس، بیمارستانها و ... مردم شیعه و سنی در کنار هم هستند؛ نمی توان هیچ یک از شهرهای عراق را از نظر مذهبی تقسیم کرده و بین آنها شکاف ایجاد کرد.
 
وی افزود: درحال حاضر در بیش از 25درصد از مردم عراق ازدواج هایی بین پیروان شیعه و سنی انجام شده است و در واقع در یک خانواده واحد از پیروان هر دومذهب وجود دارند؛ تلاش برای توسعه مفهوم لزوم مبادلات و مراودات بیشتر بین شیعه و سنی که خلاف خواسته دشمن است می تواند از عوامل مهم تاثیرگذار در وحدت اسلامی باشد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcawinu049n601.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی