تاریخ انتشار۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۵
کد مطلب : 228263

لغو جلسه پارلمان عراق/ضرب الاجل مقتدی صدر برای تشکیل دولت تکنوکرات

در پی لغو جلسه نمایندگان مخالف در پارلمان عراق، برای تشکیل دولت تکنوکرات، رهبر جریان صدر در عراق، ضرب الاجل 72 ساعته تعیین کرده است.
لغو جلسه پارلمان عراق/ضرب الاجل مقتدی صدر برای تشکیل دولت تکنوکرات
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، قانون گذاران مخالف در پارلمان عراق که قصد داشتند روز گذشته در سرپیچی از تصمیم رئیس پارلمان، تشکیل جلسه دهند به حد نصاب لازم برای انتخاب جایگزین برای ریاست پارلمان دست نیافتند و پارلمان را ترک کردند.

نمایندگان پارلمان عراق پس از آن که "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان نشست روز گذشته را برای رسیدگی به طرح ترمیم کابینه جدید، به دلایل امنیتی به تأخیر انداخت، با سرپیچی از وی در پارلمان گرد هم آمدند و اعلام کردند از آرای کافی برای انتخاب جایگزین رئیس پارلمان برخوردارند.

با این حال، نمایندگان مخالف در پارلمان به علت نرسیدن به حد نصاب لازم برای رای گیری درباره جایگزین ریاست مجلس، از این حرکت بازماندند و پارلمان را ترک کردند.

جلسه پارلمان عراق برای رسیدگی به طرح ترمیم کابینه العبادی با هدف قرار گرفتن فن سالاران در سمت‌های وزارت به جای وزیران فعلی که قرار بود روز گذتشه برگزار شود، برای سومین بار لغو شد.

الجبوری ضمن اعلام این تصمیم، در حالی که ظاهرا به اعتراض احتمالی برخی نمایندگان به ریاست وی در این جلسه اشاره داشت، گفت: این جلسه لغو شد چرا که نیروهای امنیتی نمی‌توانستند امنیت پارلمان را تأمین کنند.

این در حالی است که اختلاف و کشمکش سیاسی اخیر در عراق بر تلا‌ش‌های حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور، برای معرفی کابینه جدید سایه افکنده است.

العبادی چندی پیش در تلاش برای تشکیل یک دولت فن سالار با هدف مقابله با فساد مالی فراگیر در دولت، ترکیب کابینه جدید خود را به پارلمان ارائه کرد.

نمایندگان پارلمان عراق قرار بود سه ‌شنبه گذشته رأی خود را درباره وزیران پیشنهادی العبادی اعلام کنند که با نبود توافق بین العبادی و الجبوری، این جلسه به روز پنج شنبه موکول شد؛ جلسه روز پنج شنبه نمایندگان پارلمان عراق نیز به علت نرسیدن به حد نصاب لازم لغو و قرار شد روز شنبه برگزار شود.

به گفته الجزیره، نمایندگان معترض پارلمان عراق جلسه خود را به روز دوشنبه موکول کرده اند.

این در حالی است که نخست وزیر عراق روز پنج شنبه با انتشار بیانیه ای، درباره ادامه اختلافات در پارلمان این کشور هشدار داد و گفت:این موضوع فعالیت دولت را متوقف کرده و ممکن است روند نبرد علیه گروه تروریستی داعش را با اختلال مواجه کند.

نمایندگان مخالف در پارلمان عراق چند روز قبل نیز در اعتراض به تلاش برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای باقی ماندن در سمت‌های مهم تحصن کردند‌ و برکناری سران سه قوه از جمله حیدر العبادی را خواستار شدند.

مخالفان در پارلمان عراق الجبوری را به دلیل این که جلسه‌ای را برای پرس و جواز العبادی درباره ترکیب کابینه پیشنهادی خود تشکیل نداده است، زیر سؤال برده اند و می‌گویند، وی و مقامات ارشد عراق در مبارزه با فساد یا اصلاح نظام سیاسی کوتاهی می کنند.

 "مقتدی صدر" رهبر جریان صدر عراق استعفای وزاری دولت عراق را خواستار شد و به نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق 72 ساعت فرصت داد، بدون سهمیه بندی‌های حزبی و طایفه‌ای دولتی تکنوکرات تشکیل دهند.

رهبر جریان صدر همچنین از نخست وزیر عراق خواست از فرصت و حمایت‌های کنونی برای اصلاح روند سیاسی عراق استفاده کند و ظرف 45 روز به این روند سامان بخشد.

صدر تأکید کرد: نخست وزیر عراق نباید به فراکسیون ها و جریان های سیاسی مخرب توجه کند و نباید توافقی را که بر خلاف خواست مردم است، امضا کند.

رهبر جریان صدر عراق در اظهارات اخیر خود ادامه تحصن در پارلمان عراق را خواستار شده بود.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که مردم عراق با برپایی تظاهرات بر اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور تأکید دارند؛ مردم عراق روز گذشته نیز در ادامه اعتراضات خود در میدان التحریر بغداد، پایتخت این کشور، تظاهرات کردند و برکناری سران سه قوه را خواستار شدند.
 
 
https://taghribnews.com/vdcaianue49nuu1.k5k4.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی