تاریخ انتشار۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 243004
در دیدار مشاور امنیت ملی هند

شمخانی:مبارزه با تروریسم و کشورهای حامی آن مهمترین وظیفه جامعه بین المللی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با مشاور امنیت ملی هند با اشاره به تاثیرات مخاطره آمیز افراط گرایی و تروریسم تکفیری بر امنیت منطقه تصریح کرد مبارزه همزمان با گروههای تروریستی و کشورهای حامی آنها که از تروریسم برای تحمیل اراده سیاسی خود استفاده می کنند ،وظیفه مشترک جامعه بین المللی برای حفاظت از صلح و ثبات است.
شمخانی:مبارزه با تروریسم و کشورهای حامی آن مهمترین وظیفه جامعه بین المللی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای دیدار رسمی 2 روزه به هند سفر کرده است ،پیش از ظهر امروز(شنبه ) با 'اجیت دوال ' مشاور امنیت ملی هند دیدار و گفت وگو کرد.
 
علی شمخانی در این دیدار با اشاره به ضرورت تبادل دیدگاهها و اتخاذ مواضع مشترک و همکاری های نزدیک در حوزه های مورد علاقه دو کشور اظهار کرد خرسند نبودن برخی قدرت های منطقه ای و جهانی از روابط نزدیک و سازنده ایران و هند لزوم افزایش هوشیاری و مبارزه با عوامل بازدارنده در روابط متقابل را اجتناب ناپذیر کرده است .
 
وی درادامه ،گفت وگوهای روز گذشته با 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند را بسیار مثبت و سازنده دانست و تصریح کرد این گفت وگوها افق بسیار روشنی را از اراده 2 کشور برای دستیابی به سطح جدیدی از روابط دوجانبه نوید می دهد.
 
** احیای محور همکاری های مشترک تهران ،دهلی نو و مسکو
 
دبیر شورای امنیت ملی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای احیای محور همکاری های مشترک تهران،دهلی و مسکو در موضوعات امنیتی منطقه بویژه جلوگیری از نفوذ تروریسم و کمک به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان اظهار کرد باید با تلاش مشترک برای حل و فصل برخی مشکلات سیاسی و تاریخی میان کشورهای مهم منطقه، زمینه لازم برای ایفای نقش مسئولانه همه ظرفیتهای منطقه ای برای شکوفایی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.
 
شمخانی، احیای کمیسیون مشترک همکاریهای دفاعی در قالب جدید و گسترده را فرصتی برای ارتقای مناسبات نزدیک تر میان بخشهای نظامی و دفاعی دو کشور عنوان و اظهار کرد: دستیابی به تحلیلها و روشهای راهبردی مشترک با توجه به سوابق موفق همکاریهای دفاعی میان دو کشور اقدامی در مسیر توسعه توان منطقه ای برای ایجاد امنیت و ثبات است.
 
** همکاری ایران و هند در زمینه تبادل اطلاعات و دانش سایبری
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای دو کشور در حوزه سایبری و ضرورت شکل گیری فضای تبادل اطلاعات و دانش سایبری میان ایران و هند برای مبارزه با تهدیدات مشترک افزود: توازن در حکمرانی بر فضای وب و ایجاد بستر عادلانه و اخلاقی برای بهره گیری متوازن همه ملتها و دولتها از آن می تواند به عنوان محور همکاری مشترک در بخش سایبری مورد توجه قرار گیرد.
 
وی، هند را قدرت نو ظهور اقتصادی عنوان کرد و با تبیین ظرفیتهای گسترده قابل تبادل میان دو کشور افزود: اقتصاد ایران و هند می تواند مکمل یکدیگر و ایجاد کننده فرصتهای جدید توسعه اقتصادی در منطقه با ایفای نقش فعال تر از سوی سایر کشورهای علاقه مندبه همکاری مشترک باشد.
 
** فعال سازی ظرفیت های گسترده بندر چابهار،نماد همکاری منطقه ای
دبیر شورای عالی امنیت ملی ،سیاست اصولی جمهوری اسلامی را تنوع بخشی به زمینه های همکاری اقتصادی مشترک با کشورهای منطقه و شکل دهی مشارکتهای راهبردی در این حوزه عنوان کرد و گفت:فعال سازی ظرفیتهای گسترده بندر چابهار نمادی از همکاریهای اقتصادی سازنده میان همه کشورهای علاقه مند به سرمایه گذاری در منطقه بوده و می تواند به عنوان محوری اثرگذار برای همکاریهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد.
 
** هند آماده روابط راهبردی با ایران
 
'اجیت دوال' مشاور امنیت ملی هند نیز در این دیدار بااشاره به اهمیت سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای پیگیری توافقات سفر نخست وزیر هند به ایران افزود: با توجه به مشترکات فرهنگی و همچنین ظرفیتهایی که در حوزه همکاریهای سایبری میان دو کشور وجود دارد آماده پایه گذاری روابط راهبردی در این دو بخش هستیم .
 
وی گفت: همکاریهای مشترک در بخش انرژی با توجه به سوابق مناسبات بین دو کشور بسیار حایز اهمیت بوده و می تواند تامین کننده منافع پایدار دو کشور باشد.
 
مشاور امنیت ملی هند با اشاره به تحولات ژئواستراتژیک در منطقه غرب و شرق آسیا لزوم توسعه گفت وگوهای مستمر میان کشورهای مهم این منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد دولت هند از تقویت مذاکرات راهبردی میان ایران،هند،چین و روسیه در موضوعات امنیتی،سیاسی و اقتصادی استقبال می کند.
 
وی در پایان با تاکید بر ضرورت احیای کمیته همکاریهای مشترک دفاعی ،شرایط موجود را برای آغاز گفت وگوهای جدید در این بخش مساعد عنوان کرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه برای سفری 2 روزه و گفت وگو با نخست وزیر، مشاور امنیت ملی و مقامات سیاسی هند در زمینه موضوعات دوجانبه ،تحولات سیاسی و امنینی منطقه و بین المللی وارد دهلی نو پایتخت هند شد.
 
شمخانی بعد ازظهر جمعه درنخستین دیدار خود با 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در خصوص موضوعات دوجانبه ،مسائل منطقه ای ،بین المللی ،تروریسم و افزایش همکاری های اقتصادی ،سیاسی ، فرهنگی و سرمایه گذاری در چابهار با وی گفت وگو کرد.
https://taghribnews.com/vdcawenuy49nyw1.k5k4.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی