تاریخ انتشار۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : 189519

آغاز به کار کنفرانس هرمنوتیک و فهم نصوص دینی در بیروت

کنفرانس بین المللی "هرمنوتیک و فهم نصوص دینی" به همت جامعه المصطفی العالمیه و با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در بیروت آغاز به کار کرد.
آغاز به کار کنفرانس هرمنوتیک و فهم نصوص دینی در بیروت
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در افتتاحیه کنفرانس بین المللی "هرمنوتیک و فهم نصوص دینی" اصول هرمنوتیک فلسفی در فهم نصوص دینی را مورد بررسی قرار داد و گفت: فهم نصوص دینی به دو عنصر "مفسر" و "نص دینی" مرتبط می شود. 
 
وی افزود: فضای ذهنی مفسر در عملیات فهم نصوص دینی تأثیر دارد و نه تنها امری ناپسند نیست بلکه شرط اصلی در تبلور این درک و فهم است. لذا در صورت تغییر این فضای ذهنی، قرائت ها و تفاسیر متعددی برای یک نص واحد به وجود می آید.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمینه راه تشخیص تفسیر درست از نادرست خاطرنشان کرد: هیچ معیاری برای تشخیص تفسیر معتبر و صحیح از تفسیر غیر معتبر و نادرست دیده نمی شود، زیرا چیزی با عنوان "تفسیر صحیح" وجود ندارد. در حالی که هرمنوتیک فلسفی بر مبنای مرکزیت مؤلف پایه گذاری شده است و لذا تلاش نمی کند که مقصد صاحب نص را از آن نص بدست آورد.
 
وی با بیان اینکه "هرمنوتیک همراه با نظریه نسبیت تفسیر، راه را برای انواع تفسیرهای افراطی از نصوص دینی باز گذاشته است" خواستار ایجاد یک علم کامل و همه جانبه برای مطرح شدن همه اصول تفسیری تحت عنوان "منطق فهم نصوص دینی" شد.
 
https://taghribnews.com/vdca6on6o49nam1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی