تاریخ انتشار۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 180617

تحولات جاری عربستان

با اعلام پادشاهی ملک سلمان، امیر مقرن بن عبدالعزیز برادرناتنی ملک عبدالله به عنوان ولیعهد جدید معرفی شده است.
تحولات جاری عربستان
۱- اعلام خبر درگذشت پادشاه عربستان سعودی در نخستین ساعات روز جمعه ۳/۱۱/۱۳۹۳ مصادف با ۲۳ژانویه ۲۰۱۵ از تلویزیون رسمی این کشور صورت گرفت.
۲- ملک عبدالله، سیزدهمین پسر در میان ۳۷ پسر ملک عبدالعزیز بود. بنا به گزارش‌های رسمی، ملک عبدالله در سال ۱۹۲۴ در ریاض به دنیا آمد، اگرچه درخصوص محل تولد وي اختلاف نظراتی وجود دارد. مادرش فهدا هشتمین همسر ملک عبدالعزیز از میان ۱۶ همسر وی بود. ملک عبدالله در سال ۱۹۶۲ به سمت فرماندهی گارد ملی عربستان و در سال ۱۹۸۲ به سمت ولیعهدی منصوب شد. وي در اوت ۲۰۰۵ پس از مرگ فهد به پادشاهی رسید.
۳- با مرگ ملک عبدالله، برادرش ملک سلمان، ۷۹ ساله، پادشاهی عربستان سعودی را به عهده گرفت. ملک سلمان در سال ۲۰۱۲ به حکم ملک عبدالله به مقام ولیعهدی رسید. وي در سال ۲۰۱۱ به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی منصوب شد و تا پیش از آن به مدت ۴۸ سال امیر منطقه ریاض بود. سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی، به عنوان جانشین برادرش ملک عبدالله بن عبدالعزیز، به عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی شده است. در چند دهه اخیر، پادشاهان سعودی عنوان خادم الحرمین الشریفین در مکه و مدینه را برخود گذاشته‌اند.
ملک سلمان بن عبدالعزیز، برادر ناتنی ملک عبدالله، در سال ۱۹۳۵ متولد شد و از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ و بار دیگر از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ سمت استانداری ریاض را برعهده داشت. با درگذشت برادرش امیر سلطان، ولیعهد و نخست وزیر اسبق در سال ۲۰۱۱، امیر نایف به ولایتعهدی و نخست وزیری رسید و سمت وزارت دفاع را به امیر سلمان سپرد.
در عربستان سعودی، پادشاه سمت نخست وزیری را هم در دست دارد و معمولا ولیعهد به عنوان نایب اول نخست وزیر، عهده‌دار امور اجرایی می‌شود و مناصب مهم دولتی نیز بین اعضای ارشد خاندان سلطنتی تقسیم می‌شود.
سلمان از اعضای یک جناح قدرتمند خاندان سلطنتی موسوم به گروه "پسران سدیری" است. وي یکی از هفت پسر ملک عبدالعزیز، بنیانگذار پادشاهی سعودی، از یکی از همسرانش به نام حصه بنت احمد السدیری است که چند تن از آنان هنوز زنده هستند و از افراد متنفذ خاندان سعودی محسوب می‌شوند.
ملک فهد، پادشاه پیشین سعودی در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۵ نیز یکی از پسران حصه بود. پس از درگذشت ملک فهد و آغاز سلطنت ملک عبدالله، امیر سلطان بن عبدالعزیز، از پسران حصه به ولیعهدی منصوب شد اما در سال ۲۰۱۱ در گذشت و این سمت به امیر نایف، برادر تنی وي رسید. امیر نایف (پدر محمد بن نایف) هم در سال ۲۰۱۲ درگذشت و سلمان به عنوان قدرتمندترین عضو این جناح، ولیعهد عربستان شد. ملک سلمان با سه زن ازدواج کرده و دارای دوازده پسر و یک دختر است.
۴- با اعلام پادشاهی ملک سلمان، امیر مقرن بن عبدالعزیز برادرناتنی ملک عبدالله به عنوان ولیعهد جدید معرفی شده است. ملک عبدالله پادشاه فقید ملک سلمان را به عنوان ولیعهد اول و امیر مقرن را به عنوان ولیعهد دوم نصب کرده بود. وقتی ملک سلمان پادشاه شد امیر مقرن را به عنوان ولیعهد اول و شاهزاده محمد بن نایف نوه ابن سعود و پسر برادر شاه را به عنوان ولیعهد دوم منصوب کرد. نایف وزیر کشور عربستان نیز هست و بعد از شاه و ولیعهد اول، نفر سوم عربستان محسوب می شود. بر کسی پوشیده نیست که ملک عبدالله پادشاه فقید مایل بود این سمت به پسرش متعب ( یک غیر سدیری) داده شود. گزارش ها حاکی از نارضایتی شاهزاده متعب از انتصاب محمد بن نایف است و بازگشت احمد عبدالعزیز وزیر کشور سابق را که ملک عبدالله دو سال پیش وی را برکنار کرده بود، به منزله چالشی برای امیر مقرن ولیعهد عربستان دانستند بخصوص که گفته می شود تصمیماتی برای برکناری وی در آینده به نفع شاهزاده احمد که برادر تنی پادشاه عربستان است، وجود دارد. این اقدامات نشان دهنده تلاش جناح سدیری ها برای به دست آوردن مجدد قدرت خود و از بین بردن میراث ملک عبدالله است که فقط شاهزاده متعب و متحد وی یعنی امیر مقرن ولیعهد جدید عربستان از آنها باقی مانده اند. این در حالیست که امیر مقرن نه در داخل روابط قبیله ای گسترده ای دارد و نه از روابط خارجی زیادی برخوردار است.
۵- ملک عبدالله، ملک سلمان، و امیر مقرن هر سه پسران ملک عبدالعزیز بنیانگذار کشور عربستان سعودی در دوران مدرن هستند که از آنها با عنوان آل سعود یاد می شود. از این رو ملک سلمان آخرین پادشاه از نسل اول فرزندان ابن سعود است و اگر امیر مقرن ولیعهد اول بمیرد و پادشاهی را نبیند شاهزاده محمد بن نایف اولین شاه از نسل دوم (نوادگان) خواهد بود.
۶- ملک سلمان برای تکمیل پروژه تثبیت نسل دوم ابن سعود (نوادگان)، محمد پسر ۳۵ ساله اش را به سمت وزارت دفاع و از آن هم مهمتر دبیر دیوان سلطنتی وزیر دربار گماشت. این سمت در دوره ملک عبدالله در دست خالد عبد العزیز التویجری بود.
۷- اگر متعب بن عبدالله پسر ملک عبدالله ولیعهد دوم می شد همانگونه که پدرش آرزو داشت التویجری (وزیر دفاع ملک عبدالله فقید) می توانست راه را برای پسر هموار کند. از زمان اعلان مرگ ملک عبدالله، التویجری در انظار دیده نشده است. وی متولد ۱۹۶۰است، در عربستان حقوق خوانده، در آمریکا فوق لیسانس علوم سیاسی گرفته و یک فوق لیسانس در حقوق جزای اسلامی هم در عربستان دارد. وی منشی مخصوص و دبیر کمیسیون انتصابات دربار بوده است. از او به جعبه سیاه دوره حکومت ملک عبدالله یاد می شود. بدون اجازه التویجری هیچ کس و هیچ مطلبی نمی توانست به ملک عبدالله برسد. وی در سیاست خارجی عربستان فردی فتنه گر وتوطئه چی بود. التویجری به همراه یار شفیقش شاهزاده بندر بن سلطان در توطئه سقوط محمد مرسی در مصر، در سرکوب مردم بحرین ، در تسلیح تروریست ها در سوریه و در ماجرای یمن و لبنان کاملا فعال بوده است. وی همه کاره روابط سعودی با امارات متحده عربی به ویژه محمد بن زاید ولیعهد امارات و ژنرال سیسی رئیس جمهور مصر است. این رابطه آنچنان بوده است که پس از برکناری التویجری، سیسی به بهانه بدی شرایط جوی از سفر به عربستان و شرکت در تشیع جنازه ملک عبدالله خودداری کرد!!!!
۸- در حال حاضر وظایف التویجری بر عهده پسر ۳۵ ساله ملک سلمان است. با توجه به اینکه ملک سلمان ۷۹ سال دارد و مشکوک به بیماری الزایمر(زوال عقل) است و شاهزاده فیصل وزیر امور خارجه نیز به تازگی در آمریکا زیر تیغ عمل جراحی بوده، محمد بن سلمان دائر مدار سیاست داخلی و خارجی عربستان خواهد بود.
۹- شایع است که دار و دسته سدیری ها از مدت ها قبل برای دوره پس از ملک عبدالله برنامه ریزی کرده اند، که در این مقاله به طور اجمال می توان به تحولات یمن و استعفای دولت تحت حمایت عربستان در روز اعلان مرگ ملک عبدالله و همچنين شایعه دیدار مخفی فرستادگان ملک سلمان با نمایندگان اپوزسیون اخوانی مصری اشاره کرد.

ملک عبدالله چگونه پادشاهی بود و چه میراثی بر جای گذاشت
ملک عبدالله از سال ۱۹۶۲ که وزیر دفاع عربستان شد تا جمعه ۳بهمن ۱۳۹۳( ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ ) پای ثابت تمام تحولات عربستان در سیاست داخلی و خارجی بوده است. وی سه پادشاه (ملک فیصل ،ملک خالد ، ملک فهد) را خدمت کرد و خود نیز عملا به دلیل بیماری برادرش ملک فهد در دوره ولیعهدی اداره امور عربستان را بر عهده داشت که در اوت ۲۰۰۵ پس از مرگ فهد رسما به شاهی رسید. بنابراین گزافه نیست اگر بگوییم عربستان امروزی حال حکومت ملک عبدالله در ۵۳ سال اخیر است. حکومتی که جنگ نیابتی در آن حرف اول را می زد که به چند نمونه آن اشاره می شود.
۱- مداخله عربستان در جنگ داخلی لبنان در در دهه ۷۰ میلادی
۲- تحریک و کمک همه جانبه به صدام در حمله به ایران در سال ۱۹۸۰
۳- جعل اسلام طالبانی در افغانستان در دهه ۸۰
۴- همراهی با آمریکا و کویت در حمله به عراق در سال ۱۹۹۱
۵- درگیری با عراق پس از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳
۶- همراهی با اسرائیل در زمان جنگ ۳۳ روزه لبنان در ۲۰۰۶
۷- ایجاد ائتلاف عربی، غربی، عبری بر ضد مقاومت
۸- مقابله با بهار عربی به اسم مقابله با اخوان المسلمین
۹- تجهیز و تسلیح تروریست ها در سوریه
۱۰- ترویج تروریسم داعشی ،القاعده ای و.....
۱۱- سرکوب مردم آزادی خواه در بحرین
۱۲- همراهی با امارات و قطر و ترکیه در مقابله با اراده مردم در یمن
۱۳- ترویج اسلام سلفی و متحجر و زمینه سازی اسلام هراسی در سراسر جهان
۱۴- هدر دادن جان و مال مسلمین در راه افکار متحجر و ....
۱۵- درگیری کامل با مسلمانان اعم از شیعه و سنی و خدمت به اسرائیل و آمریکا
۱۶- بی جهت نیست که سران رژیم صهیونیستی از وی به عنوان رهبری خردمند یاد کردند.

در هیچ منبعی ذکری از مدارج تحصيلی و مکان تحصیل ملک عبدالله نشده، اما پسران عبدالعزیز پادشاه اول سعودی از جمله ملک سلمان شاه فعلی عربستان در مکتب خانه ای که در دربار تاسیس شده بود توسط علمای وهابی–سلفی تعلیم دیده اند.
https://taghribnews.com/vdca6wn6049nai1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی