تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : 91056

نقش زنان در بیداری اسلامی

زنان مسلمان منطقه (خاورميانه) به‌ ویژه مصر، لیبی، بحرین، تونس و یمن، در مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند. این حضور و شجاعت، یادآور نقش برجسته و تاریخ‌ساز بانوان مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی ایران در ۳۲ سال پیش است.
نقش زنان در بیداری اسلامی
هرچند در بسیاری از کشورهای عربی، زنان از آزادی‌های سیاسی بسیاری برخوردار نیستند و حتی به برخی از حقوق اولیه مانند رانندگی و یا حق رأی دسترسی ندارند اما باید بی‌اغراق گفت: زنان در تحولات بیداری اسلامی نقش حائز اهمیتی دارند.

نگاهی به تصاویری که از تظاهرات‌ مردمی در کشورهای عربی پخش می‌شود به خوبی این نکته را تصدیق می‌کند که زنان در تحولات اخیر نقش بی‌بدیلی دارند و هم‌پای مردان برای دستیابی به حقوق اساسی خود در مبارزات سیاسی حضور پیدا می‌کنند.

زنان در تحولات بیداری اسلامی همچون پیروزی انقلاب اسلامی نقش دارند. میلیون‌ها زن ایرانی در انقلاب سال ۱۳۵۷ با قدرت هرچه تمام‌تر پا در صحنه نهادند. زنان ایرانی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی به روشنی بیان کردند که زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و… حضور دارد و اعتقادات دینی او مانع از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نخواهد شد و ثابت کرد که در عین حفظ دیانت و پاکدامنی می‌تواند تاریخ‌ساز باشد.

نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل انکار و ستودنی بود. این نقش را نه تنها در مورد مبارزه‌های آنان، بلکه در تربیت و تشویق نیروهای مبارز و انقلابی نیز می‌توان جست. به طوری که امام خمینی ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند: "امروز زن‌های شیردل، طفل خود را آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم می‌روند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است."

اینک زنان مسلمان در منطقه به ویژه مصر، لیبی، بحرین، تونس و یمن، در مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند. این حضور و شجاعت، یادآور نقش برجسته و تاریخ‌ساز بانوان مسلمان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی ایران در ۳۲ سال پیش است. زنان مصری با حضور پررنگ خود در میان تظاهرکنندگان و در جای‌جای مصر ثابت کردند آنچه غربی‌ها در مورد انزوای زنان مسلمان می‌گویند، دروغی بیش نیست.

حضور زنان مسلمان نشانگر رهایی آنان از قید و بندهای عرفی و مادی غرب و قیام برای کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی است. در بحرین نیز انبوهی از زنان محجبه مسلمان در کنار دیگر هم‌وطنان خود، خواستار سرنگونی خاندان آل خلیفه هستند. بیداری اسلامی در زنان بحرینی نشانگر آگاهی آنان درباره نقش مؤثر و سرنوشت‌ساز خود در اصلاح جامعه خویش است.

از جمله زنان برجسته‌ای که در این بیداری اسلامی علیه دولت آل خلیفه خروشیده است؛ خانم "آیات القرمزی" است. وی به‌واسطه سرودن شعرهایی که علیه آل خلیفه سروده، معروف و شناخته شده است. او دریکی از تجمعات در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱، شعری انقلابی برضد آل خلیفه سرود که به‌خاطر آن دستگیر شد.

حتی برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد که زنان در این تحولات سخت‌ترین شکنجه‌ها را تحمل می‌کنند. چندی پیش مرکز حقوق بشر بحرین اعلام کرد: مطابق گزارش‌هایی که به مرکز حقوق بشر رسیده است موارد زیادی از سقط جنین به سبب حمله نیروهای امنیتی با استفاده گسترده از گاز اشک‌آور رخ داده است.

مرکز حقوق بشر در گزارش خود بیان کرد: به‌کارگیری بی‌رویه خشونت و زور علاوه بر اینکه کشته و زخمی‌های بسیاری برجای گذاشت سبب ایجاد معلولیت شده و صدمات جبران ناپذیری به ویژه به زنان باردار وارد کرده است.

در این گزارش آمده است: تنها در فاصله بین ماه مارس تا نوامبر ۲۰۱۱ حدود ۲۱ مورد سقط به مرکز گزارش شده است که علت آنها به کارگیری گازهای سمی، اشک‌‌آور و دیگر ابزار سرکوب در مناطق مختلف بوده است.

"فاطمه" یکی از زنان بحرین است که در مارس ۲۰۱۱ در عملیات سرکوب تظاهرات مردمی چهارماهه باردار بود. وی در این باره می‌گوید: اوضاع کاملا طبیعی پیش می‌رفت، اما هنگامی که نیروهای امنیتی به منطقه مسکونی حمله کردند برای کنجکاوی با دیگر همکاران به پشت‌ بام رفتیم.

وی افزود: در این هنگام توده‌ای از گازهای سمی که علیه تظاهرکنندگان به کار گرفته شده بود مشاهده کردیم. من پس از مدتی بیهوش شدم، پس از دو هفته که به پزشک مراجعه کردم به من گفته شد که جنین مرده است.

هم‌اکنون حقوق زنان بحرینی به شدت نقض می‌شود و ده‌ها نفر در بازداشت به سر می‌برند که تاکنون از سرنوشت بسیاری از آنها خبری نیست؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط جمعیت الوفاق بحرین، هنوز ۱۱ پزشک زن در بازداشت به سر می‌برند که نخستین نفر از آنها "ندا ضیف" است که از زمان بازداشت تاکنون خبری از او نیست.

"زهره صالح محمد" دختر ۲۷ ساله بحرینی یکی دیگر از قربانیان جنایت‌های آل خلیفه است؛ وی که توسط میله آهنی و به دست نیروهای آل خلیفه مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مدت زیادی را با حالت مجروح در خیابان رها شده بود تا به بیمارستان منتقل شود، به کما رفت و پس از مدتی به شهادت رسید.

زنان در بیداری اسلامی و شکل‌گیری این حرکت در بحرین اثرگذاری بیشتری داشته‌اند؛ از این رو دیکتاتورها با هجوم به آنها قصد دارند قیام‌های مردمی را تضعیف کنند، رژیم آل خلیفه با تهدید عفت زنان تلاش می‌کند مردم را از ادامه نهضت بیداری اسلامی بازدارد.

در نهایت امر باید گفت با شکست الگوی زن مدرن در غرب، تحولات بیداری اسلامی و مطالبه‌ای که جهان از یک الگوی جدید زن دارند، به نظر می‌رسد که فرهنگ ایرانی اسلامی می‌تواند پاسخ صریح و جامعی را درخصوص مسائل زنان ارائه کند. در این میان اما به نظر می‌رسد ایجاد یک الگوی بومی از زنان و حل آسیب‌های پیش روی این قشر، از ضرورت‌های ابتدایی به حساب می‌آید.
https://taghribnews.com/vdcaiwno.49n6m15kk4.html
مرجع : حجاب نامه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

همش شده کنفرانس و همایش برای بیگانگان باهزینه های میلیاردی . خدا رو خوش می یاد مردم خودمون اینقدر گرفتارند
کاش یه آماری از هزینه ها و ریخت و پاش ها هم می دادید و همینطور از نوع حجاب زنان شرکت کننده و اینقدر ظاهر سازی نمی شد. در روز ملاقات با آقا نصف خانم ها ایرانی بودند و شعارهای فارسی سر می دادند که اصلا ربطی به زنان خارجی نبود.
saba s.n
خیلی خوب بود فقط کاشکی به 2 3 مورد از شعرهای خانم قرمزی هم اشاره میکردید