تاریخ انتشار۲۴ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۲:۵۰
کد مطلب : 25897

تلمسان: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2011

در فاصله چند ماه مانده به کلید خوردن رسمی " تلمسان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2011 "، این شهر در حال نونوار شدن است. این نوسازی ها بیشتر در سطح ابنیه فرهنگی شهر قابل مشاهده می باشد.
مسجد جامع تلمسان
مسجد جامع تلمسان
خبرگزاری تقریب (تنا):

برخی از پروژه های مرمت و بازسازی آخرین مراحل خود را طی می کنند و برخی دیگر نیز تا ماه های نوامبر و دسامبر آینده قابل تحویل خواهند بود. 

در میان این پروژه ها، یک مجموعه فرهنگی جدید به چشم می خورد. کارهای مربوط به این مرکز تا ۸۰ درصد پیش رفته است. پروژه مذکور شامل یک نمایشگاه با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر، سالن کنفرانس با ظرفیت ۳۰۰ نفر، همچنین فضاهایی جهت برگزاری کارگاه های فرهنگی، نمایشگاه های فرهنگی و تاریخی و سالن های پژوهش و مطالعه می باشد. 

بنا بر پیش بینی های مدیریت فرهنگی شهر، این پروژه که در دسامبر۲۰۰۷ کلید خورده، با آغاز برنامه های مربوط به اعلام رسمی تلمسان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام پایان پذیرفته و آماده تحویل خواهد بود. بنا بر اخبار رسیده، این مرکز محل برگزاری فعالیت های فرهنگی و فکری در سطوح عالی خواهد بود. 

به همین موازات، اجرای مرکز جدید مطالعات و پژوهش های آندلس که بر اساس یک معماری عربی اسلامی انجام گرفته، در شرف اتمام و این مرکز آماده بهره برداری می باشد. این عمارت هزار کرسی آموزشی را به دانشجویان و پژوهشگران متخصص در هنرهای آندلس و پژوهش های حوزه میراث موسیقایی و معماری ، هنرهای مردمی و فولکلور و هنر آشپزی ارائه می نماید. 

به علاوه، کارهای ساخت یک کتابخانه شهری مجهز به فن آوری های مدرن، دو سالن اجرای نمایش و تئاتر در فضای باز، یک موزه و یک مرکز اسلامی که به نوبه خود شامل چندین سالن کنفرانس و سخنرانی می شود، یک کتابخانه تخصصی و چندین کارگاه هنرهای اسلامی می باشد، به زوری به اتمام می رسد. این پروژه روی زمینی به مساحت ۴ هزار متر مکعب به اجرا درآمده و شامل یک سالن چند منظور با گنجایش۵۰۰ نفر، نیز، می باشد. مدیریت فرهنگی ولایت تلمسان، هزینه های اولیه کار را تا ۳۵ میلیون دینار عنوان نمود. 

فعالیت های احیا و مرمت چندین عمارت دیگر در حال انجام می باشد، که از آن میان می توان به کاخ سایت تاریخی المشوار اشاره نمود؛ در این محل نیز فعالیت های احیا و بازسازی در حال پیگیری می باشد. مرکز دینی العباد، ویرانه های منصوره و باب کرم الدین نیز از اماکنی می باشند که در دست ترمیم هستند. 

https://taghribnews.com/vdca0anu.49nmo15kk4.html
مرجع : fr.allafrica.com
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی