کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزه‌ داری بودائیان، هندوها و مسیحیان در اتحاد با مسلمانان مالزی

15 تير 1394 ساعت 14:19

ایده یک روز روزه‌ داری همه مالزیایی‌ها از سال ۲۰۰۹ و پس از وقوع برخی چالش‌های مذهبی مسلمانان با هندوها آغاز شد و در شش سال گذشته در سراسر این کشور، گروه‌های مذهبی مختلف یک روز از ماه رمضان را روزه می‌گیرند.


به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از ابنا، بودائیان، هندوها، مسیحیان و برخی از دیگر گروه‌های مذهبی مالزی روز گذشته، با هدف اعلام اتحاد با مسلمانان این کشور روزه گرفتند.

این گروه‌های مذهبی در اقدامی برای نشان دادن اتحاد نژادی - قومی در این کشور چند نژادی یکشنبه را با عنوان "روزه برای همه مالزیایی‌ها" روزه گرفتند.

"مارینا ماهاتیر" دختر ارشد "ماهاتیر محمد" نخست وزیر اسبق مالزی از فعالان اجتماعی که برنامه سالانه سحری همگانی را راه‌اندازی کرده است، در مراسم افطاری روزه اتحاد، گفت: این قبیل برنامه‌ها باعث می‌شود غیرمسلمانان درکی از شرایط مسلمانان در ماه رمضان داشته باشند.

مالزی کشوری چندنژادی است و به رغم نقاط قوتی که از این ترکیب جمعیتی کسب کرده، تضادهای فرهنگی بین آنها برخی از مواقع بدنه فرهنگی ـ اجتماعی این کشور را دچار تنش کرده است.

حدود ۶۱ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری مالزی را مسلمانان، ۲۰ درصد را بودائیان، ۹ درصد را مسیحیان، هفت درصد را هندوها و ۱۰ درصد را سایر گروه‌های مذهبی و اعتقادی تشکیل می‌دهند.

ماه مبارک رمضان در مالزی که حدود نیمی از جمعیت آن مسلمان و نیمی دیگر غیرمسلمان است، چالش‌ها و تجربه‌های خاص خود را دارد، چالش‌هایی که درک آن ضامن برقراری نظم و تعادل در این جامعه چندنژادی است.

در ماه رمضان که مردم مسلمان مالزی روزه می‌گیرند، چینی‌ها و هندی‌ها طبق رویه ماه‌های گذشته به زندگی روزانه خود مشغولند، رستوران‌های غربی و یا غیرمسلمان فعالیت می‌کنند و بازار رمضان هم پیش از افطار برای مسلمانان برپاست.

در این کشور چند نژادی، فضای ماه رمضان که بر زندگی مسلمانان حاکم است، غیرمسلمانان را با محدودیت خاصی مواجه نمی‌کند.

از نکات جالب توجه، حضور غیرمسلمانان در بازارهای رمضان است. غیرمسلمانان نیز در این بازارها به دنبال خوراکی‌ها مخصوص ماه رمضان هستند و گاهی نیز از فرارسیدن ماه رمضان خوشحال می‌شوند، زیرا می‌توانند در این ماه غذاهایی را تجربه کنند که در سایر ماه‌ها وجود ندارد.

مردم کوچه و خیابان به زندگی خود مشغولند و کمتر تعارضی در این جمعیت چندنژادی قابل مشاهده است. اگرچه، برخی حرکت‌های افراطی از سوی برخی افراد و یا گروه‌ها، گاهی اوقات این محیط آرام را به چالش می‌کشد.
 


کد مطلب: 197418

آدرس مطلب :
https://www.taghribnews.com/fa/news/197418/روزه-داری-بودائیان-هندوها-مسیحیان-اتحاد-مسلمانان-مالزی

خبرگزاری تقریب (TNA)
  https://www.taghribnews.com