تاریخ انتشار۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 174920
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی :

ضرورت باز تنظیم مناسبات امت اسلامی بر اساس نظریه همزیستی اسلامی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر ضرورت مقابله جدی با افکار تکفیری و تروریستی، خواستار باز تنظیم مناسبات امت اسلامی بر اساس نظریه همزیستی اسلامی شد.
ضرورت باز تنظیم مناسبات امت اسلامی بر اساس نظریه همزیستی اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، «آیت الله احمد مبلغی» روز گذشته در دیدار با جمعی از فعالان رسانه و خبرنگاران مصری که به کشورمان سفر کرده‌اند، با اشاره به خطراتی که گروه‌های تروریستی و تکفیری در میان کشورهای منطقه داشته‌اند، گفت: سراسری شدن تحرکات گروههای تروریستی و افکار تکفیری بیشترین ضربه را به اسلام و پیامبر گرامی آن و مذاهب مختلف و همچنین جهان اسلام و جهان عرب وارد می‌کند و ضرورت دارد تا علما و اندیشمندان اسلامی در جهت آرام کردن فضا و اوضاع وارد شوند و به مقابله با افکار تکفیری بپردازند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نظریه پردازی درباره "همزیستی اسلامی" توسط علما و اندیشمندان و حاکم نمودن آن در جهان اسلام را بهترین گزینه برای مقابله با تکفیریها عنوان  و اضافه کرد: همزیستی اسلامی یک مفهوم عمیق، فراگیر و پر نفوذ است و مفهوم نو و پر قابلیت در ارتباط با مناسبات امت اسلامی است که می‌تواند اثر و کارکرد تقریبی عمیق را در جوامع اسلامی در پی آورد.
وی افزود: از آنجا که اسلام برای تقویت انسانیت آمده است می توان با تکیه بر اعتدال و وسطیت اسلامی که با خود خطوط قرمز لازم را نیز به همراه دارد زمینه را برای "همزیستی اسلامی" فراهم آورد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تشریح سیاست‌های اعتدالی کشورمان، ضعف و فقدان روابط میان مذاهب اسلامی را تقویت کننده اندیشه‌های تکفیری دانست و خاطرنشان ساخت: مراجع و علمای شیعه بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی گام‌های بلندی را در راه مقابله با افراط گرایی و ناسزاگوییها برداشته‌اند.

دکتر مبلغی در پاسخ به سئوالی درباره همکاری مصر و ایران برای مقابله با افراط گرایی و خشونت، گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشور مصر به عنوان دو کشور بزرگ می توانند هدایت کننده مذاهب اسلامی به سمت شکل گیری همزیستی امت اسلام باشند و این مساله نیازمند عمل مشترک میان دو کشور است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین درباره همکاری میان این دانشگاه و دانشگاه الازهر، اظهار داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی از هرگونه توسعه و تقویت همکاری با دانشگاه های جهان اسلام بویژه دانشگاه الازهر استقبال می کند و این امر در برخی مصاحبه‌ها اعلام کردیم، از این رو همکاری میان دانشگاههای طرفین می تواند در وحدت و عمل مشترک برای مقابله با افراط گرایی و خشونت تاثیر گذار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پایان با اشاره به اینکه دین اسلام و پیامبر گرامی آن همواره پیام آور محبت، صلح و وحدت میان امت مسلمانان بوده اند، ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت‌ها و تکیه بر مشترکات زمینه برای نفوذ دادن این پیام‌ها به درون لایه‌های جامعه اسلامی فراهم گردد.
https://taghribnews.com/vdcauyn6w49n0o1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی