تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : 269277
آیت الله خاتمی:

کسی بعد از انتخابات رقیب را فریبکار بنامد، وحدت‌شکن است/بحرین، زندان بزرگی برای شهروندان این کشور شده است

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه گزارش های تخلفات انتخاباتی این دوره زیاد بود، گفت: کسی بعد از انتخابات رقیب را تنش زا و فریبکار بنامد، وحدت‌شکن و ضداجماع ملی است
کسی بعد از انتخابات رقیب را فریبکار بنامد، وحدت‌شکن است/بحرین، زندان بزرگی برای شهروندان این کشور شده است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه های امروز اظهار کرد: بحرین، زندان بزرگی برای شهروندان این کشور شده است؛ مدام سرکوب و جنایت است. وحشی گری دولت بحرین بی سابقه است. 
 
وی افزود: پس از دیدار شاه جلاد بحرین با ترامپ این جنایت صورت گرفته است. مقاومت شما مردم بحرین در برابر این دیکتاتورها، جهاد فی سبیل الله است. مجروحان شما ایثارگران و با شهیدان شما با شهدای بدر و احد محشور خواهند شد.
 
خاتمی ادامه داد: قصه، قصه شیخ عیسی قاسم نیست گرچه آن هم برای ما مهم است اما در اصل قصه، قصه مقابله با اسلام ناب محمدی در بحرین است. حاکمان بحرین تجلی اسلام آمریکایی هستند که امام به آن اشاره داشتند.
 
خطیب نمازجمعه تهران اضافه کرد: این ها بحرینی نیستند بلکه نجد حجازی هستند که با ضرب و زور انگلیسی ها دارند حکومت می کنند. سرنوشت شاه جنایت کار را ببینید؛ شاه با هر جنایت خود به زوال خود نزدیک تر می شد. اگر باشیم یا نباشیم، ملت ها زوال آل خلیفه و آل سعود و انداخته شدنشان در زباله دانی تاریخ را خواهند دید. 
 
خاتمی با اشاره به جنایت آل سعود در عوامیه گفت: سه هفته متوالی است که سعودی ها دارند مردم خودشان را می کوبند. خانه ها را به آتش می کشند و مساجد و مدارس را ویران می کنند. رییس جمهور امریکا به این حاکم جبار خسته نباشید می گوید.
 
وی ادامه داد: سازمان های اسلامی و  بین المللی چرا این جنایات را نمی بینند؟ اگر دین ندارید لااقل انسان باشید. اگر به اندازه همین آدم ها که در یمن و عربستان و بحرین شهید شدند، پرنده کشته می شد، داد می زدند؛ جان انسان از حیوان برای این ها کمتر است.
 
خطیب نمازجمعه تهران در ادامه با اشاره به مساله انتخابات گفت: حضورشکوهمند بیش از ۴۱ میلیونی و ۷۳ درصدی مردم در انتخابات مایه مباهات نظام اسلامی است. مشارکت مردم در امریکا و اروپا میان ۴۰ یا ۵۰ درصد است. نام این مردم سالاری اسلامی است. به این مساله می بالیم. تک تک آرای مردم که در صندوق ها ریخته شد، آری مجدد به جمهوری اسلامی بود.
 
وی تصریح کرد: آنچه در تولید این حماسه موثر بود، رهبری نقش اول را داشتند. همچنین از مراجع تقلید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و صدا و سیما و مجریان و تامین کنندگان امنیت انتخابات تشکر می کنم.
 
وی در ادامه با اشاره به برخی تخلف ها در انتخابات گفت: در هر انتخاباتی تخلف کم و بیش داشته ایم. بر خی تخلفات گسترده هستند که کل انتخابات را زیر سوال می برند که در نظام ما چنین چیزی نداشته ایم اما تخلفاتی هم هست که اصل انتخابات را زیر سوال نمی برد اما شورای نگهبان باید رسیدگی کند.
 
خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه گزارش های تخلفات انتخاباتی این دور زیاد  بود تاکید کرد: اساس انتخابات درست است؛ ترکیب هم تغییر نمی کند اما وقتی یک مسئول می گوید ۴ میلیون نفر رای نداده اند و دیگری می گوید ۳ میلیون رای نداده اند، این یعنی چه؟ می گویند از ۱۲ شب به بعد مردم در پشت حوزه ها ماندند و نتوانستند رای بدهند؛ خب چون تعرفه دیر رفت و در برخی جاها اصلا تعرفه نرفت.
 
خاتمی ادامه داد: شورای نگهبان این حق الناس را رعایت کند. مقصرین باید محاکمه و به مردم معرفی شوند. آقایان نگویند که این مساله به خاطر ازدحام بوده است. امیدواریم این چراها را شورای نگهبان عادلانه بررسی کند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی حکم رئیس جمهوری از سوی رهبری تنفیذ شد، رییس جمهور مشروع و قانونی می شود و همه باید به او کمک کنند. حرمت رقبای انتخباتی را باید حفط کرد؛ رقبا هم باید بپذیرند که رییس جمهور حرمت دارد.
 
خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه نباید رقبا را دست کم گرفت گفت: افراطی خواندن رقبا خوب نبود اما الان بدتر است. ۱۶ میلیون رای، حجم کمی نیست. تندرو و افراطی خطاب کردن این ۱۶ میلیون نفر، هیچ مناسب نیست. در یک کشور اسلامی حرمت رییس جمهور منتخب باید حفط شود و رئیس جمهور هم باید حرمت کسانی که رای نیاوردند را حفظ کند تا اجماع ملی حاصل شود.
 
خاتمی در ادامه درباره اظهارات ضد ایرانی ترامپ گفت: ترامپ همه اوصاف امریکایی ها از جمله تروریست بودن را برای ایران به کار برد. در این میان اما دو حرف ترامپ درست بود؛ اول گفت که ایرانی ها می گویند اسراییل باید نابود شود؛ بله ما این را گفته ایم و هزار بار دیگر هم میگوییم. حرف دومش هم درست بود؛ اینکه گفت ایرانی ها می گویند، مرگ بر امریکا؛ این هم درست است. مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر سیاست های جنایتگارانه دولت آمریکا نه مردم این کشور.
 
وی با اشاره به ناتوی عربی گفت: می گویید ناتوی عربی بسیاری از کشورهای عربی را شامل می شود؛ این طور نیست؛ این ها جمعی از نوکرهای شما هستند اما این ناتوی عربی نیست. ۳۸ سال است که این ناتوی عربی شکل گرفته و چه کاری بوده توانستند علیه ایران انجام بدهند و انجام ندادند. شما نتوانستید کاری کنید.
 
وی در ادامه با خطاب قراردادن برخی کشورهای منطقه گفت: ایران را درست بشناسید؛ ایران قدرتمند دست به ماشه است و اگر دست از پا خطا کنید، کشورهایتان زیر و رو خواهد شد و بدانید که سرنوشت صدام در انتظار شماست. آمریکا از شما استفاده می‌کند و وقتی مدت مصرفتان تمام شد، شما را دور خواهد انداخت. با ریسمان پوسیده آمریکا به ته چاه نروید.
 
خاتمی در ادامه تبدیل عربستان به مرکز مبارزه با تروریست‌ را طنز سال توصیف کرد و گفت: سعودی‌ها که زادگاه و مرکز صدور تروریست هستند، در آموزش و پرورش‌شان از اول دبستان، ترور را تا انتها یاد می‌دهند؛ این مسئله طنز سال بود که باید بگوییم اختصاصی خود آقای ترامپ بود! ترامپ قبل از اینکه به عربستان سفر کند، گفت «ما می‌خواهیم گاوهای شیرده را بدوشیم» و این گاو شیرده را با قرارداد 500 میلیارد دلاری دوشیدند.
https://taghribnews.com/vdca0onu049niu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی