تاریخ انتشار۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : 176702

تاكید وزیر فرهنگ بر استفاده از دیپلماسی فرهنگی/ هشدار نسبت به انحراف جریان بیداری اسلامی

تنا اختصاصی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: اینک شاهد گسترش موج جدیدی از جنبش‌های اسلامی هستیم که دامنه آن به اروپا نیز رسیده است امّا در این میان با ظهور گروه‌های تروریسم همچون القاعده و داعش که با هدف متوقف ساختن حرکت‌های اسلامی و بد نام کردن چهره درخشان اسلام صورت گرفته است، باید مراقبت کرد تا مسیر بیداری اسلامی منحرف نشود.
تاكید وزیر فرهنگ بر استفاده از دیپلماسی فرهنگی/ هشدار نسبت به انحراف جریان بیداری اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "علی جنتی" امروز دوشنبه در سخنانی در همایش بررسی تحولات جهان اسلام؛ فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو با بیان اینكه ایران هراسی و شیعه هراسی ترفندی تبلیغاتی در کشورهای خاورمیانه و چالشی مهم برای کارآمدی دیپلماسی ایران در این منطقه به شمار می‌آید، گفت: بهترین راه مقابله با این ترفندها، استفاده هوشمندانه از دیپلماسی فرهنگی است.

وی با بیان این كه امام خمینی(ره) با حاکمیت سلطه به مصاف برخاست و بسیاری از معادلات سیاسی را به هم ریخت، خاطرنشان كرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تلاطمی را در دنیای معاصر ایجاد کرد که بعد از ۳۴ سال همچنان در منطقه و جهان منشأ تحولات بنیادین است.

وزیر ارشاد افزود: بدون تردید تحولات و تغییرات منطقه و جهان که متأثر از انقلاب اسلامی است، نیاز به هدایت و انتخاب دیپلماسی متناسب با شعارها، اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی دارد.

وی یکی از وظایف خطیر نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را معرفی شایسته الگوها و نظریه‌های مدیریت و حکومت اسلامی دانست، و اظهار داشت: در تحولات اخیر نظام بین‌الملل دو نکته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ نخست انتقال تدریجی قدرت از نیمه غربی جهان به نیمه شرقی و بازگشت آسیا به جایگاه اصلی خویش، پیش از انقلاب صنعتی.

وی افزود: دومین نكته حائز اهمیت در تحولات اخیر نظام، انتقال قدرت از دولت‌ها به بازیگران غیر دولتی است که هم غرب و هم شرق را تحت تأثیر خویش قرار داده است.

وزیر ارشاد در ادامه به ظرفیت قدرت نرم در محیط بین‌المللی اشاره و تصریح كرد: آنچه امروز در نظام بین‌الملل امتیاز زیادی دارد و از جمله مؤلفه‌های اصلی قدرت یک کشور به شمار می‌آید، ظرفیت قدرت نرم در محیط بین‌المللی است.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی نمونه بارز اعمال قدرت نرم است و هنگامی آغاز می‌شود که یک کشور و همه نهادهای فرهنگی آن وارد صحنه شوند و جریان فرهنگی دو سویه را به نحوی مدیریت کنند که منجر به پیشرفت وسیع منافع ملی در آن سوی مرزها شود.

وی با اشاره به پیشبرد اهداف سیاست خارجی، گفت: نام ایران به دلیل شهرت علم و هنر و ادبیات برای قرون متمادی در صدر محافل علمی فرهنگی جهان درخشیده است؛ لذا چنین پیشینه تاریخی و تمدّنی ، داشته‌های علمی فرهنگی فراوان در صورت همگرایی می‌تواند در راستای دیپلماسی فرهنگی به کار گرفته شود و به مدد فناوری‌های ارتباطی و اطلاع رسانی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی مؤثر باشد.


وزیر ارشاد گفت: ایران از ظرفیت مطلوبی در دیپلماسی فرهنگی برخوردار است و علاوه بر برخورداری از منابع قدرت سخت، توان تقویت قدرت نرم را نیز به بهترین شکل ممکن داراست.

جنتّی با بیان اینكه دیپلماسی فرهنگی به تقویت اعتماد مردم دیگر کشورها نسبت به ارزش‌ها، انگاره‌ها و اندیشه‌ها کمک می‌کند، اظهار كرد: براساس این اعتماد، توافقنامه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌تواند منعقد شود و همین اعتماد زمینه جذب افراد صاحب نفوذ دیگر جوامع را که از طریق اقدامات سنتی سفارتخانه‌ها امکان پذیر نیست، فراهم می‌کند و به تدریج امکان سرمایه گذاری و تبادل بازرگانی را میسر می‌سازد.

وزیر ارشاد با اشاره به بهره‌گیری از رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی، افزود: بهره‌گیری از رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و یا فضای مجازی از جمله ابزار مهم ارتباط با ملّت‌ها است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که برای توفیق در دیپلماسی فرهنگی بازشناسی ارتباط این نوع دیپلماسی با موضوعاتی چون بیداری اسلامی، جنبش‌های اسلام‌گرایانه و عدالت‌جویانه، شهروندان علاقه‌مند به جمهوری اسلامی، ایرانیان خارج از کشور، نخبگان و گروه‌های مرجع در دیگر کشورها و دیگر موضوعات مرتبط، ضروری است.
https://taghribnews.com/vdcawin6u49n001.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی