تاریخ انتشار۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 172814
در نماز جمعه لبنان تأکید شد:

فرهنگ حسینی یعنی دشمنی با ظالم و یاری مظلوم

تنا - بیروت
خطیبان جمعه لبنان در نماز جمعه این هفته با یادآوری عاشورای حسینی(ع)، بر اهمیت استفاده از عبرت های این واقعه در مبارزه با ظلم و باطل و یاری مظلومان جهان تأکید کردند.
فرهنگ حسینی یعنی دشمنی با ظالم و یاری مظلوم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، شیخ "عبدالامیر قبلان" نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مقر این مجلس برگزار شد، با اشاره به قیام امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) تجسم خیر مطلق بود؛ لذا ما باید از این شخصیت بزرگ بهره گرفته، پای خود را جای قدم های ایشان بگذاریم و ادب، اخلاق و خوشرفتاری را از ایشان بیاموزیم.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به ما آموخت که دیگران را به رسمیت بشناسیم و با آنان به نیکی رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: ما در این مناسبت های حسینی(ع) باید از امام حسین (ع) راستگویی، اخلاص، رحمت و تعاون را بیاموزیم.

شیخ عبدالامیر قبلان در مورد وضعیت لبنان نیز اظهار داشت: همه مردم لبنان باید برای نجات کشور خود از فتنه و ناامنی تلاش کنند و به راهی بروند که امام حسین(ع) در نهضت خود در پیش گرفته بود. مردم نیازمند علم و بردباری و موعظه هستند تا در پرتو تعالیم انبیا و اوصیا و صالحین بوده و خدا را فراموش نکنند.

"سید علی فضل الله" خطیب جمعه مسجد امامین حسنین(ع) در حاره حریک بیروت هم در خطبه های نماز جمعه این هفته تأکید کرد: اگر بخواهیم راز عاشورا و قدرت و جاودانگی آن و راز ماندگاری آن در دلها را بدانیم، آن را در عشق مکتبی به خداوند سبحان خواهیم یافت. عشقی که امام(ع) و فرزندان و اصحاب ایشان را وادار کرد که در قلب میدان جنگ، به نماز بایستند. کدام عشق بالاتر از این عشق وجود دارد؟

وی افزود: ما باید از کربلا درس نماز، درس عشق به خداوند و لقای او را بیاموزیم و نماز باید مهمترین کار ما و موجب امنیت ما در دنیا و آخرت باشد تا به وسیله آن بتوانیم با سختی ها و چالشهای بسیار مقابله کنیم.

فضل الله در مورد اوضاع لبنان نیز خاطرنشان کرد: رخدادهای اخیر لبنان، مردم را بیش از پیش نیازمند همبستگی و وحدت و دوری از گفتمان های تنش زا می کند. زیرا این گفتمان های تنش زا که بعضاً از سوی سیاستمداران یا روحانیون افراطی صادر می شود، در ایجاد فتنه نقش مهمی ایفا می کند و اگر این گفتمان ها ادامه یابد، به دیگران نیز اجازه ورود به این راه را می دهد و در خشونت های جدید، نقش خواهد داشت.

این عالم لبنانی از همه رهبران آگاه و تأثیرگذار لبنان خواست تا مسئولیت خود را در تقویت گفتمان وحدت گرا و آگاه کننده به انجام برسانند و سخنانی بر زبان جاری کنند که موجب تفرقه نشود.

فضل الله در مورد مسئله فلسطین نیز خاطرنشان کرد: ادامه سیاست های منظم شهرک سازی رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری و همچنین محاصره غزه و تجاوزات مستمر این رژیم به مسجد الاقصی که با عنوان تقسیم زمانی و مکانی طرح ریزی شده است، مقدمه ای برای سلطه کامل بر مسجد الاقصی است؛ و این خطر بزرگ نیازمند اقدام جدی از سوی کشورهای عربی و اسلامی برای مقابله با این دشمن جنایتکار است.

شیخ "احمد قبلان" مفتی فقه جعفری لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امام حسین(ع) برج البراجنه، با اشاره به نهضت حسینی(ع) تأکید کرد: فرهنگ حسینی به معنای دشمنی با ظالم و یاری مظلوم، به وجود آوردن زندگی کریمانه و تأکید بر شهروندی عادلانه برای هر انسانی است.

وی افزود: ما یاد عاشورا و صبر و ثابت قدمی امام حسین(ع) برای حق را گرامی می داریم تا همگی بتوانیم با باطل مبارزه کرده و برای برقراری کشور لبنان و محافظت از آن، شهیدانی تقدیم نماییم.

حجت الاسلام قبلان از برخی سیاستمداران نیز خواست تا حوادث سوریه و عراق را به لبنان ربط ندهند زیرا این کشور در حالتی از فروپاشی شدید قرار دارد و نیازمند همبستگی و همیاری تمام گروه های سیاسی است؛ این کشور به منزله یک کشتی است که اگر غرق شود همه ما نیز اعم از شیعه و سنی و مسیحی، غرق خواهیم شد.

علامه شیخ "عفیف نابلسی" خطیب جمعه مجتمع سیده زهرا(س) در شهر صیدا نیز خطبه های خود را با ذکر اهمیت بزرگداشت مراسم عاشورا آغاز کرد و گفت: مراسم بزرگداشت اهل بیت(ع) در هیچ یک از زمان ها، منجر به تفرقه و فتنه میان مسلمانان نشده است. صدایی که از این مراسم بلند می شود، صدای وحدت و حقیقت و محبت است، این مراسم بیشترین تلاش را برای سلامت دین و انسان دارند زیرا هدف نهضت حسینی(ع) اشاعه خیر و مبارزه با ظلم و تأکید بر حرمت خون و آبروی انسانهای بی گناه بوده است.

وی در بخش دیگری از خطبه های خود، اقدامات حزب الله لبنان و سایر جنبش‌های مقاومت را در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی این کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: درحالی که اغلب جریان‌های سیاسی نسبت به تهدیدهای تروریستی بی‌تفاوت بودند، نیروهای مقاومت به مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری پرداختند تا مردم لبنان از گزند جنایت‌های آنها در امان بمانند.

نابلسی با بیان اینکه تکفیری‌ها به دنبال هدف قرار دادن مجمع حضرت زهرا(س) در صیدا بودند اما با هوشیاری ارتش و مقاومت اسلامی این نقشه خنثی و فتنه انگیزان شناسایی شدند، تأکید کرد: تکفیری‌ها به لطف هوشیاری ارتش لبنان به اهداف خود نخواهند رسید و نخواهند توانست لبنان را به مکانی برای فتنه افروزی‌های خود تبدیل کنند.

شیخ "ماهر حمود" امام جمعه مسجد القدس شهر صیدا نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته، با اشاره به اینکه گروهی هستند که سعی دارند اقدامات تروریستی را توجیه کنند، خاطرنشان کرد: این افراد زمینه را برای انجام اعمال تروریستی برای تروریست ها فراهم می کنند و زمانی که بحران ها تشدید شود، با سخن از فقر و مسائل جامعه، اقدامات تروریست ها را کم اهمیت جلوه داده و آنها را توجیه می کنند.

وی با بیان اینکه ایستادن در برابر چنین اقداماتی لازم و ضروری است، خاطرنشان کرد: هرکس راه تروریسم را پیش گیرد و به زبان تروریسم سخن بگوید، هیچ توجیهی برای او جایز نیست و نباید این گناه را ادامه دهد.

شیخ حمود با گرامیداشت نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: برخی که گمان می کنند نمایندگی سیاسی مسلمانان را در جهان اسلام دارا می باشند، در حقیقت، نماینده سیاست آمریکا هستند و آن را با اخلاص تمام به اجرا در میآورند. در حالی که مسلمانان اصیل، طی چهار دهه گذشته با برافراشتن پرچم مقاومت، با اسرائیل مبارزه کرده و در حال پایین آوردن پرچم اسرائیل از سرزمین های اسلامی هستند.
https://taghribnews.com/vdca6un6y49n0a1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی