تاریخ انتشار۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۳۵
کد مطلب : 257865

هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ

هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ با حضور نمایندگان شیعه و سنی و نمایندگانی از ادیان مسیحیت و یهودیت در آلمان برگزار شد؛ این همایش با استقبال خوب شخصیت های علمی و فرهنگی، رسانه های گروهی و علاقمندان مسلمان و غیرمسلمان روبرو شد.
هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، هفتمین همایش تقریب مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ با عنوان «اسلام ستیزی و احزاب افراطی راست گرا چالشی برای اسلام و دموکراسی در اروپا»، یکشنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۱۷ با مشارکت و همکاری شورای مسلمانان هامبورگ در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب این مرکز برگزار شد.
 
در این همایش نمایندگان شیعه و سنی و نمایندگانی از ادیان مسیحیت و یهودیت نیز حضور داشتند و دیدگاه های خود را بیان کردند. در پایان در هریک از میزگردها به پرسش های حضّار نیز پاسخ داده شد.
 
در ابتدای این همایش حجت الاسلام والمسلمین "رمضانی"، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در سخنانی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان برای مقابله با اسلام ستیزی اظهار داشت: بر اساس نص صریح قرآن کریم، دین اسلام پیام آور سه نوع صلح است 1. صلح و آشتی با خود 2.صلح و آشتی با دیگران 3.صلح و آشتی با خدا . لذا اسلام با هیچ دینی خصومت ندارد و هر گونه خشونت و افراطی گری را رد می کند. البته در برابر هرگونه زور و تزویر مقاومت می کند و از حریم اسلام دفاع می کند.
 
وی در ادامه به برخی از عوامل درونی و بیرونی تفکر اسلام ستیزی اشاره کرد و گفت: در چند دهه اخیر نوعی اسلام ستیزی در برخی از نقاط جهان بوجود آمده است که این موضوع یک سری عوامل درونی و بیرونی دارد.
 
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ درباره عوامل بیرونی اسلام ستیزی گفت: از عوامل خارجی می توان به جنگ بوسنی و کشتار دهها هزار مسلمان، وجود نظام های مستبد و یا نظام های پادشاهی حتی در برخی کشورهای مسلمان و برخوردهای گزینشی با مسأله حقوق بشر اشاره کرد. البته باید توجه داشت که سازمان های تروریستی مانند طالبان، داعش، جبهه النصرة و شاخه های آنها با مدیریت و هدایت جریان استکبار به ماموریت های خود عمل می کردند.
 
وی عوامل داخلی را نیز اینگونه برشمرد: 1. تفسیرهای غلط از اسلام مانند سلفی تکفیری 2. عدم معرفی اسلام صحیح توسط متحصصان به جامعه غرب 3. تفسیر غلط و تحریف آمیز از برخی مفاهیم اصیل اسلامی مانند شریعت، جهاد و ... 4.کفر و بدعت شمردن انتخابات 5.حمایت از اشخاصی مانند بن لادن در افغانستان و البغدادی در عراق توسط قدرت های خارجی 6. ارائه گزارش های غلط از اسلام در بسیاری از مطبوعات و رسانه های آلمان 7. تبعیض در زمینه های گوناگون به خصوص برای زنان در غرب 8.ایحاد رعب و وحشت در جامعه با پیش داوریهای نادرست نسبت به اسلام 9. ورود احزاب سیاسی به مسائل دینی و مخالفت با برخی از مسائل مسلمانان مانند حجاب، ساختن مناره برای مساجد و ...
 
وی افزود: متاسفانه این عوامل به گونه ای تاثیرگذار شد که نگاه عده ای از مردم اروپا نسبت به اسلام منفی شده است و قطعا تفکرات افراطی پیامدهای منفی زیادی را بر جای خواهد گذاشت.
 
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در دومین میزگرد این همایش که تحت عنوان «اسلام در جامعه دموکراسی – مواضع و مبانی دینی» برگزار شد نیز سخنانی ایراد کرد.
 
وی در بخشی از سخنان خود یکی از علل ترویج افکار غلط مانند تفکر داعشی و نیز قدرت گرفتن اینگونه گروههای تندرو را حمایت قدرت های جهانی بیان کرد و افزود: در طول تاریخ بحث های فکری مختلف در بین مسلمانان و غیر مسلمانان و همچنین بین مذاهب مختلف مسلمانان وجود داشته است و هیچ گاه این اختلافات فکری به نزاع و جنگ و کشتار منجر نمی شده است مگر اینکه قدرتی از این افکار حمایت می کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه قدرت های سیاسی و به تعبیر دیگر استکبار جهانی برای رسیدن به مقاصد خود از گروه های تروریستی و افراطی مانند داعش و طالبان حمایت می کنند و  این گروهها با بمب گذاری، ترور و کشتار در کشورهای مختلف باعث ایجاد رعب و وحشت و در نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی شده اند. امروزه خطر و تهدید حرکت های تروریستی نه تنها در کشورهای اسلامی است بلکه گریبان‌گیر کشورهای اروپایی و دنیای بشریت نیز شده است.
 
رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت: یکی از عواملی که باعث اسلام ستیزی می شود اهانت به مقدسات اسلام است از جمله قرآن سوزی و اهانت به پیامبر اکرم (ص) و مانند آن، البته باید بین آزادی بیان و اهانت به مقدسات تفاوت باشد و به همین جهت پاپ از اینکه به پیامبران الهی توهین شود ابراز ناراحتی می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به وظایف یک مسلمان در جامعه دموکرات اشاره کرد و گفت: برخی از اصول حقوق بشر که مسلمانان نیز باید در غرب بر اساس اسلام به آن عمل کنند عبارتند از: 1. اصل تعاون 2. اصل مدارا  3. نیکی کردن به دیگران  4. اصل احترام به قانون 5. اصل عدم تجاوز 6. اصل احترام به عقائد  7. اصل خیر رساندن به دیگران  8. اصل عدم فساد 9. اصل آشتی  10. اصل پذیرش شرایط مختلف  11. اصل عدالت محوری  12. اصل برابری در حفظ کرامت انسان.
 
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ همچنین مهمترین عوامل مقابله با اسلام ستیزی را اینگونه برشمرد: 1. نهادها و سیاستمداران باید نسبت به شهروندان مسلمان و غیر مسلمان یکسان عمل کنند. 2. مدیران مدارس و معلّمین باید در رفتار خویش از هر گونه تبعیض نسبت به دانش آموزان پرهیز نمایند. 3. جنایتکاران و آنها که امنیت جامعه را به هم می زنند باید به سزای اعمالشان برسند و نباید همه مسلمانان را متهم نمایند. 4. ارائه معنای صحیح تساوی زن و مرد از لحاظ دین و حضور در عرصه های اجتماعی و عدم هر نوع خشونت نسبت به زنان 5. مقایسه مقوله حقوق بشر و اعلان سازمان ملل با مبانی قرآنی و اسلامی حقوق بشر.
 
رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان، با تشکر از سخنرانان و شرکت کنندگان در میزگردها اظهار داشت: این مرکز همواره منادی دیالوگ و تقریب بوده و زمینه را برای طرح دیدگاهها فراهم ساخته است و نیز اعلام آمادگی می کند که علاقه مندان به آشنایی با فعالیتهای مرکز می توانند در مرکز حضور پیدا کنند و با مسئولین گفتگو داشته باشند.
 
از دیگر سخنرانان این همایش حجت الاسلام و المسلمین "منصور لقایی" رئیس سابق یکی از مراکز اسلامی در استرالیا و معاون کنونی مرکز اسلامی دانمارک بود که یکی از عوامل مهم اسلام ستیزی و اسلام هراسی را عدم آشنایی مردم با اسلام حقیقی و در نتیجه پیش داوریهای نادرست در رابطه با اسلام دانست و افزود: 25% استرالیایی ها که در استرالیا زندگی می کنند خارج از استرالیا به دنیا آمده اند و متاسفانه پیش برداشتها و قضاوتهایی نسبت به مسلمانان دارند و حضور مسلمانان و مهاجرت آنها را تهدیدی برای جامعه می دانند.
 
حجت الاسلام لقایی گفت: گروههای افراطی که در اروپا بر ضد مسلمانان و یا مهاجرین فعالیت و تظاهرات می کنند و یا گروههای تندرو مانند داعش که خود را به اسلام نسبت می دهند باید از مباحث کنار گذاشته شوند و برای قضاوت در مورد یک دین یا جامعه مورد توجه قرار نگیرند.
 
دکتر "مصطفی یولداش"، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ هم در این همایش، اسلام هراسی را یکی از موضوعات مهم جامعه چه برای مسلمانان و چه غیر مسلمانان دانست و گفت: ما در همایش امسال در میزگردهای مختلف از شخصیت های علمی و فرهنگی از ادیان، مذاهب و ملیت های مختلف و حتی از برخی از کسانی که مقالات انتقادی نسبت به مسلمانان در رسانه ها داشته اند نیز دعوت کرده ایم که بواسطه آن مورد انتقاد مسلمانان و غیر مسلمانان قرار گرفتیم. ولی علت دعوت ما این بوده است که ما معتقدیم برای دیالوگ و برطرف نمودن پیش داوری هایی که نسبت به مسلمانان وجود دارد باید از منتقدان نیز برای دیالوگ دعوت کرد و حرف آنها را نیز شنید.
 
رئیس شورای مسلمانان هامبورگ گفت: خواسته ما از جامعه دموکرات این است که اگر اسلام به عنوان یک دین در آلمان پذیرفته شده است مسلمانان و اعتقادشان نیز باید پذیرفته شوند و نباید به عنوان یک اقلیت اعتقادشان مورد تهاجم برخی از رسانه ها یا برخی مردم قرار گیرد و تبعیض دینی باید وجود نداشته باشد.
 
از دیگر سخنرانان این همایش خانم "کاتی نولنبورگ" از مؤسسه IKM بود که مدیریت اولین میزگرد این همایش را به عهده داشت. وی با ابراز خرسندی و تقدیر از دعوت به این همایش، زندگی مسالمت آمیز در کنار اختلاف نظرها را یکی از مسائل مهم همزیستی بیان کرد و اظهار داشت: ما باید در راستای دموکراسی مواضع خودمان را به طور واضح و روشن نسبت به اسلام ستیزی اعلام کنیم.
 
"یاسمین المنوار" عضو مؤسسه خیریه Bertelsmann هم در این همایش، اسلام ستیزی را یک تهدید بزرگ برای دموکراسی دانست و اظهار داشت: متاسفانه یکی از دلایل ترویج اسلام ستیزی اطلاعات غلطی است که توسط برخی از رسانه های گروهی درباره مسلمانان منتشر می شود. یک چهارم مردم جامعه ابعاد سیاسی قضیه و آن چیزی که در رسانه ها پخش می شود را می بینند و لذا در همه پرسی که در آلمان انجام شده است 60 درصد گفته اند که اسلام جزء آلمان نیست.
 
پروفسور "فرید اسحاق" از اساتید دانشگاه هامبورگ و مسئول مؤسسه بین المللی پژوهش های قرآنی آفریقای جنوبی نیز در این همایش از دموکراسی به عنوان احترام به نظر همه افراد جامعه و حتی اقلیت ها یاد کرد و افزود: پیامبران الهی هیچ کدام نیامدند که خواسته های سیاستمداران و قدرتمندان را تامین کنند بلکه آنها آمدند تا صلح و آرامش در جامعه بشری پیاده شود و با بی عدالتی مبارزه نمایند.
 
استاد دانشگاه هامبورگ گفت: مشکل امروز جامعه بشری اسلام و مسلمانان نیستند بلکه قدرتمندان و سیاستمداران هستند که بواسطه رسیدن به اهداف خویش با عث بوجود آمدن بی عدالتی، ناامنی، تبعیض نژادی و اشغالگری می شوند.
 
دکتر "فولکر بک" نماینده مجلس آلمان و عضو حزب سبزها نیز با تاکید بر احترام به اقلیت های یک جامعه اظهار داشت: سیاستمداران می توانند بر اساس قانون اساسی و با رعایت حقوق انسانی در مسائل و امور اقلیت ها و پیروان ادیان دخالت کنند و از سوی دیگر پیروان ادیان نیز باید به قانون اساسی احترام گذاشته و هیچ دینی نمی تواند انتظار داشته باشد که حق و حقوق اضافی به آنها داده شود.
 
https://taghribnews.com/vdcai0num49nma1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی