تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 166929

تأکید خطیبان جمعه لبنان بر وحدت در راستای مبارزه با تکفیر و تروریسم

محور اصلی خطبه های نماز جمعه این هفته لبنان که در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد، دعوت به وحدت برای مبارزه با تروریسم و هشدار نسبت به خطرات تکفیری ها در منطقه خاورمیانه بود.
تأکید خطیبان جمعه لبنان بر وحدت در راستای مبارزه با تکفیر و تروریسم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سید علی فضل الله" خطیب جمعه مسجد امامین حسنین(ع) بیروت، نسبت به گفتمان های تحریک آمیز در شبکه های اجتماعی و اینترنت هشدار داد و گفت: اینگونه گفتمان ها که در شبکه های اجتماعی دیده می شود، موجب قدرتمند شدن گروه های تکفیری شده و جامعه ما را تهدید می کند، لذا باید جلوی رشد و ادامه این گروه ها را گرفت.

وی در مورد مسئله فلسطین نیز خاطرنشان کرد: ملت فلسطین که تاکنون صبر و پایداری خود را در میدان جنگ با اسرائیل به اثبات رسانده اند، این بار نیز ثابت خواهند کرد که قویتر از گذشته در برابر کشتار و تخریب و تروریسم خواهند ایستاد و هرگز در برابر دشمن صهیونیستی کمر خم نکرده و پرچم سفید به نشانه تسلیم بالا نخواهند برد.

فضل الله پایداری ملت غزه و قهرمانی مجاهدان فلسطینی را ستود و با تسلیت به خانواده شهدا و آرزوی شفا برای مجروحان غزه، ابراز امیدواری کرد که ملت های عربی و اسلامی از سکوت خود خارج شده و به یاری ملت فلسطین بشتابند.

وی در ادامه تأکید کرد: آنچه در فلسطین رخ می دهد، مسئولیتی به گردن همه مسلمانان و عرب ها قرار می دهد تا در کنار ملت فلسطین ثابت قدم بمانند چرا که پیروزی فلسطین پیروزی همه مسلمانان است.

خطیب جمعه بیروت در مورد مسائل عراق نیز ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران این کشور تلاش خود را برای حل بحران های داخلی و ایجاد وحدت میان ملت عراق به کار بندند. وی همچنین خواستار وحدت یمنی ها به منظور جلوگیری از کشتارهای داخلی میان گروه های سیاسی و دینی این کشور شد.

شیخ "احمد قبلان" مفتی فقه جعفری لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین(ع) بیروت، با اشاره به اینکه لبنان بدون وحدت نخواهد توانست قدرتمندانه در مقابل چالش ها بایستد، از مردم این کشور خواست تا وحدت و تعاون و مشارکت خود را حفظ کنند.

وی تأکید کرد: مسلمانان و مسیحیان لبنان باید برای خروج از ادامه درگیری های سیاسی که به هیچ وجه به نفع منافع کشور نخواهد بود، وحدت داشته باشند زیرا داعش قصد نفوذ در لبنان را دارد و در نتیجه موجب تخریب این کشور و درگیر شدن همه مردم خواهد شد.

قبلان با اشاره به اینکه کشور لبنان در خطر است، افزود: اختلافات سیاسی و مذهبی باید متوقف شود، و همه مسئولان و دست اندرکاران باید قید و بندهای طایفه ای و مذهبی را کنار بگذارند و به ملت و کشور خود بیشتر رسیدگی نمایند.

مفتی فقه جعفری لبنان در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کس گمان نمی کند که خطر تکفیری ها و تروریست های داعشی در مرزهای عرسال به پایان رسیده است، بلکه پروژه فتنه همچنان پابرجاست. لذا از رهبران مسلمان و سازمان های اسلامی می خواهیم که با تفکر تکفیری به شدت مبارزه کرده و این پدیده شوم و توطئه گر را ریشه کن نمایند.

شیخ "عبدالامیر قبلان"، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مقر این مجلس در بیروت برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن شهادت امام صادق (ع) گفت: امام صادق(ع) در طول حیات با برکت خویش همه همت خود را برای ایجاد الفت بین مسلمانان به کار گرفت و از ایجاد درگیری و اختلاف داخلی جلوگیری کرد.

وی افزود: تبعیت از اهل بیت(ع) می‌تواند در برهه کنونی بسیاری از مشکلات جهان اسلام را حل و فصل کرده و مسلمانان را از تنگنای خشونت و کشتار نجات دهد چرا که اسلام ناب محمدی(ص) مخالف هرگونه تندروی و افراط است.

این عالم لبنانی با تأکید بر لزوم توجه همه مسلمانان به اعتدال و میانه روی پیامبران و امامان، خاطرنشان کرد: مصلحت امت اسلامی باید بیش از هر مصلحت دیگری مدنظر مسلمانان قرار گیرد. رسول اکرم (ص) و اهل بیت گرانقدرش همواره به مقابله با فتنه گران می‌پرداختند و اجازه نمی‌دادند که دشمنان در جامعه اسلامی دودستگی ایجاد کنند.

آیت الله قبلان، همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و طوایف مختلف را گنجینه‌ای ارزشمند توصیف کرد و گفت: هر اقدامی که به تضعیف وحدت و یکپارچگی ملی بینجامد تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. لذا مسلمانان باید با حفظ وحدت خود به مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی بپردازند.

در همین راستا، علامه شیخ "عفیف نابلسی" خطیب جمعه صیدا در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به حملات آمریکا به تکفیری های عراق گفت: ضرباتی که هواپیماهای آمریکایی به مواضع تکفیری ها در موصل وارد آوردند، با هدف حمایت از شهروندان عراقی نبوده است، بلکه هدف آنان صرفاً حمایت از منافع آمریکا و جلوگیری از ادامه خسارت های خود در این کشور بود.

نابلسی در مورد مسئله فلسطین نیز خاطرنشان کرد: ای کاش ما در زمان تجاوز دشمن صهیونیستی به غزه و جنون داعشی ها و مکر و حیله آمریکایی ها، حقیقت را از یاد نبرده و بدانیم که هر خونی که از روی ظلم و دشمنی بر روی زمین ریخته شده است، با هدف خارج کردن آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان آنها از بحران نابودی بوده است.

وی در پایان خطبه های خود تأکید کرد: مقاومت اسلامی باید انتخاب همیشگی ما در تمام عرصه های مبارزه با دشمنان باشد.
https://taghribnews.com/vdcauin6o49nio1.k5k4.html
مرجع : العهد
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی