>> اهداف و دستاوردهای اجلاس اخیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : 231197

اهداف و دستاوردهای اجلاس اخیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت

دبیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت از جمله اهداف اجلاس اخیر اتحادیه علمای مقاومت در بیروت را بررسی بحرانهای کنونی جهان اسلام، مسأله فلسطین، حمایت از مقاومت اسلامی و انتفاضه سوم، نحوه مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری و مقابله با قطعنامه های صادره علیه احزاب اسلامی از جمله حزب الله لبنان برشمرد .
اهداف و دستاوردهای اجلاس اخیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "محمد حسن تبرائیان" دستیار ویژه دبیر کل مجمع جهانی تقریب و دبیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت در گفتگو با خبرنگار تقریب، دستاوردهای اجلاس اخیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت با شعار "مقاومت آبادگر و تروریسم ویرانگر" برگزار شده در بیروت را تشریح کرد.

وی با اشاره به تاریخچه  این اتحادیه از زمان تأسیس تا کنون گفت: اندیشه تأسیس اتحادیه علمای مقاومت در اجلاس بین المللی "علمای اسلام در حمایت از فلسطین" که به همت مجمع تقریب و با حضور 200 نفر از اندیشمندان و بزرگان جهان اسلام در شهریور 93در تهران برگزار شد، مطرح گردید و تمامی علمای شرکت کننده در این اجلاس بر ضرورت تشکیل این اتحادیه تأکید کردند.

تبرائیان ادامه داد: اولین نشست این اتحادیه در مهر ماه 93 در بیروت برگزار شد و با توجه به مسائل روز و چالشهای فراروی امت اسلامی، نشست هیأت رئیسه این اتحادیه در خرداد 94 در بیروت برگزار و قرار بر این شد که در مورد اعضای اتحادیه اتخاذ تصمیم شود و به همت آیت الله اراکی و با تأکیدات صورت گرفته، این اتحادیه الان 486 عضو دائم دارد؛ بالاخره در آبان ماه 94 اجلاس عمومی این اتحادیه با عنوان"با هم به سوی قدس و با هم برای فلسطین" برگزار شد و در دی ماه 94 نیز نشست دیگری از این اتحادیه با حضور 180 نفر از شخصیتهای برجسته جهان اسلام از داخل و خارج  و در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد.

دبیر اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: به طور کلی هدف نشستهای این اتحادیه، تبیین نقش علما و اندیشمندان در وحدت امت اسلامی به عنوان یک واجب شرعی، دفاع از آینده امت، تببین تقش نخبگان در مقابله با پدیده تکفیر و ترور و نقش مقاومت اسلامی و در رأس آن حزب الله در تحقق پیروزیهای فلسطین و لبنان، تبیین اسلام ناب در مقابل عقاید باطل تکفیری، مقابله با توطئه های صهیونیستی آمریکایی و استکبار جهانی بود.

وی با اشاره به اینکه تمامی نشستهای این اتحادیه مورد حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی  بوده است، گفت: فلسطین و مسأله هتک حرمت مسجد الاقصی همیشه در این نشستها از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

محمد حسن تبرائیان با قدردانی از حمایتهای مقام معظم رهبری و آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب، از این اتحادیه، گفت: اندیشمند گرامی "شیخ ماهر حمود" رئیس اتحادیه علمای مقاومت نیز در تمامی اجلاسهای برگزار شده این اتحادیه مواضع بسیار خوبی داشتند و تا کنون چندین تجمع، اتحادیه و جامعه روحانیت از کشورهای مختلف عربی و اسلامی به این اتحادیه پیوسته اند که از جمله آنها، تجمع علمای مسلمین، تجمع علمای صور، تجمع علمای جبل عامل، مجلس علمای فلسطین، جمعیت دوستی ایران و فلسطین، اتحادیه علمای بلاد شام، جماعت علمای مسلمان عراق، مجلس علمای شیعه افغانستان، علمای دانشگاه زیتونه تونس و ... هستند.

دستیار ویژه دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به نشست اخیر اتحادیه در بیروت گفت: هدف این نشست بررسی بحرانهای کنونی جهان اسلام، مسأله فلسطین و مسجد الاقصی، حمایت از مقاومت اسلامی و انتفاضه سوم، نحوه مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری، مقابله با قطعنامه های صادره علیه احزاب اسلامی و از جمله قطعنامه صادره برخی سازمانها علیه حزب الله لبنان که نقش بسیار مهمی در مقابله با تروریست و استکبار جهانی  داشته است و همچنین بررسی برنامه و طرحهای اتحادیه بود.

 وی با اشاره به اینکه ریاست نشست اخیر اتحادیه علمای مقاومت در لبنان را "شیخ ماهر حمود" برعهده داشت، ادامه داد: بنده به عنوان دبیر اتحادیه در این نشست گزارشی از عملکرد آن ارائه دادم، سپس شخصیتهای بزرگ اسلامی به سخنرانی پرداختند، از جمله سخنرانان این نشست، "شیخ ماهر حمود" رئیس اتحادیه، "آیت الله تسخیری" رئیس شورای عالی مجمع تقریب، آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب، دکتر"علی اکبر ولایتی" مشاور عالی رهبری در امور بین الملل، "شیخ نعیم قاسم" معاون دبیر کل جزب الله، دکتر "محمد توفیق البوطی" رئیس اتحادیه بلاد شام، " شیخ عبدالغنی شمس الدین" رئیس اتحادیه علمای مقاومت مالزی و ... بودند.

تبرائیان اظهار داشت: یکی از مباحث بسیار مهم مطرح شده در این اجلاس تأکید بر نقش علما در مقابله با بحرانهای جهان اسلام و تبیین ماهیت پدیده ترور و تکفیر و افشای جنایتهای تروریستی بود.

دستیار ویژه دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به حمایتهای ایران از ملتهای مظلوم منطقه و از جمله مردم فلسطین، گفت: ایران همیشه چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان آیت الله خامنه ای دفاع از مردم فلسطین را در برنامه خود داشته و نشان  داده است که بر خلاف ادعای برخی از وهابی ها و سلفی ها دفاع ایران، دفاع از پیروان یک مذهب خاص  نیست، بلکه دفاع از اسلام و مسلمین است.

وی در ادامه به فعالیتهای کمیته مساعی حمیده اشاره کرد و گفت: پیدایش اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده در مجمع تقریب سابقه نداشته است و از ابتکارات آیت الله اراکی است که در پاسخ به تأکید مقاوم معظم رهبری در حکم وی مبنی بر تشکیل امت واحده اسلامی و اجرای دیپلماسی وحدت و با توجه به شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام با همفکری علمای بزرگ اقدام به تأسیس اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده کردند.

محمد حسن تبرائیان افزود: این کمیته که در حاشیه بیست و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در سال 91 و به درخواست شمار قابل توجهی از اندیشمندان حاضر در کنفرانس با هدف ارائه راهکار برای مقابله با بحرانهای جهان اسلام تشکیل شد، تا کنون چندین نشست افتخار آمیز برگزار کرده است؛ اولین نشست آن در اردیبهشت 92 و با تمرکز بر بحران سوریه و با حضور علما و نخبگان و دومین نشست با همکاری حزب اسلامگرای سعادت ترکیه در استانبول برگزار شد، در حاشیه کنفرانسهای وحدت 27، 28 و 29 و  نیز در اجلاس اخیر اتحادیه در بیروت، نشستهای این کمیته برگزار شد.

وی ادامه داد: در نشستهای این کمیته بحرانهای کشورهای اسلامی و چالشهای فراروی آن بررسی شده و پیشنهاداتی در مورد راه حلهای مسالمت آمیز مسائل فلسطین، سوریه، عرایق، جنوب شرق آسیا، افغانستان، و.... مطرح شده است؛ اعضای این کمیته برای مطالعات میدانی و دیدار با شخصیتهای مؤثر دینی و سیاسی به این کشورها اعزام و موظف شدند مسائل خاص هر کشور را بررسی و به کمیته ارائه دهند تا در مورد آنها اتخاذ تصمیم شود.

محمد حسن تبرائیان با اشاره به اینکه ریاست کمیته مساعی حمیده بر عهده آیت الله اراکی است، گفت: این کمیته مسائل بین المللی و از جمله فاجعه منا را که منجر به شهادت هزاران نفر شد، نیز بررسی و کار خود را با جدیت دنبال می کند.

دستیار ویژه دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه در نشست اخیر اتحادیه علمای مقاومت، سران فلسطین از سکوت برخی کشورهای اسلامی در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی انتقاد کردند، گفت:رنجهای امت اسلامی و خطراتی که از جمله در قدس و مسجد الاقصی متوجه آن است؛ مسؤولیت بزرگی بر دوش هر مسلمانی قرار می دهد.
وی در پایان از تلاشهای پیوسته مسؤولین خبرگزاری تقریب در پوشش مناسب این نشست ها و رویدادهای بین المللی قدرانی و برایشان آرزوی توفیق و سربلندی کرد.

تهیه و تنظیم: زهرا غلامی
 
https://taghribnews.com/vdcao6nu049ne61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی