کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرانی درباره آینده رآکتور هسته‌ای رژیم صهیونیستی

ایسنا , 12 ارديبهشت 1395 ساعت 14:02

افزایش نگرانی‌های ایمنی درباره بزرگ‌ترین رآکتور فرسوده هسته‌ای رژیم صهیونیستی باعث ایجاد ابهام درباره شفاف نبودن زرادخانه هسته‌ای آن شده است.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسرائیل که تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است، تاکنون داشتن یا نداشتن تسلیحات هسته‌ای را تایید یا تکذیب نکرده است.
 
روزنامه هاآرتص گزارش داد که بنابر تحقق انجام شده 1537 نقص در هسته آلومینیومی و فرسوده دیمونا تایید شده است. این رآکتور در صحرای نگو در جنوب اراضی اشغالی قرار دارد.
 
بنابر این گزارش، نقص‌های این رآکتور که احتمالا تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در آن ساخته می‌شود خطر تبدیل شدن به یک فاجعه را ندارند. اگرچه هم اکنون درخواست‌هایی برای افزایش ایمنی این مرکز تحقیقاتی و ایجاد یک مرکز جدید مطرح شده است که می‌تواند باعث شود اسرائیل نخستین‌بار تصمیم بگیرد دارا بودن تسلیحات هسته‌ای را اعلام کند.
 
موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا در سال 2015 تخمین زد که هم اکنون اسرائیل دارای 115 کلاهک هسته‌ای است. مرکز هسته‌ای دیمونا در ظاهر فقط در زمینه تحقیقاتی فعالیت می‌کند.
 
این در حالی است که در دهه 80 میلادی، موردخای وانون، متخصص پیشین مرکز دیمونا در گفت‌وگو با یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که از این رآکتور برای تولید سلاح هسته‌ای نیز استفاده می‌شده است.
 


کد مطلب: 229936

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/229936/نگرانی-درباره-آینده-رآکتور-هسته-ای-رژیم-صهیونیستی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com