تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 297609
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(119)

کمیسیون "نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی"

کمیسیون "نقش خود باوری مسلمانان و اتحادیه های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی" در دومین روز برگزاری سی و یکمین کنفرانس وحدت، در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
کمیسیون "نقش خودباوری مسلمانان و اتحادیه های تقریب نهاد در تشکیل تمدن نوین اسلامی"
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر زاهدی، وزیر اسبق علوم و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت؛ نواب رئیس آن مولوی "لیاقت بلوچ" رهبر جماعت اسلامی و دبیر شورای ملی همبستگی پاکستان و حجت الاسلام و المسلمین "سید صدر الدین قبانچی" امام جمعه نجف اشرف و دبیر آن دکتر "سعید شهابی" رئیس مرکز وحدت اسلامی لندن بودند.

در ابتدای این کمیسیون دکتر ناظمی اردکانی معاون اجتماعی مجمع تقریب به تشریح آیین نامه تأسیس اتحادیه های تقریب نهاد و نظام نامه احراز صلاحیت تشکلهای تقریب نهاد کشورهای مختلف پرداخت.

در ادامه دکتر زاهدی رئیس جلسه، ضمن تبریک ایام هفته وحدت و پیروزیهای اخیر جبهه مقاومت در عراق و سوریه، گفت: این پیروزیها تنها پیروزی جغرافیایی و سرزمینی نبود، بلکه پیروزی بر روش دیکتاتور و جریان صهیونیسم بین الملل و نماد خوبی از وحدت امت اسلام در حوزه دفاعی و نظامی و استکبار بود؛ اگر امت اسلام در همه زمینه ها وحدت و اخلاص در عمل داشته باشد، و نه بزرگ به اصحاب زر و تزویر بگوید، حتما به جایگاه والای خودش خواهد رسید.

وی ادامه داد: این توان  و استعداد در جهان اسلام برای اینکه به یک ابرقدرت در حوزه های مختلف اعم از علم و فناوری و فکری و فرهنگی و ... تبدیل شود وجود دارد؛ برای رسیدن به جایگاه تمدن اسلامی بایستی تلاش و سعی همگانی در جهان اسلام برای  ایجاد خود باوری در افکار، روشها و ارزشها و به نوعی وحدت در عقیده و آرمان و نقشه راه جهان اسلام داشته باشیم.

زاهدی افزود:کنفرانس وحدت و به خصوص این کمیسیون فرصت خوبی است تا اندیشمندان و نخبگان حوزه های مختلف جهان اسلام برای ایجاد خود باوری با هم به بحث و گفتگو بنشینند و نقش مؤثری در شکوفایی تمدن اسلامی داشته باشند.

وزیر سابق علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: ما باید با باورهای اسلامی به دنبال اقتدار علم و فناوری در همه حوزه های علوم تجربی، پزشکی، دفاعی نظامی، علمی، عقلی، نقلی و ... باشیم؛ دست به دست یکدیگر دهیم تا به جایگاه برتر علم و فناوری دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به گامهای جمهوری اسلامی ایران و از جمله مجمع تقریب مذاهب در خصوص وحدت، از جمله  برگزاری همه ساله کنفرانس وحدت و تشکیل اتحادیه مختلف، برگزاری جایزه المصطفی در زمینه علم و فناوری، تأسیس دانشگاه ادیان و دانشگاه مذاهب و .. اشاره کرد و خواستار حمایت امت اسلام از ایران در این زمینه شد.

"لیاقت بلوچ" رهبر جماعت اسلامی و دبیر شورای ملی همبستگی پاکستان، در این کمیسیون ضمن تأکید بر ضرورت اقدامات هرچه بیشتر در جهت وحدت بین مسلمین، گفت: اگر ما همه امت اسلام نمی توانیم زیر یک چتر باشیم، می توانیم تلاش کنیم تا دست کم کمیته ای برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.

وی تأکید کرد که باید گامهایی برای تعالی علمی مسلمانان برداریم؛ بلوچ پیشنهاد کرد که سیاستهای تجارت آزاد در بین امت اسلام مطرح شود، یک واحد پولی در بین این امت تأسیس شود، منابع طبیعی خودش را به خوبی مدیریت کند، تا بتوانیم به خودباوری برسیم.

حجت الاسلام قبانچی امام جمعه نجف اشرف طی سخنانی در کمیسیون مذکور، گفت:کشورهای عقب مانده اگر می خواهند به خود بازگردند باید به کشورهای پیشرفته توجه داشته باشند؛ امت اسلام بازگشت به هویت خود را آغاز کرده است و این همان چیزی است که کشورهای استکباری را به وحشت انداخته است.

اتکا و اعتماد به خود در حوزه فناوری، پیاده سازی سیاستگزاری اقتصادی در کشورهای اسلامی، خودباوری مسلمانان برای استقلال سیاسی، وحدت حقوقی در دنیای اسلام، از جمله مباحثی بود که در این کمیسیون بر آن تأکید شد.

در بخشی از کمیسیون مذکور، اراده، امید، وحدت، حیات بخشی مجدد به سنتهای اسلامی، دست یافتن به یافته های بنیادین علمی و به کار گیری در توسعه تکنولوژی به عنوان ابزار خودباوری ذکر شد.

یکی از شرکت کنندگان سوری حاضر در این جلسه از حمایتهای ایران از سوریه در جنگ با تروریسم قدردانی کرد و گفت: اگر امت اسلام از خواب برنخیزد و متحد نشود، تمام سرزمینهای اسلامی و عربی نابود می شود.

" نقش رسانه در فرهنگ و تمدن سازی اسلامی"، " هویت مشترک اسلامی و تمدن نوین اسلامی"؛ "تأملی بر ضرورت تمدن نوین اسلامی فرصتها و چالشهای پیش رو"؛ "عوامل فراز و فرود تمدن نوین اسلامی"؛ " رهنمودهای قرآنی و روایی در ایجاد وحدت و تمدن نوین اسلامی"؛ " تبیین و بررسی نقش انقلاب اسلامی" و ... از جمله مقالات مطرح شده در این کمیسیون بود.
 
 
https://taghribnews.com/vdcaw0nuo49noi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی