تاریخ انتشار۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 224122
آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگو با صبح‌صادق:

قانون اساسی تراز انقلاب ماست/ تنها رقیب آمریکا در جهان امروز کشور جمهوری اسلامی ایران است

قانون اساسی تراز انقلاب ماست. این قانون اساسی که برخواسته از انقلاب و خواست مردم است، در این قانون اساسی هم معین شده است که باید رهبر چه شرایطی داشته باشد و برای تداوم این شرایط چه تدبیری را باید اندیشید. این تدبیر هم همین است که مجلس خبرگانی باشد که تداوم شرایط رهبری را ضمانت کند.
قانون اساسی تراز انقلاب ماست/ تنها رقیب آمریکا در جهان امروز کشور جمهوری اسلامی ایران است
به گزارش خبرنگار تقریب، اگرچه دشمنان انقلاب اسلامی کوشیدند حضور مردم در میدان انتخابات کمرنگ شود؛ اما مردم بار دیگر ثابت کردند که به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی پایبند هستند و بر مشروعیت آن مهر تأیید می‌زنند. در این زمینه دشمنان بیش از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری را هدف قرار داده و نقشه شوم حمله به جایگاه رهبری و ولایت‌فقیه را دنبال می‌کردند که مردم ولایتمدار بر این توطئه‌ها مهر باطل زدند. صبح‌صادق پس از حماسه بزرگ سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه درباره موضوع جایگاه مجلس خبرگان رهبری و چرایی حساسیت دشمنان نسبت به این انتخابات به سراغ آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب و نماینده منتخب مجلس خبرگان رهبری از استان مرکزی رفته و با او هم‌کلام شده است.
 
مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.
 
*مجلس خبرگان رهبری در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی چه جایگاهی دارد؟
 
مجلس خبرگان یک جایگاه قانونی تعریف شده‌ و یک جایگاه معنوی دارد که این جایگاه معنوی برتر و والاست. جایگاه تعریف شده یا اصطلاحاً قانونی به مجلس خبرگان تکلیف می‌کند که در دو زمینه به مأموریتش عمل کند؛ زمینه اول انتخاب رهبر ملت است؛ برای انتخاب رهبر لازم است که مجلس خبرگان کمیته‌ای را با عنوان کمیته تحقیق تشکیل دهد. کمیته تحقیق وظیفه دارد درباره کسانی که در موقعیتی هستند که می‌توان آنها را برای رهبری نامزد کرد، تحقیق ‌کند. در این راستا، باید بر روی کسی که احتمال دارد از شرایط لازم برخوردار باشد، تحقیق کامل و جامعی صورت پذیرد و پرونده سوابق و وضعیت فعلی او از هر نظر، چه از حیث جایگاه مردمی و چه از نظر توانمندی‌ها و کارآمدی‌ها بررسی شود. البته نتیجه این کمیته باید به طور سرّی حفظ شود تا در وقت نیاز ارائه شود. زمینه دوم اینکه مجلس خبرگان باید نظارتی بر استمرار شرایط رهبری که انتخاب می‌شود، داشته باشد در واقع، رهبر منتخب باید شرایط لازم را همچنان داشته باشد.
 
*این شرایط چیست؟
فقاهت، عدالت، توان مدیریت و تدبیر، یعنی هنوز باید مدیر و مدبر باشد. هوش و توان سیاسی و علم و پویایی مدیریت باید توأمان در نظر گرفته شود. از طرفی باید این شرایط در رهبر تداوم داشته باشد.
 
*یعنی خبرگان در مشروعیت دادن به رهبری نقش مؤثری را ایفا می‌کند؟

 
بله. مجلس خبرگان رهبری هم بر انتخاب رهبری و هم بر تداوم جایگاه رهبری از لحاظ استمرار واجدیت شرایط، نقش بسزایی را ایفا می‌کند. این دو وظیفه عمده قانونی است. البته می‌توان یک وظیفه سومی هم برای مجلس خبرگان از لحاظ قانونی تعریف کرد و آن، تقنین قوانین مربوط به خود مجلس خبرگان است. یعنی قوانین مربوط به مجلس خبرگان باید به وسیله خود نمایندگان خبرگان قانو‌ن‌گذاری شود و ما نهادی بالاتر و برتر از مجلس خبرگان نداریم که این قوانین را قانون‌گذاری و تقنین کند.
 
*این روزها بحث نظارت بر عملکرد رهبری به موضوعی تبدیل شده است که دشمنان انقلاب از آن بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای می‌کنند. تحلیل شما در این‌باره چیست؟
 
ببینید! این فرق می‌کند که بر عملکرد رهبری یا بر واجدیت شرایط رهبری نظارت شود. من عرض نکردم نظارت بر عملکرد! یعنی به این معنی نیست رهبری موظف باشد هر کاری که انجام می‌دهد، به مجلس خبرگان گزارش بدهد و مجلس خبرگان نیز کاری را که رهبری انجام داده است، بررسی کند. به هر حال رهبری ولی‌فقیه است و اختیاراتی دارد که این اختیارات قانونی نیز لازم نیست زیرنظر مجلس خبرگان باشد. رهبر در انجام وظایف قانونی مستقل است؛ اما این رهبری که می‌خواهد وظایف قانونی خودش را عمل کند، باید واجد شرایط باشد؛ یعنی باید در درجه بالای فقاهت، عدالت، مدیریت و تدبیر باشد. مجلس خبرگان باید نسبت به واجدیت این شرایط و استمرار این شرایط کار لازم را انجام دهد و لذا این کمیته که بنده در دوره‌های دوم و سوم خبرگان در آن عضو بودم، گاهی در جریان تحقیق از رهبر معظم انقلاب هم سؤال‌هایی می‌‌کند تا اینکه احراز کنند معظم‌له همچنان این شرایط را دارند که ایشان به مجلس خبرگان نیز گزارش می‌دادند که ما بررسی کردیم و همچنان این شرایط رهبری در رهبر موجود فراهم است. این کاری است که مجلس خبرگان باید انجام دهد.
 
*به نظرشما مجلس خبرگان در تراز انقلاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قانون اساسی تراز انقلاب ماست. این قانون اساسی که برخواسته از انقلاب و خواست مردم است، در این قانون اساسی هم معین شده است که باید رهبر چه شرایطی داشته باشد و برای تداوم این شرایط چه تدبیری را باید اندیشید. این تدبیر هم همین است که مجلس خبرگانی باشد که تداوم شرایط رهبری را ضمانت کند.
 
*به نظر شما چرا دشمنان به این دوره مجلس خبرگان رهبری بیشتر حساس شدند و برای آن نقشه‌های زیادی را به کار بستند؟
 
دلایل مختلفی دارد! یکی از این دلایل بالارفتن جایگاه کشور ما در منطقه و جهان است. امروز کشورمان، ملت‌مان و انقلاب‌مان از نظر جایگاه به اوج عظمت رسیده است؛ یعنی تنها رقیب آمریکا در جهان امروز کشور جمهوری اسلامی ایران است و این مهم، رقابت امروز را تنگ‌تر و حساس‌تر می‌کند. آمریکایی‌ها در دوران تحریم تا آنجا که توانستند، بر ملت ما فشار آوردند؛ اما این فشار ناموفق بود. حالا از هر طریق دیگر سعی دارند اعمال فشار کنند؛ یکی از این فشارها که امروز در دوران پسابرجام به طور خاص بر روی آن برنامه‌ریزی می‌شود، فشار از داخل است؛ یعنی در واقع از طریق اعمال نفوذ می‌خواهند به اهداف‌شان برسند. از این رو، سعی داشتند به واسطه هجمه‌پراکنی و تبلیغات‌های غیرمنصفانه نسبت به انتخاب مردم در مجلس خبرگان اثرگذاری سوئی داشته باشند که بحمدالله به توفیقی نرسیدند و مردم هم مانند همیشه با هوشیاری انتخاب خودشان را انجام دادند.
 
* ترکیب حضور مجلس جدید خبرگان رهبری را با توجه به آرایش افراد چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
خیلی متفاوت با دوره‌های پیش نیست. مجلس خبرگان برخواسته از اراده مردم است و از برترین و بهترین خبرگان مردم تشکیل شده است! به هر حال ممکن است در برخی مسائل بین خبرگان هم اختلاف‌نظری پدید بیاید و قاعدتاً هم باید باشد؛ چون خبرگان اهل نظرند و اهل نظر هم خواه ناخواه به اختلاف نظر می‌رسند. به هر حال، اکثریتی در خبرگان شکل خواهد گرفت که این اکثریت در مجلس خبرگان تعیین‌کننده خواهند بود. به نظر من اکثریت فعلی با اکثریت‌های قبلی تفاوتی ندارد.
https://taghribnews.com/vdcauynuu49nu61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی