تاریخ انتشار۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۰
کد مطلب : 220937

حسین رویوران: در سوریه معادله نظامی تغییر پیدا کرده وعربستان دچار انفعال شده است.

شرایط تغییر کرده و هر گونه حرکتی باید بر اساس گفتگوی دولت و مخالفان باشد و اولویت جنگ علیه تروریسم و تکفیری هاست لذا در این چارچوب امکان تنظیم یک راه حل وجود دارد.
حسین رویوران: در سوریه معادله نظامی تغییر پیدا کرده وعربستان دچار انفعال شده است.


    خبرنگار تقریب(تنا) در خصوص با موفقیت ها ی ارتش سوریه گفت و گویی با حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که مشروح آن در پی می آید:


خبرنگار تقریب(تنا): تازه ترین موفقیت های میدانی ارتش سوریه در چه مرتبه ای از اهمیت قرار دارد و چه نقشی در روند تحولات سیاسی این کشور و منطقه ایفا خواهد کرد؟

حسین رویوران: مهمترین موفقیت در منطقه حلب و ادلب اتفاق افتاده است. اهمیت این مناطق از این لحاظ است که تقریبا تمام خطوط تدارکاتی گروه های مخالف و تکفیری از این منطقه است یعنی از منطقه مرزهای استان حلب و ادلب، اگر این مناطق بسته شود، قطعاً معادله نظامی تغییر پیدا خواهد کرد.
به همین دلیل برداشتن محاصره «نبل» و«الزهرا»، حرکت به سوی مرز یعنی شهر اعزاز می تواند زمینه ساز انسداد مرز باشد. کل مرز سوریه با ترکیه و اردن تقریبا خطوط  تدارکاتی است.
فرات در وسط مرزهای شمالی قرار می گیرد، شرق فرات در اختیار کردهاست. غرب آن بخشی در اختیار مخالفین و بخش دیگر در اختیار دولت است. به عبارتی دولت الان آزادسازی منطقه لاذقیه را به اتمام رسانده و دو استان «ادلب» و «حلب» باقی مانده است. اگر مرزهای این دو استان تحت کنترل در بیاید، تغییری در معادله نظامی اتفاق خواهد افتاد.


خبرنگار تقریب(تنا): واکنش های عربستان و ترکیه در برابر این پیروزی ها بر اساس چه معادله یا فرمولی صورت می گیرد؟

حسین رویوران: عربستان سعودی و ترکیه الان در مقابل این پیروزی ها منفعل هستند یعنی توان مدیریت جبهه های مخالفین را ندارند و این به ابتکار طرف مقابل و تلاش ارتش سوریه و متحدینش برای تغییر معادله بر می گردد. به گونه ای که آنها نتوانستند واکنش نشان دهند. یک نوع ریزش جدّی در این فرآیند از طرف معارضین دارد اتفاق می افتد، لذا در این چارچوب ما در مقابل صحنه نسبتا متفاوتی هستیم که در این صحنه متفاوت، یک طرف یعنی معارضین به دلیل وابستگی به ترکیه و عربستان و آمریکا و اردن نمی توانند کاری انجام دهند و یک طرف هم به دلیل انگیزه هایش توانسته صحنه را به خوبی مدیریت کند.
عربستان و ترکیه ممکن است الان بلوف بزنند مبنی بر اعزام نیرو، اما اینها بیشتر برای آرام سازی مخالفان است که امید خود را از دست داده اند، عربستان سعودی اگر نیرو داشت مرز خودش با یمن را حفظ می کرد. عربستان نیرویی در اختیار ندارد که بتواند به سوریه اعزام کند.

 

خبرنگار تقریب(تنا): با توجه به جمیع تحولاتی دو هفته گذشته در سوریه تا چه اندازه می توان به برگزاری مذاکرات صلح این کشور امیدوار بود؟

حسین رویوران: مذاکرات صلح بر اساس تحولات میدان است. الان مذاکرات صلح بر اساس دو قطعنامه 2253 و 2254 است. این دو قطعنامه نشان می دهد که شرایط تغییر کرده و هر گونه حرکتی باید بر اساس گفتگوی دولت و مخالفان باشد و اولویت جنگ علیه تروریسم و تکفیری هاست لذا در این چارچوب امکان تنظیم یک راه حل وجود دارد. هر چند که عربستان سعودی و همپیمانانش تلاش می کنند اولویت ها را تغییر دهند اما قطعا با شکست مواجه خواهند شد.
اینکه، این ها به دنبال آتش بس هستند و بحث کمک به مردم را بهانه کرده اند، این برای جلوگیری از تغییر معادلات در میدان است در حالی که قطعنامه 2253، 2254 یک نوع جدایی بین میدان عمل و میدان گفتگو ایجاد کرده است و تلاش این ها برای تغییر اولویت ها به نتیجه نخواهد رسید.
 
https://taghribnews.com/vdcaewnu049nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی