تاریخ انتشار۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۵۸
کد مطلب : 152654

تاکید مجمع فقه اسلامی بر گفت و گوی بین مذاهب اسلامی

مجمع بین المللی فقه اسلامی در بیست و یکمین بیانیه خود بر گفتگوی بین مذاهب اسلامی، حرمت جان و مال مسلمانان، احترام به صحابه و ام المؤمنین، تحریم تکفیر مسلمانان از هر گروه و مذهب - مادامی که به خدا و پیامبر اکرم (ص) و اصول دین ایمان داشته باشند، تاکید کرد .
تاکید مجمع فقه اسلامی بر گفت و گوی بین مذاهب اسلامی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از معاونت بین الملل مجمع تقریب مذاهب ، شورای مجمع بین المللی فقه اسلامی وابسته به سازمان همکاریهای اسلامی در بیست و یکمین دوره خود که در تاریخ ۱۵ تا ۱۹ محرم ۱۴۳۵ه، مصادف با ۱۸ تا ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی در شهر ریاض برگزار شد ، پس از آگاهی از بحثهای مطرح شده در مجمع در مورد گفتگوی بین پیروان مذاهب اسلامی و شنیدن بحثهای مطرح شده در زمینه این موضوع و مناقشاتی که در مورد آن صورت گرفت تصمیمات زیر را تصویب کرد:
۱. تأکید بر مصوبات سابق مجمع، مخصوصا مصوبه شماره ۹۸(۱/۱۱) در مورد وحدت اسلامی، مصوبه شماره ۱۵۲(۱/۱۷) در مورد( اسلام و امت واحد و مذاهب عقیدتی، فقهی و تربیتی )
۲. گفتگوی بین پیروان مذاهب اسلامی: تبادل اندیشه در مورد موضوعات معین بین احزاب مختلف و به دور از تعصب به منظور رسیدن به تفاهم مشترک یا نزدیک به هم و یا مسالمت آمیز.
۳. ضرورت گفتگوی اجتماعی برای استمرار و ثبات زندگی، که این امر بین پیروان یک ملت واحد و در دنیایی که گروهکها و ائتلاف ها زیاد شده اند، ضرورت بیشتری دارد.
۴. گفتگو آدابی دارد که مهمترین آن عبارتند از: اخلاص، احترام به طرف مخالف، دوری از تعصب، دوری از برتری جویی و استیلا ، انتخاب برترین روش ها در متقاعد ساختن و بحث و جدل آرام

۵. گفتگو اصولی دارد که مسیر آن را سازماندهی و موفقیت آن را تضمین می کند و مهمترین آن به شرح زیر است:
الف: توافق بر یک مرجعیت واحد و اصول استدلال مشترک که علمای امت بر آن اتفاق نظر دارند و تأکید بر تعهد به آن
ب: تعیین موارد اختلافی و موارد توافقی و رسیدن به توافق در مورد اختلافات به منظور تضمین همزیستی و احترام به عقاید دیگری تا حدی که مخالف با کتاب، سنت، و اجماع علمای امت نباشد.
ج: گفتگو باید در مورد مسائل اجتهادی مورد ظن و گمان باشد و گرنه مسائل قطعی، نیازی به گفتگو ندارد مگر به خاطر سفارش در مورد آن و چگونگی کاربرد آن
۶. اعتماد به طرحی که دبیر خانه مجمع فقه اسلامی آن را در جهت اجرای برنامه دهگانه این موضوع، آماده کرده است و در سومین کنفرانس فوق العاده سران که به دعوت ملک عبدالله در روزهای ۵ و ۶ ذی القعده ۱۳۲۶ و مصادف با ۷ و ۸ دسامبر ۲۰۰۵ میلادی در مکه مکرمه برگزار شد، صادر شده است. این طرح به سازمان همکاریهای اسلامی ارسال شده است و ائمه مذاهب در تاریخ ۲۸ ژانویه م۲۰۰۸ و به پیشنهاد دبیرکل سازمان آن را انتشار و بین بخشهای مرتبط توزیع کرد. 

موارد سفارش شده مجمع به شرح زیر است:
۱. تأکید بر وجوب احترام مادران مومنین و صحابه و اهل بیت( علیهم السلام) در همه مذاهب اسلامی و عدم هتک حرمت و توهین به ایشان
۲. تحریم تکفیر همه گروه های مسلمانان که به خدا و رسول خدا(ص)، اصول اسلام، ارکان ایمان، اعتقاد دارند و منکر اصول دین نیستند.
۳. حرمت خون مسلمانان با اختلاف قبایل و تحریم قتل و کشتار در بین آنها به شکل مطلق
۴. منع تبلیغ این سازمان در مورد یک مذهب خاص که منجر به فتنه و تفرقه کینه و نفرت می شود.
۵. تعمیم مصوبات گذشته بین کشورهای عضو با هدف تضمین آن در روشهای آموزشی، رسانه و به کاری گیری آن در مواضع مختلف سیاسی
۶. برگزاری سمینارها و کنفرانسهای مختلف با هدف تعمیق گفتگو بین پیروان مذاهب اسلامی و از بین بردن موانع آن و تأکید بر ارزشهای مشترک و انتشار فرهنگ تسامح و میانجگری و عدالت.
                                                                    با آرزوی توفیق
https://taghribnews.com/vdcamun6y49nmi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی