تاریخ انتشار۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۰
کد مطلب : 169278

تلاش برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان بریتانیا به دلیل تنوع مذهبی،فرهنگی و ملیتی، از اهمیت مضاعفی برخوردار است

گرچه امسال همگان شاهد همدلی و تجلی وحدت بین علمای مذاهب مختلف اسلامی در سراسر جهان و بویژه در ایران بودند، در مورد بریتانیا اما این موضوع شاید از اهمیت بیشتری برخوردار است .
تلاش برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان بریتانیا به دلیل تنوع مذهبی،فرهنگی و ملیتی، از اهمیت مضاعفی برخوردار است
کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی که اخیرا در شهر بیرمینگهام بریتانیا برگزار شد فرصتی بود تا سخنرانان به بررسی ابعاد گوناگون وحدت و تقریب و ملزومات آن بپردازند ، به چرا ها وچگونگی ها پاسخ دهند و برای برداشتن گام های عملی در جهت شناحت و نزدیکی بیشتر مذاهب اسلامی به یکدیگر ، راه هایی را پیشنهاد کنند.
از این رو تصمیم به برگزاری این کنفرانس در محیطی گرفتندکه حضور برادران اهل تسنن بیشتر احساس می شد ( شهر بیرمینگهام ) وسپردن بخش اعظم برنامه ریزی ها و کارهای اجرایی کنفرانس به دوستان مسلمان اهل سنت ومتعاقب آن انتخاب مسجدی که متعلق به خود آنان بود ،بعنوان محل برگزاری کنفرانس، گام مهمی به منظور ایجاد فضای دوستی و انس و الفت میان برادران شیعه وسنی محسوب گردید.
این در حالی است شاید تا پیش از این علیرغم همه تلاش های صادقانه ای که در جهت وحدت مسلمانان صورت گرفته بود وتا حدود زیادی مثبت هم بود ، این تصور اشتباه در میان بعضی از برادران اهل سنت حاکم بود که شیعیان می خواهند فرمان امور در دست خودشان باشد.
روند برگزاری کنفرانس امسال اما نشان داد که می توان برای ابراز حسن نیت و ایجاد فضای اعتماد در میان طرفین به گونه ای دیگر هم عمل کرد و متعاقبا شاهد نتایج متفاوت تر و مثبت تری هم بود.
در کنفرانس امسال شخصیت ها وروحانیونی از دیگر مذاهب وگروه های اهل سنت در کنار  شیعیان و بقیه حضور پیدا کرده و حتی بعنوان سخنران ،فریادی از عمق جان برای لزوم وحدت و تقریب مسلمین برآوردند که تا حدی دور از انتظار به نظر می رسید.
همصدایی و تاکید مکرر همه شرکت کنندگان از مذاهب مختلف اسلامی بر  لزوم درک متقابل مسلمانان از یکدیگر ، ترویج روحیه احترام به مقدسات و پرهیز از رفتارهای توهین آمیز در میان جامعه اسلامی توسط علمای اسلام، تلاش برای ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ مسلمانان در سراسر جهان ، تاکید بر هدایت و راهنمایی کودکان ، نوجوانان و جوانان مسلمان،پرهیز از کشاندن بحث های علمی و تخصصی به درون جامعه که صرفا در حیطه عالمان دین است، همچنین تاکید بر وحدتی که موجب استقلال مسلمانان از قدرتهای بیگانه و غیر مسلمان شود و نیز اتفاق نظر کم سابقه ای که در محکوم کردن گروه های تکفیری و تروریستی بین همه مذاهب اسلامی وجود داشت ، اتفاق مبارکی بود که در کنفرانس امسال تقریب بین مذاهب اسلامی در انگلستان رخ داد.
گرچه امسال همگان شاهد این همدلی ها و تجلی وحدت بین علمای مذاهب مختلف اسلامی در سراسر جهان وبویژه در ایران بودند، در مورد بریتانیا اما این موضوع شاید از اهمیت بیشتری برخوردار است . زیرا جامعه بریتانیا طبق آمارها بیش از دو میلیون و هفتصد هزار مهاجر مسلمان را از سراسر جهان در خود جای داده است که این جمعیت ترکیب متنوعی است از همه مذاهب وگروه های اسلامی که در میان جهان اسلام وجود دارد و البته از همه ملیت ها از سراسر جهان .
بنابراین به جرأت می توان گفت که تلاش برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی در میان مسلمانان بریتانیا از اهمیت مضاعفی برخوردار است ، لذا موفقیت آنها در این راه می تواند بعنوان نمادی از وحدت و اتحاد مسلمین در جهان تلقی شود. به امید روزی که شاهد اتحاد و سربلندی مسلمانان در جهان باشیم.
محمدعلی قرآنی ، تنا : لندن
https://taghribnews.com/vdca0on6a49niu1.k5k4.html
مرجع : خبرنگار تنا -لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی