>> جریان تروریسم تکفیری امنیّت و صلح جهانی را به شدّت تهدید می‌کند امروز بیش از هر زمانی به تقریب و تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی نیازمندیم | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : 199176
آیت الله اراکی در کنفرانس اسلام علیه افراط گرایی مذهبی در تاجیکستان:

جریان تروریسم تکفیری امنیّت و صلح جهانی را به شدّت تهدید می‌کند/ امروز بیش از هر زمانی به تقریب و تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی نیازمندیم

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان به تقریب بین مذاهب اسلامی و تلاش در جهت تشکیل امت واحده اسلامی نیازمندیم.
جریان تروریسم تکفیری امنیّت و صلح جهانی را به شدّت تهدید می‌کند/ امروز بیش از هر زمانی به تقریب و تلاش برای تشکیل امت واحده اسلامی نیازمندیم
 به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب که جهت حضور در کنفرانس اسلام علیه افراط گرایی مذهبی و تزویر به تاجیکستان سفر کرده است روز چهارشنبه طی سخنانی ضمن ابراز همدردی با اسیب دیدگان سیل اخیر تاجیکستان به ارائه مقاله خود با عنوان "راهکارهای مقابله با تروریسم تکفیری" پرداخت که در زیر متن کامل این مقاله آمده است.

باسمه تعـالی

راهکارهای مقابله با تروریسم تکفیری

یکی از خطرناکترین جریاناتی که امنیّت و صلح جهانی را به شدّت تهدید می‌کند جریان تروریسم تکفیری است که با توجّه زمینه‌های فکری آن در برخی کشورهای اسلامی از سوی برخی قدرتهای استکباری مورد سوء استفاده قرار گرفته و به منظور تفکیک و تضعیف کشورهای اسلامی مورد پشتیبانی مادّی و معنوی این قدرت‌های استکباری قرار گرفته است.
خطر تروریسم تکفیری خطری نیست که در مرز کشورهای خاصی محدود و محصور شود، این خطر در صورت گسترش دامنگیر همه کشورها بویژه کشورهایی که به حمایت مادی و معنوی آن پرداخته‌اند خواهد شد، همانگونه که امروز شاهد گسترش این خطر به کشورهایی؛ نظیر: فرانسه، مصر، عربستان سعودی و غیره شده‌ایم؛ بنابراین ضروری است که مصلحان و خیرخواهان بشر و ملت‌های اسلامی در اندیشه مقابله با این خطر برآیند و به طور جدّی جهت ریشه کن ساختن این غدّه سرطانی بنیان برانداز چاره جویی کنند.
بدین جهت شایسته است که اقدام دولت برادر تاجیکستان  در برپائی کنفرانس مقابله با تروریسم تکفیری را مورد قدردانی قرار داده و برای رهبران این کشور بویژه رئیس جمهور آن آرزوی توفیق و سربلندی کنیم.
گفتاری که اینک عرضه می‌شود تحت عنوان «راه کارهای مقابله با تروریسم تکفیری» است و از یک مقدمه و هفت بند به ترتیب ذیل تشکیل می‌شود:
 
مقدمه
در این مقدمه به دو مطلب می‌پردازیم:
مطلب اول: دربارة وجوب حفظ امنیت جانی و مالی همة انسانها در شریعت اسلامی.
در اسلام انسانها از امنیت جانی و مالی کامل برخوردارند مگر آنانکه خود خطری برای امنیت جانی و مالی سایر انسانها باشند. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا» (سوره مائده/32) و نیز می‌فرماید: «أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ» (سوره هود/85) و نیزمی‌فرماید: «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيِهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الفَسَادَ وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ » (سوره بقره/205-206)
و در حدیث متواتر از رسول خدا آمده است که فرمود:
«لن یزال المؤمن فی فسحة من دینه مالم یصب دماً حراماً» (صحیح بخاری، ج 4، ص 188) و در حدیث متواتر دیگر از رسول خدا آمده است: «المسلم من مسلم المسملمون من لسانه و یده» (صحیح مسلم، ج 1، ص 48)
بنابراین آیات و روایات، دین اسلام برای برقراری عدل و ایجاد امنیت جانی و مالی برای همة مردم آمده است و تنها با کسانی جنگ و ستیز دارد که با مردم در جنگ و ستیز باشند و به امنیت جانی و مالی مردم تجاوز و تعدّی کنند.
مطلب دوم: دربارة حرمت جنگ مسلمان با مسلمان
در آیات و روایات فراوانی بر حرمت جنگ با مسلمانان در ریختن خون مسلمان تاکید شده است خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا» (سورة نساء/93)
نیز در حدیث صحیح از رسول خدا آمده است که فرمود:
«لا ترجعوا بعدی کفاراً یضرب بعضکم و قاب بعض» (صحیح بخاری، ج 4، ص 186) نیز در حدیث صحیح آمده است: عن النبی «لا یحل دم امرئٍ مسلم یشهد ان لا اله الا الله» (نیز سند احمد حدیث 485) «و أنّی رسول الله إلاّ باحدی ثلاث: النفس بالنفس، والثیب الزانی، و المارق الدین التارک الجماعة» (صحیح بخاری، ج 4، ص 188).
بنابراین ریختن خون مسلمانی که شهادتین را بر زبان جاری کرده و منکر ضروریات دین نیست از مبغوض‌ترین گناهان نزد خداست، و موجب آن می‌شود که خداوند مرتکب آن را مورد خشم خود قرار داده و او را از رحمت خود دور ساخته و به عذاب جاودان دوزخ گرفتار کند.
بنابرآنچه در این متون آمده است تکفیر انسان مسلمانی که شهادتین می‌گوید جایز نیست و ریختن خون انسانی که جرمی مرتکب نشده باشد که موجب قتل او به قصاص یا نظیر آن باشد جایز نیست.
نتیجه اینکه تروریسم و تکفیر مسلمین در اسلام ممنوع است، و ایجاد ناامنی در جامعه بشر به هر بهانه‌ای که باشد بجز علیه کسانی که سلب امنیت برای جامعه می‌کنند فساد فی الارض است و جایز نیست.
پس از این مقدمه راه‌کارهای مقابله با تروریسم و تکفیر را در هفت بند بررسی و توضیح می‌دهیم:
1-‌ نخستین راه کار مقابله با جریان‌های انحرافی تکفیری و تروریستی تبیین صحیح اسلام با استناد به منابع صحیح اسلامی و توسّط علمای متخصص در شناخت منابع صحیح دینی و با کمک و حمایت دستگاه‌های دولتی و رسانه‌ها و متفکران و دانشمندان دانشگاهی و صاحبان قلم و هنرمندان است.
بنابراین در صورتی که سه ضلعی که بیان شد؛ یعنی تبیین صحیح اسلام توسط علمای راستین، و حمایت دولت‌ها، و پشتیبانی اهل فرهنگ و هنر بهم بپیوندند و اسلام صحیح و راستین مبرّا و منزّه از تحریف جاهلان و مغرضان به نسل جوان و عموم مردم معرفی و تبیین گردد راه بر مدّعیان دروغین اسلام شناسی و دزدان دین و ایمان مردم بسته خواهد شد و زمینة پرورش جریانهای تکفیری و تروریستی که مبتنی بر تحریف و تزویر حقایق دین است از بین خواهد رفت.
2- کوتاه کردن دست نااهلان از تسلّط بر مراکز دینی و مساجد و منابر.
یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش جریانهای تکفیری و تروریستی تسلّط نااهلان بر مساجد و منابر و مراکز دینی است. بسیار لازم که برای گزینش عالمان دینی و امامان مساجد و خطبای جمعه و مدرّسان مدارس دینی ضوابط و ساز و کارهای در نظر گرفته شود تا از دست‌یابی عناصر منحرف به این مراکز جلوگیری شود.
3- انتخاب مدارس و مراجع دانشگاهی و حوزوی مطمئن جهت تحصیل طلاّب علوم دینی و تربیت عالمان راستین برخوردار از علم صحیح و تقوای اسلامی پایدار.
امروز یکی از منابع تولید عناصر افراطی و تکفیری مدارس و مراکز تعلیم و تربیت طالبان علوم دینی است که متأسفانه مقدار زیادی از این مراکز و مدارس بالخصوص در کشورهای؛ نظیر: عربستان سعودی و مصر و پاکستان و افغانستان و هندوستان در اختیار این عناصر افراطی و منحرف است.
باید به صراحت از این حقیقت پرده برداشت که تفکّرات وهّابی ریشه اصلی بسیاری از این گروه‌های افراطی است؛ لهذا کشورهای که مرکز تولید این نوع تفکّرند باید با تجدید نظر در اصول این طرز تفکّر از یک سو، و ایجاد زمینة مناسب برای گسترش تفکّر اسلامی صحیح و معتدل از سوی دیگر زمینة پیدایش و گسترش افراطی‌گری و تفکیر و تروریسم را از بین ببرند.
4- جای شک و تردید نیست که جریان‌های تکفیری و تروریستی از سوی برخی دولت‌ها حمایت و پشتیبانی می‌شود و بویژه سازمانهای جاسوسی بزرگی همچون CIA و MI6 و موساد، و برخی سازمان‌های جاسوسی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس در تأسیس و حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی و تسلیحاتی این گروه‌ها نقش فعال دارند.
امروز بر هیچ کس این حقیقت پوشیده نیست که این سازمانها و دولت‌های آنان و نیز برخی دولت‌های همجوار مناطق بحران زده‌ای نظیر سوریه و عراق و یمن در حمایت از این گروه‌های افراطی و تروریستی نقش فعالی دارند؛ بنابراین یکی از ضروری‌ترین اقدامات در راه جلوگیری از رشد و گسترش تکفیر و تروریسم اعمال فشار بین المللی بر این دولت‌هاست تا از حمایت پنهان و آشکار از این جریانها و گروه‌ها دست بردارند و راه را بر فعالیت این گروه‌ها در مناطق بحران زده باز نگذارند.
5- امروز منابع مالی مشخص و معیّنی وجود دارد که نیاز مالی گروه‌های افراطی و تکفیری را تأمین می‌کنند، شناسائی این منابع مالی و راه‌های تبادل و انتقال وجوه مالی این گروه‌ها کار دشواری نیست. لازم است با شناسائی منابع مالی و نیز راه‌های نقل و انتقال مالی این گروه‌ها منابع تأمین مالی آنها خشکانده شود. این مهم با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و مالی کشورهای منطقه قابل تحقق است.
6- یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اقداماتی که برای مقابله با تروریسم و تکفیر ضرورت دارد و تشکیل جبهه‌ای از دولت‌هایی که خود آلوده به کمک به تروریسم تکفیر نیستند تشکیل شود تا به طور جدّی نسبت به برنامه‌ریزی جامع و تشریک مساعی به مقابله بر گروه‌های تروریستی و تکفیری پرداخته و فعالیت جدّی گسترده‌ای را در این زمینه انجام دهند.
7- آنچه می‌تواند زمینة پیدایش و گسترش افراطی گری و تکفیر و سپس تروریسم برخاسته از آن را کاملاً از میان ببرد، پروژة اسلامی و عظیم وحدت است اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی است.
ده‌ها سال است که مصلحان جهان اسلام فریاد فراخوانی به سوی امّت واحدة اسلامی را سرمی‌دهند، رهبرانی؛ نظیر: سید جمال الدین اسدآبادی، محمد عبده، اقبال لاهوری امام موسی صدر، شیخ شلتوت، امام خمینی، آیت الله العظمی بروجردی، امام خامنه‌ای و دیگر رهبران بزرگ جهان اسلام مسلمین را بر ضرورت یکپارچگی و اتحاد فراخوانده، و تنها راه جلوگیری از نفوذ دشمنان و منحرفان و بدخواهان را در میان جامعه اسلامی، و
درمراکز تأثیرگذار کشورهای اسلامی اتحاد جامعه مسلمین و تقریب بین مذاهب اسلامی اعلام نموده‌اند.
امروز پیش از هر زمان به تقریب بین مذاهب اسلامی و تلاش در جهت تشکیل امت واحده اسلامی نیازمندیم. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه امسال عید فطر وحدت مسلمین را دوای درد جامعه اسلامی و تنها راه حل مشکلات مسلمین اعلام فرمودند. این مهم را ما می‌توانیم از منطقه خودمان شروع کنیم اگر کشورهایی؛ نظیر: ایران و کشورهای آسیای میانه بویژه تاجیکستان و افغانستان و پاکستان و ترکیه و عراق و دیگر کشورهای منطقه دست به دست یکدیگر دهند و نوعی اتحاد منطقه‌ای در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بوجود آورند ضمن آنکه به یک قدرت عظیم و تاثیرگذار در صحنه جهانی تبدیل خواهند شد راه را بر رشد و گسترش جریانهای انحرافی و تکفیری خواهند بست، و زمینه را برای تشکیل امت واحده اسلامی که هدف بزرگ مصلحان جهان اسلام بوده و از وظایف و واجباتی است که از سوی قرآن و سنت نبوی مورد تاکید قرار گرفته است فراهم خواهد ساخت.
خدای متعال می‌فرماید: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا» (سوره بقره/143) و نیز می‌فرماید: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» (سوره انبیاء/92) و نیز می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (سوره آل عمران/103) و می‌فرماید: «وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» (سوره روم/31-32)
 
صدق الله العلی العظیم والسلام علیکم و رحمة الله
https://taghribnews.com/vdca0on6i49no61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی