تاریخ انتشار۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : 284063

​توصیه‌های آیت الله سیستانی به مبلغان و خطیبان محرم الحرام

آیت الله سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در نجف اشرف توصیه‌هایی را به مبلغان و خطیبان در آستانه ماه محرم الحرام ارائه کرد.
​توصیه‌های آیت الله سیستانی به مبلغان و خطیبان محرم الحرام
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله سید علی سیستانی در آستانه ماه محرم الحرام، توصیه هایی به مبلغان و خطیبان ارائه و بر لزوم دوری منبر حسینی از اختلاف آفرینی در زمینه فکری یا شعائر حسینی و همچنین عدم وابستگی منبر به حزب و گروه خاصی تأکید کرد.
 
در این پیام آمده است: در آستانه ماه محرم الحرام قرار داریم تا بار دیگر یاد و خاطره بزرگترین جنبش از سوی مصلحان برای پیشرفت جوامع و برانگیخته شدن اراده امت ها و اصلاح اوضاع را گرامی بداریم. ما پیروان امام حسین(ع) مسؤولیت بزرگ محافظت از استمرار این جنبش و تحکیم و ترویج آثار آن در دل و جان ها را برعهده داریم.
 
وی افزود: منبر حسینی باید به مسائل مختلف بپردازد زیرا جامعه به موضوع های روحی و تربیتی و تاریخی نیاز دارد و خطیب باید در زمینه های مختلف حرف برای گفتن داشته باشد و بتواند برخی نیازهای مخاطبان را برآورده کند.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: خطیب باید با فرهنگ دوران همراه باشد و شبهه های عقیدتی که هر سال به شیوه های مختلف در جامعه نمایان می شود و مومنان را هدف قرار می دهد را پاسخگو باشد. توجه به این مساله سبب می شود که منبر حسینی همواره پویا و جدید و تأثیرگذار باشد.
 
آیت الله سیستانی همچنین بر لزوم دقت در ذکر آیات قرآن و نقل روایت های شریف از کتاب های معتبر و بیان داستان های تاریخی ثابت تأکید و خاطرنشان کرد که عدم دقت در منابع روایات و داستان ها سبب فقدان اعتماد به منبر حسینی می شود.
 
وی نسبت به داستان های توهمی که به جایگاه منبر حسینی ضربه زده و به ابراز رسانه ای برای تمسخر شعائر مبدل می شود، هشدار داد و گفت: خطیبان باید مسائل را به صورت سلیس و واضح بیان کرده و از عبارت و شیوه های جذاب بهره گیرند تا در دل شنوندگان نفوذ کند چرا که پایبندی به ترتیب و شیوه مناسب سبب جذب مخاطب منبر حسینی می شود.
 
در ادامه این پیام آمده است: میراث اهل بیت(ع) از عظمت و زیبایی برخوردار است اما مهارت خطیب در انتخاب نص و احادیث عامل مهمی در جذب همه ملت ها با وجود اختلاف دین و اندیشه های فکری و اجتماعی به شمار می آید.
 
آیت الله سیستانی طرح مشکلات بدون ارائه راه حل را نادرست خواند و تصریح کرد: خطیبان نبابد تنها به بیان مشکلات به ویژه مشکلات خانوادگی و جوانان بپردازند زیرا سبب ایجاد جدال بدون فایده شده و منبر را از نقش فعال آن بازمی دارد. بنابراین خطیب حسینی باید در زمینه اجتماعی و فرهنگی و روان شناسی در حد کارشناس باشد و راه حل های مفیدی ارائه دهد تا منبر حسینی به جایگاه پیشگامانه در زمینه اصلاح جامعه برسد.
 
این مرجع تقلید در بخش پایانی پیام خود بر لزوم اهتمام به مسائل فقهی مبتلابه در زمینه عبادی و معاملات تأکید کرد و مرجعیت و حوزه علمیه و پایگاه علمایی را عامل قدرت مذهب امامیه و نماد عظمت آن دانست.
https://taghribnews.com/vdcaiynue49naw1.k5k4.html
مرجع : رسانیوز
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی