تاریخ انتشار۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 253599
آیت الله اراکی در نشست خبری سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی:

کنفرانس وحدت نمادی از وحدت اسلامی است/ جریان تفرقه گرا در انزوا قرار گرفته است

نشست خبری سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع "وحدت و ضرورت مقابله با جریان های تکفیری" صبح روز سه شنبه 23 آذر در سالن همایش های موزه شهداء تهران برگزار شد.
کنفرانس وحدت نمادی از وحدت اسلامی است/ جریان تفرقه گرا در انزوا قرار گرفته است
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) با بیان اینکه ما هر سال شاهد استقبال بیشتر و بهتری از برنامه های هفته وحدت در جهان اسلام هستیم، اظهار داشت: امسال، هم در سراسر کشور و هم در سراسر جهان اسلام برنامه های هفته وحدت با شکوه تر از سال های قبل در حال برگزاری است و این نشان دهنده آن است که موج گرایش به وحدت در حال افزایش است.
 
وی افزود: اعلام می کنیم که حمله دشمن در ایجاد موج جنگ فرقه ای در منطقه و ایجاد فتنه آتش افروزی بین المذاهبی در کشورهای اسلامی شکسته شده و امروز در حال بازگشتی گسترده به همان وحدتی که رسول اکرم(ص) به ما امر فرموده است، هستیم.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه امروز ما شاهد جریان جدیدی در جهان اسلام هستیم که جریان تفرقه گرا در حالت انزوا قرار گرفته است، اظهار داشت: شکست هایی که گروههای افراطی، تروریستی و فرقه گرا در سوریه، عراق و سایر مناطق جهان اسلام با آن روبرو شده اند دلیل بسیار روشنی است بر آغاز شکست موج آتش افروزی و فتنه گری.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه امروز شاهد اهتمام گسترده جوامع اسلامی به برنامه های هفته وحدت هستیم، اظهار داشت: امروز برنامه های بسیار گسترده ای پیرامون هفته وحدت در سراسر کشور شاهد هستیم و در سایر کشور های اسلامی نیز شاهد نشست های پیرامون هفته وحدت و بزرگداشت میلاد رسول اکرم (ص) با محوریت وحدت هستیم.
 
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران همانند سال های گذشته شاهد برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و بسیاری از برنامه های دیگر هستیم، اظهار داشت: سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور 220 شخصیت برجسته جهان اسلام طی روز های 25 الی 27 آذر ماه تشکیل می شود که حضور این شخصیت ها در جمهوری اسلامی ایران و شرکت در کنفرانس وحدت، اعلام یک همبستگی و هم سویی در جهان اسلام است.
 
حاضران در کنفرانس وحدت از همه فرقه ها و گرایش های اسلامی هستند
آیت الله اراکی افزود: حاضران در کنفرانس وحدت از همه فرقه ها و گرایش های اسلامی هستند که در یک مکان واحد و با هدف و انگیزه واحد حضور پیدا می کنند و دغدغه همه آنها وحدت جهان اسلام است لذا اصل تشکیل کنفرانس وحدت، نمادی از وحدت اسلامی است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: در کنفرانس وحدت مسائل مهم از جمله مشکلات جهان اسلام و محورهای پیرامون سرنوشت جهان اسلام مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و در این زمینه نظرات و پیشنهاداتی ارائه خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: در کنفرانس های وحدت در سال های گذشته پیشنهاداتی ارائه شده که بر اساس این پیشنهادات برنامه های مفصلی در جهان اسلام اجرا شد که از آن جمله ایجاد 14 اتحادیه نظیر اتحادیه بانوان، اتحادیه تجار و بازرگانان، اتحادیه احزاب پشتیبان مقاومت و ... می باشد لذا آنچه تاکنون انجام گرفته نمونه ای از نتایج کنفرانس های پیشین وحدت است.
 
 آیت الله اراکی در ادامه به موضع گیریهای خصمانه رسانه های دشمن از جمله بی بی سی اشاره کرد و گفت: ماهیت این رسانه و رسانه های همسو با آن، ایجاد ستیزه و نفاق در جوامع شرقی و اسلامی است و موضع خصمانه این رسانه ها علیه کنفرانس وحدت اسلامی، نشان دهنده اثر گذاری این کنفرانس در خنثی سازی توطئه استکبار و مثلث شوم آمریکا و انگلیس و اسرائیل است.

وی ادامه داد: در کنفرانس وحدت امسال که با حضور 220 شخصیت خارجی و 60 شخصیت داخلی و در مدت سه روز برگزار می شود، روز اول افتتاحیه کنفرانس را خواهیم داشت؛ سپس برگزاری جلسه کمیسیونها در دستور کار است.

دبیر کل مجمع تقریب افزود: همچنین در کنفرانس وحدت امسال جشنواره فیلم وحدت را داریم که امیدواریم با همکاری آقای "میرزاخانی" مدیر این جشنواره،  گام مهمی در نشر و ترویج گفتار وحدت باشد؛ فیلمهای منتخب جشنواره در کنفرانس به نمایش در خواهد آمد و از منتخبین قدردانی می شود و به آنها جوایزی اهدا خواهد شد.

یکی از مهمترین بحثهای کنفرانس وحدت، مسئله فلسطین است
آیت الله اراکی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: جنگی که علیه جوامع اسلامی تحمیل شده است؛ جنگی بسیار گسترده  و جدی است  و ما معتقدیم که مجمع جهانی تقریب و دیگر نهادهای همسو در مقابله با این جنگ بسیار موفق عمل کرده اند؛ نمونه آن آزادسازی مناطقی است که در اشغال گروههای تروریستی قرار داشت و دیگر اینکه ما در گذشته در بسیاری از کشورها نمی توانستیم بحث وحدت را مطرح کنیم اما امروزه این امر محقق شده است و به عنوان مثال دو هفته پیش ما با همکاری علمای اندونزی کنفرانس وحدت بزرگی را در این کشور برگزار کردیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آذربایجان گفت: ما همیشه کشورهای اسلامی را به این نکته توجه می دهیم که اعتماد به امکانات داخلی کشورشان و تکیه بر اراده ملی، قدرت آنها به شمار می رود؛ اینکه برخی کشورها فکر می کنند اگر با اسرائیل ارتباط برقرار کنند، قدرت پیدا می کنند، در اشتباهند و باید بدانند، خطر اسرائیل همه ما رو تهدید می کند.
 
آیت الله اراکی در مورد مطرح شدن بحث فلسطین در کنفرانس وحدت هم گفت: یکی از مهمترین بحثهای ما در کنفرانس وحدت، فلسطین است و یکی از کمیسیونهای کنفرانس وحدت مربوط به چالشهای کشورهای اسلامی است که در این کمیسیون، مسأله فلسطین و مشکلات آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد؛ همچنین اتحادیه های علمای مقاومت و احزاب پشتبان مقاومت، هم به طور مفصل به مسأله فلسطین می پردازند.
 
دبیر کل مجمع تقریب در مورد منابر وعاظ و مداحان هم گفت: باید حد و حدودی برای جلوگیری از تجاوز به حرمت سایر مذاهب صورت گیرد و ما پیشنهاد آن را به مسئولین قانونگذاری ارائه می کنیم؛ نشستهای متعددی با مداحان داشته ایم و تذکراتی را داده ایم؛ الحمد الله در فضای کشورمان آرامش نسبی برقرار است و مشکلات در حدی نیست که بشود از آن به عنوان بحران یاد کرد؛ فعالیتهای رسانه ای و اقداماتی هم که در این زمینه انجام گرفته، مؤثر بوده است.
 
آیت الله اراکی در مورد پیش بینی نتیجه کنفرانس امسال نسبت به سالهای قبل هم گفت: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اثر گذاری کنفرانس بیشتر از سالهای گذشته باشد، از جمله استقبال گسترده میهمانان خارجی برای حضور در کنفرانس وحدت نسبت به سالهای قبل و شاخص دیگر اینکه ما قبل از هفته وحدت شاهد یک شانتاژ علیه این کنفرانس بودیم؛ دشمن توطئه می کند بدترین شیوه ها را برای شکست جریان وحدت به کار گیرد.
 
وی در مورد دعوت از برخی میهمانان که از کشورهای همسو با دشمنان اسلام هستند، گفت:این گونه افراد با سیاستهای کشور خودشان در حمایت از تروریسم و تفکرات تفرقه انگیز مخالف هستند و گاهی هم ممانعتهای از سران این کشورها برای شرکت افراد مذکور در کنفرانس صورت می گیرد؛ به عنوان مثال ما از شیخ الأزهر برای حضور در کنفرانس امسال دعوت کردیم و ایشان هم در ابتدا منع نکرد؛ اما مقامات کشور مصر مانع از حضور ایشان شدند.

وی در مورد فعالیتهای مجمع تقریب در حمایت از حرکتهای مقاومتی و پشتیبانی سیاسی و اجتماعی از مردم فلسطین هم گفت:ما فعالیتهای گسترده ای در این زمینه داشته ایم که از جمله آن تشکیل اتحادیه علمای مقاومت بوده است؛ این اتحادیه نقش مهمی در حمایت از مسأله فلسطین و مردم غزه داشته است و اگر بگوییم امروز هیچ نهاد مردمی فعالتر از اتحادیه علمای مقاومت در حمایت از حرکتهای مقاومتی و پشتیبانی سیاسی و اجتماعی از مردم فلسطین وجود ندارد؛ اغراق نکرده ایم.

آیت الله اراکی در ادامه در پاسخ به سؤالی گفت: طالبان طیف و جریانی است که در درون آن شخصیتهای افراطی و غیر افراطی وجود دارد و با غیر افراطی ها می شود گفتگو کرد؛ ما در کنفرانس سال قبل شاهد حضور آقای "سمیع الحق" بودیم که در کنفرانس امسال به دلیل بیماری حضور پیدا نمی کند؛ جریاناتی هم وجود دارد که جریان به حساب نمی آید مثل جریان وهابیت که برای ایجاد فتنه در جهان اسلام به وجود آمده است و با مقوله وحدت می جنگد؛ اما آنها هم اگر برای گفتگو اعلام آمادگی کنند، ما حرفی نداریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر گفت: در کنفرانس وحدت امسال 6 کمیسیون و قریب 9 الی 10 نشست داریم؛ از جمله کمیسیون رویارویی با چالشهای فراروی جهان اسلام، وضعیت اقلیت مسلمان در کشورهای اسلامی، مساعی حمیده که کارش ارتباط برقرار کردن با افراطیون است، کمیسیون رسانه و کمیسیون بانوان و... در کنار این کمیسیونها نشست شورای مرکزی بیداری اسلامی به دبیرکلی دکتر ولایتی را داریم؛ همچنین از کتاب "فقه مقارن" نوشته آیت الله جناتی تقدیر می شود و شخصیتهای تقریبی از جمله خانم "زهرا مصطفوی" و خانم "صافی ناز کاظم" نویسنده مشهور مصری و  دو نفر دیگر از علمای شیعه و سنی مورد تجلیل قرار می گیرند.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فضایی که در جوامع اسلامی به وجود آمد، مصلحان را به تفکر واداشت و امروز در مقایسه با گذشته، نخبگان بسیاری از جوامع اسلامی، اهمیت ضرورت وحدت و خطر تفرقه را درک کرده اند و این احساس در حال تبدیل شدن به یک جریان عمومی است و بدین ترتیب آینده و چشم اندازه جوامع اسلامی مثبت و روشن است.

دبیر کل مجمع تقریب در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: عربستان میخواست جهان عرب و اسلام را علیه ایران متحد کند، اما اتفاقی که امروز افتاده این است که جهان عرب علیه خود عربستان متحد شده است و از آن به عنوان منشأ تولید تروریسم یاد می شود.

وی در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: ایران به دلیل رسالتی که بر دوش دارد خود را حامی مردم مظلوم می داند و هرکشوری دست کمک به سوی ایران دراز کرده، ایران به او کمک کرده است، از جمله شاهد کمک ایران به فلسطین و عراق و سوریه و لبنان و ....بوده ایم؛ ایران می گوید باید مصالح و منافع ملتها رعایت شود که منافع ملتها به هم گره خورده است.

دبیر کل مجمع تقریب در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: اگر ما می گوییم شیعه هستیم؛ حقی بزرگتر از حق امام علی(ع) برای امامت نبود که امام برای ایجاد وحدت در برابر آن سکوت کرد؛ بنابراین ما هم باید در مورد اختلافاتی که داریم آنجا که حق را با خود می دانیم، سکوت کنیم تا حق برتر که اسلام و قرآن و نام محمد(ص) است، زنده بماند.

آیت الله اراکی در مورد نقش حوزه های علمیه در زمینه وحدت هم گفت: حوزه های علمیه باید در گفتمان وحدت فعالتر شوند؛ این حوزه ها نقش مهمی در تبیین گفتمان مبانی فقهی، کلامی و فلسفی و همچنین تبلیغ گفتمان تقریب دارند.
 
https://taghribnews.com/vdcaoenuo49nmm1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی