>> تفاهم میان علمای اسلامی از ضروریات است | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : 268403
آیت الله تسخیری:

تفاهم میان علمای اسلامی از ضروریات است

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: تفاهم میان علمای جامعه اسلامی بسیار ضروری است زیرا اگر علما با یکدیگر تفاهم نداشته باشند نباید توقع داشته باشند که امت اسلامی نیز با یکدیگر به تفاهم برسند.
تفاهم میان علمای اسلامی از ضروریات است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محمد علی تسخیری"، صبح چهارشنبه (27 اردیبهشت) در دیدار هیأتی از علمای اهل سنت افغانستان، بر نقش کلیدی علما تأکید کرد و گفت: ما معتقدیم که علما در هرجا باشند نقش رهبریت دارند؛ به صورت رهبریت رسمی یا غیر رسمی. دین اسلام نیز به علما اختیارات ویژه ای داده است از جمله قضاوت و مرجعیت دینی.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه علما نقش اساسی در هدایت جامعه و ایجاد وحدت میان افراد جامعه دارند، نقش علمای افغانستان در این راستا را ستود و خاطرنشان کرد: علمای افغانستان نیز نقش بزرگی در ایجاد وحدت و انسجام، جهان، ایجاد صلح، هدایت مردم، وحدت میان اقوام و مذاهب و مبارزه با بیگانگان ایفا می کنند.
 
آیت الله تسخیری با بیان اینکه برقراری ارتباط با علما، راه را برای برقراری ارتباط با تمام افراد جامعه هموار می کند، تفاهم میان علما را نیز ضروری دانست و گفت: اگر علما با یکدیگر تفاهم نداشته باشند نباید توقع داشته باشند که امت اسلامی نیز با یکدیگر به تفاهم برسند.
 
وی گام هایی را که در افغانستان در جهت تحقق صلح برداشته می شود را گام های مبارکی دانست و با گرامیداشت یاد مرحوم علامه ربانی خاطرنشان کرد: مرحوم ربانی "مرد صلح" در افغانستان بود و در شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز عضویت داشت.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش مردم را برجسته کرده است، تأکید کرد: اگر مسئولین به مردم نقش اساسی بدهند می توانند نظامشان را بیمه کنند. اما هر حکومتی که نقش مردم را نادیده بگیرد، به نتیجه نخواهد رسید. در جمهوری اسلامی ایران نیز هیچ مسئولی نیست که مردم او را به طور مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب نکرده باشند.
 
آیت الله تسخیری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال صلح و همبستگی را در افغانستان برقرار کند تا ملت این کشور با موفقیت خود آینده روشنی را برای کشورشان رقم بزنند.
 
در ادامه این دیدار، مولوی "عبدالرحمان مرادی"، رئیس دار الانشاء جامع هرات و منشی شورای علمای غرب افغانستان، در سخنانی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران به زعامت امام راحل(ره)، ایران شاهد پیشرفت های ظاهری و معنوی بسیاری بوده است، شور و شعف جوانان ایرانی برای شرکت در انتخابات را قابل تقدیر دانست و از خداوند متعال خواست تا در افغانستان نیز انتخاباتی اینگونه و با همین شور برگزار شود و مردم افغانستان بتوانند در انتخاب سرنوشت کشور خود سهیم باشند.
 
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام، امروز ناآگاه نیستند و می دانند که درخت مثمر را از کجا بخشکانند، تأکید کرد: دشمنان می دانند که از طریق تفرقه انداختن میان علما می توانند آنان را از یکدیگر دور سازند. لذا اگر مخاطبان استعمار جاهل و نادان نباشند، استعمار نمی تواند پیروز شود.
 
مولوی مرادی افزود : پیام ملت مظلوم افغانستان و علمای دلسوزی که در سیاست دخیل نیستند، آن است که علمای جمهوری اسلامی ایران زمینه صلح را در افغانستان ایجاد کنند زیرا عملا در جهان دیده شده است که ایران آزاد و مستقل است و مستقلانه عمل می کند.
 
این عالم اهل سنت افغانی همچنین از اشتراکات میان مسلمانان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان یاد کرد و گفت: مسلمانان دارای مشترکات فراوانی هستند و همه آنها دارای یک قبله، یک قرآن و یک پیامبر هستند.
 
در ادامه، مولوی "محمد صادق سادات" شیخ الحدیث ولایت ننگرهار و رئیس علمای اهل سنت ولایت های مشرقی عام افغانستان، تأکید کرد: علمای افغانستان با وجود شرایط دشوار و پیچیده کشور، الحمدلله مسئولیت خود را به خوبی ایفا می کنند، مدارس و مساجد فعال هستند و خطبا از سلطان جائر نمی هراسند و مواعظ خود را بیان می کنند.
 
وی افزود: با این وجود خارجی ها که بر سر ما مسلط هستند، با علما مخالفت می کنند و برای مبارزه با آنان برنامه ریزی هایی دارند که متأسفانه حکومت هم برنامه های آنان را اجرا می کنند.
 
مولوی "محمد الیاس مدنی" مشاور امور دینی وزارت تحصیلات عالی افغانستان در سخنانی با اشاره به اینکه همکاری معنوی ایران و افغانستان، از ملت غیور افغانستان پوشیده نیست، تأکید کرد: افتخار ما این است که جمهوری اسلامی ایران رهبری امت اسلامی را بر عهده دارد و دلایل رسیدن به این جایگاه، علم و تقوای مردم این کشور است.
 
وی چهار پیشنهاد برای همکاری بیشتر ایران و افغانستان ارائه کرد که عبارت بود از: 1- با توجه به اینکه در ولایت های جلال آباد و لغمان افغانستان، قوم پشتو زندگی می کنند و این ولایات از مهمترین ولایت های افغانستان به شمار می روند، فعالیت های فرهنگی ایران در ولایات شرقی افزایش یابد.
2- ایران نقش مثبتی در صلح افغانستان داشته باشد زیرا ایران رهبر امت اسلامی است و مسئولیت تمام امت اسلامی بر عهده اوست. اگر ایران یک کنفرانس بین المللی درباره صلح افغانستان برگزار کند، ملت افغانستان هیچگاه فراموش نخواهند کرد.
3- مناقب ائمه اهل سنت توسط علمای ایران نوشته شود و به اهل سنت جامعه اسلامی ارائه شود تا نزدیکی بیشتری میان مذاهب برقرار شود.
4- ایران برای مردم ولایات شرقی افغانستان که در معرض پدیده خطرناک داعش هستند، بورسیه تحصیلی در نظر بگیرد و برنامه طویل المدتی برای اقدامات فرهنگی در این منطقه داشته باشد. 
 
مولوی مدنی همچنین تقاضا کرد که با توجه به کمبود مراکز بهداشتی، علمی و اجتماعی در ولایات شرقی افغانستان که مردم آن در وضعیت نابسامانی به سر می برند، جمهوری اسلامی ایران این مراکز را در ولایات مذکور تأسیس کند.
 
آیت الله تسخیری نیز در پایان این دیدار ابراز امیدواری کرد که روابط میان علمای افغانستان و ایران هرچه عمیق تر شود و ایران بتواند کمک های بسیاری به ملت مسلمان افغانستان ارائه دهد.
 
هیأت علمای اهل سنت افغانستان، متشکل از مولوی "محمد صادق سادات"، شیخ الحدیث ولایت ننگرهار و رئیس علمای اهل سنت ولایت های مشرقی عام افغانستان، مولوی "محمد الیاس مدنی"، مشاور امور دینی وزارت تحصیلات عالی افغانستان، مولوی "قدرت الله روحانی"، عالم دینی ولایت لغمان، مولوی "محمد طاهر سرفراز"، عالم دینی و استاد دانشگاه ولایت ننگرهار، مولوی "سرور حیدر"، رئیس شورای کمیته صلح افغانستان و مولوی "عبدالرحمان مرادی"، رئیس دار الانشاء جامع هرات و منشی شورای علمای غرب افغانستان، از شنبه 23 اردیبهشت به دعوت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ایران سفر کرده اند و تا پایان هفته در ایران حضور خواهند داشت. این هیأت در سفر خود به ایران با علما و شخصیت های سیاسی و دینی ایران دیدار داشته و اماکن مقدس جمهوری اسلامی ایران را نیز زیارت کرده اند.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی
 
 
https://taghribnews.com/vdcawanue49niy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی