تاریخ انتشار۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰
کد مطلب : 253418

تبیین اهداف و پیشینه اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده در گفتگو با دستیار ارشد دبیرکل مجمع تقریب

تنا – اختصاصی
دستیار ارشد و نماینده دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آستانه هفته وحدت و کنفرانس وحدت اسلامی، در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا) به تبیین اهداف، پیشینه و برنامه های اتحادیه جهانی علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده پرداخت.
تبیین اهداف و پیشینه اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده در گفتگو با دستیار ارشد دبیرکل مجمع تقریب
دکتر محمد حسن تبرائیان در ابتدا با تشکر از اهتمام خبرگزاری تقریب(تنا) در پوشش رسانه ای رخدادهای جهان اسلام و تلاش برای تقریب و همگرایی بین مسلمانان، گفت: در آستانه ولادت ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) و همچنین خجسته میلاد نواده آن حضرت، امام جعفر صادق(ع) و نیز هفته وحدت اسلامی هستیم از خداوند متعال مسئلت دارم خیرات و برکات فزون تر خود را بر این امت عظیم نازل فرماید و کید جریانهای تکفیری به ویژه داعش را به خود آنها بازگرداند.
 
وی با اشاره به پیشینه تاسیس اتحادیه علمای مقاومت و کمیته مساعی حمیده گفت: این دو نهاد با توجه به نظر آیت الله اراکی دبیرکل محترم مجمع تقریب و ابتکار ایشان تاسیس شده است.
 
قائم مقام بین الملل مجمع تقریب در ادامه اظهار داشت: انديشه تأسيس اتحاديه جهاني علماي مقاومت در اجلاس بين المللي علماي اسلام در حمايت از فلسطين كه به مساعي مجمع تقريب مذاهب اسلامي در تهران برگزار شد مطرح گرديد؛ اين اجلاس در واكنش به حوادث غزه با حضور بيش از200 نفر از انديشمندان و مقامات و شخصيتها از 54 كشور جهان در تاريخ 18 و 19 شهريور 93  برگزار شد. در بندهاي بيانيه اختتامي اين اجلاس موضوع تشكيل اتحاديه علماي مقاومت ـ كه هسته مركزي آن در مالزي مصوب گرديده ـ مطرح و بر لزوم تقويت و حمايت از آن اتحاديه و پيوستن علما و شخصيتهاي اسلامي بر آن تأكيد شد. ومتعاقب آن نشستهاي ذیل یعنی اولين نشست هيئت مؤسسين اتحاديه علماي مقاومت با حضور 35 شخصيت در 29 مهرماه 1393 (بيروت)، كميسيون اتحادية علماي مقاومت در تاريخ 18/10/1393 در حاشيه بيست و هشتمين كنفرانس وحدت اسلامي (تهران)، نشست هيأت رئيسه و تعدادی از اعضاي عمومي اتحاديه علماي مقاومت در تاريخ 6/3/94 و7/3/94  (بيروت)، اجلاس عمومي اتحاديه جهاني علماي مقاومت با موضوع با هم به سوي قدس.. با هم براي فلسطين در تاريخ 6 و 7 مردادماه 94 (بيروت)، نشست اتحاديه جهانی علمای مقاومت در تاريخ 7 دی ماه 1394 در تهران با حضور بيش از 180 تن از شخصيتهای برجسته داخلی و خارجی حاضر در بيست و نهمين کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد.
 
وی با اشاره به اهداف این اتحادیه گفت: تبیین نقش علماء و اندیشمندان در وحدت کلمه مسلمین به عنوان واجب شرعی، نقش نخبگان در افشای پدیده تکفیر، ترور و جنایتهای گروههای تکفیری، نقش مقاومت اسلامی و در رأس آن حزب الله در تحقق پیروزی‌ها در فلسطین، لبنان و مقابله با توطئه‌های صهیونیستی _آمریکایی و اقدامات خصمانه استکبار جهانی، حمایت مطلق و مداوم مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» از مقاومت و پایداری آن تا پیروزی نهایی بر صهیونیستهای متجاوز و تکفیری‌های تندرو و حامیان مستکبر آنان، و فلسطین و مبانی ثابت آن و مسأله هتک حرمت مسجد الأقصی و ادامه شهرک سازی ها از سوی صهیونیستها از مهمترین این اهداف بود.
 
تبرائیان با اشاره به برنامه های آتی این اتحادیه بیان داشت: بحرانهای  کنونی جهان اسلام، مسأله فلسطین و اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در قدس شریف  ومسجد الاقصی، نحوه مقابله با قطعنامه های صادره علیه مقاومت اسلامی بویژه حزب الله سرافراز و جریانهای تکفیری و شیوه های رویارویی با اندیشه  های گروههای افراطی، طرحها و برنامه های آینده اتحادیه جهانی علمای مقاومت می باشند.
 
وی با بیان این که با ارتباطات و مساعی حميده انجام شده نهادها و اتحاديه‌های مهم جهان اسلام به اتحاديه‌‌ی جهانی علمای مقاومت، پيوستند، اظهار داشت: از جمله این نهادها می توان به تجمع علماء مسلمين لبنان، تجمع علماي جبل عامل لبنان، تجمع علماي صورلبنان، مجلس علماء فلسطين، جمعیت دوستي فلسطين ـ ايران، اتحاديه مليت جهتي پاكستان، اتحاديه تشكيلات مدارس ديني پاكستان، اتحاديه علماي بلاد الشام سوريه،  جماعت علماي مسلمين عراق، مجلس علماء شيعه   افغانستان، جامعه روحانيت مبارزايران،  مجمع عمومي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، جبهه علماي الزيتونه  تونس، اتحاديه علماي مقاومت مالزی و همگرايي علما و متفكران در شمال لبنان، اشاره کرد.
 
دستیار ارشد دبیرکل مجمع تقریب در ادامه به تاریخچه تاسیس کمیته مساعی حمیده اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله اراکی دبیرکل مجمع، اهتمام ویژه ای به حل مشکلات جهان اسلام داشته و دارند و همواره سعی می کنند در ارتباط با علما و بزرگان جهان اسلام این موضوع را تاکید کنند که چرا باید کشورهای اسلامی اتحادیه ای نداشته باشند تا مشکلات خود را در این اتحادیه مطرح کرده و راه حل پیدا کنند اما متاسفانه مسلمانان از این ویژگی برخوردار نیستند لذا دستور تشکیل چنین کمیته ای را دادند و در جریان برگزاري بيست و ششمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي10-8 بهمن‌ماه1391  به درخواست شمار قابل توجهي از علماء و انديشمندان شركت كننده در اجلاس  با هدف نزدیک کردن دیدگاهها و دستیابی به راهکارهای مسالمت آمیز و ارائه راهکار براي حل بحرانهاي جهان اسلام تشكيل گرديد و متعاقب آن اجلاسهاي مشروحه زير برگزار شده است:
 
1 – اولين نشست در تاريخ 26 الى 27 ارديبهشت ماه 1392 در بيروت با حضور 38 نفر از مفتيان اعظم، علما و نخبگان جهان اسلام با موضوع حل بحران سوريه برگزار گرديد.
 
2- دومين نشست در تاريخ 6 الى 8 آذرماه 1392 در استانبول با همكاري حزب اسلامگراي سعادت تركيه با حضور 25 نفر از علماي جهان اسلام و شخصيتهاي سياسي ايران  با موضوع حل بحرانهای جهان اسلام برگزار گرديد.
 
3- جلسه كميته مساعي حميده در حاشيه بيست و هفتمين كنفرانس وحدت اسلامي در تهران در تاريخ 27 دي ماه 1392 برگزار شد.
 
4- سومين نشست كميته مساعي حميده در تاريخ 17 دي ماه 1393 در حاشيه بيست و هشتمين كنفرانس وحدت در تهران برگزار گرديد.
 
5- چهارمين نشست كميته مساعي حميده در تاريخ 6 و 7 خرداد ماه 1394 در بيروت با حضور 40 تن از شخصيتهاي برجسته و اعضاي كميته تبادل نظر پيرامون چالش‌ها و بحرانهای کنونی جهان اسلام برگزار گرديد.
 
6- پنجمين نشست کميته مساعی حميده در تاريخ 6 دی ماه 1394 در تهران با حضور بيش از 200 تن از شخصيتهای برجسته داخلی و خارجی حاضر در بيست و نهمين کنفرانس وحدت برگزار گرديد و موضوعات ذيل در اين اجلاس مورد بحث قرار گرفت:

- بررسی اوضاع کنونی مسلمانان در کشورهای: نیجریه، فلسطین، عراق، سوریه، یمن، بحرین، مالی، میانمار، افغانستان، پاکستان و... و ارائه راه حل‌های مناسب جهت حل بحرانهای کنونی این کشورها از طریق کمیته‌های مساعی حمیده

- تشکیل کمیته‌های ویژه برای انجام مطالبات میدانی در کشورهای فوق الذکر در دیدار با علما و رهبران فکری و سیاسی به منظور ایجاد راه‌حل‌های عملی برای بحرانهای موجود

- مناقشه مسأله حج و فاجعه منا که منجر به شهادت هزاران زائر بیت الله حرام شد و ارائه راه حل های مناسب بر اساس مبانی اسلام و منافع امت. 

7- ششمین نشست کمیته مساعی حمیده در تاریخ 16 اردیبهشت 1395(5 می 2016) در بیروت با حضور شخصیتهای برجسته و اندیشمندان کشورهای اسلامی تحت عنوان «إجتماع طاری لمناقشة الأوضاع الراهنة فی العالم الإسلامی» برگزار گردید.
 
وی در ادامه گفت: کميته مساعی حميده اکنون بيش از 100 عضو از کشورهای افغانستان، سوریه، لبنان، عراق، مصر، تونس، ترکیه، الجزائر، مالزی، سعوی، سودان، فلسطین، پاکستان، اندوزی، انگلستان، هند، بحرین، ایران و ...دارد.
 
وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مجمع تقریب بتواند با هدایت علمای بزرگ و مشورت با دبیرکل محترم و شورای عالی مجمع تقریب راه حل هایی برای مشکلاتی که بر اثر جنایات تکفیریها صورت می گیرد بیابد و نیرنگ دشمنان و صهیونیسم و استکبار جهانی به آنها بازگردد.  
 
 گفتگو و تنظیم:امین تهرانی
 
https://taghribnews.com/vdca6enua49nmy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی